בעולם יש בעלי חיים כל כך מוזרים ומיוחדים, שהם נראים כמו נלקחו הישר מסרט מדע בדיוני או פנטזיה. הבעיה היא, שדווקא בשל היותם כה מהממים הם הולכים ונעלמים מעל פני כדור הארץ, וכן, זה בעיקר בגללנו. זה בדיוק המקרה עבור הצב הכי מגניב שאי פעם יצא לכם לראות, שיש לו שיער פאנקיסטי ירקרק ויכולות מוזרות שאין לאף בעל חיים אחר.



אותו צב ייחודי קרוי צב נהר מארי, על שם נהר מארי באוסטרליה, שזה גם המקום היחיד שאפשר למצוא אותו בעולם. הוא עלה לאחרונה לכותרות לאחר שנכנס למרבה הצער לרשימת הזוחלים בעלי סכנת ההכחדה הגדולה ביותר בעולם, ודורג במקום ה-30 מתוך 572 הזוחלים ברשימה. על פי הדיווחים, הסיבה העיקרית לכך שהוא הולך ונעלם היא בגלל שהוא נמכר בכמויות מסחריות בשנות ה-60 וה-70 כחיית מחמד פופולרית.



מהתמונות שלו אפשר להבין למה הוא הפך לכל כך אהוב. מדובר ביצור פאנקיסטי שאת ראשו וגופו מאתרות אצות ים ירקרקות, ומסנטרו יוצאות שתי רצועות בשר ארוכות שמשלימות את המראה המגניב שלו ונראות כמו זקן קטן. אבל לא רק המראה שלו הוא שהופך אותו לכה מיוחד, אלא גם העובדה שהוא מסוגל לנשום דרך איברי המין שלו. אותה יכולת מתאפשרת לו מאחר שיש לו איברי מין דמויי זימים בתוך הקלואקה שלו (שזהו פתח רב תכליתי המשמש בעלי חיים לצרכים והזדווגות). דרכם הוא מסוגל לקלוט חמצן ולהישאר תחת המים שלושה ימים ברצף, כשאחריהם הוא יוצא חזרה מהים ונושם רגיל. 


היצור המיוחד נמצא בסכנת הכחדה ועלול להיעלם מהעולם. בתמונה: צב נהר מארי
היצור המיוחד נמצא בסכנת הכחדה ועלול להיעלם מהעולם. בתמונה: צב נהר מארי


על מנת שיוכל להמשיך להתקיים ולהיות מגניב, ארגון אוסטרלי בשם Reptile Edge החליט לעשות מאמצים אחרונים להצילו, יחד עם זוחלים ייחודיים רבים נוספים. רכז התכנית ריקי גומבס, הסביר לאתר PlosOne על החשיבות של התכנית: "זוחלים מקבלים לעתים קרובות את הקצה הקצר של המקל במונחים של שימור, בהשוואה לציפורים ויונקים, אך רשימת הזוחלים שלנו מדגישה עד כמה גם הם ייחודיים, פגיעים ומדהימים" .

במסגרת התכנית, נמדדה רמת סכנת ההכחדה של זוחלים שונים בהתבסס על מספרם בטבע ועל הייחודיות שלהם. "בדיוק כמו עם נמרים, קרנפים ופילים, זה חשוב שנעשה את המאמצים המרביים כדי להציל את היצורים הייחודיים הללו שמתעלמים מהם לעתים קרובות מידי", המשיך גומבס. "רבים מהם הם הניצולים היחידים של שושלת יוחסין עתיקה, שענפיה נמתחים עד עידן הדינוזאורים. אם נאבד אותם, לא יישארו יצורים כמותם על כדור הארץ". 
 
מסוגל לנשום דרך איברי המין שלו תחת המים. צב נהר מארי
מסוגל לנשום דרך איברי המין שלו תחת המים. צב נהר מארי