דוגמנית העירום הפרובוקטיבית מריסה פאפן, 26, הצטלמה בעירום מלא בכותל ועוררה סערה, בעיקר בקרב ציבור המאמינים. התמונות השנויות במחלוקת צולמו בידי הצלם מתיאס למברכט בגג של דירה פרטית בעיר, ויוצגו בתערוכה בשם "הדרך אל החופש" שנפתחה כעת בבלגיה. התערוכה תהיה פתוחה עד ספטמבר בגלריית פרנק רוז בקנוקה.


פאפן, שנעצרה בעבר לאחר שהצטלמה בעירום במקדש לוקסור במצרים, סיפרה כי בחרה דווקא באתר הספציפי הזה כדי "לדחוף עוד יותר את הגבולות הפוליטיים ולשבור את החומות שנבנו". התגובות כמובן לא איחרו לבוא, והדוגמנית סיפרה שהיא מופצצת בהודעות נאצה, במייל ופייסבוק, בהן מאחלים לה בין היתר "להישרף בגיהינום". בשל כך, החליטה להשיב לכל שונאיה וכתבה מאמר תגובה באתר שלה, תחת הכותרת "כותל הבושה".

"לכל אלה שמוציאים עלי את הזעם שלהם, תשמרו על האנרגיה, אני אפילו לא פותחת את המיילים שלכם", כתבה. "אחרי ההרפתקה שלי במצרים, ידעתי שאני רוצה לדחוף את גבולות הדת והפוליטיקה אפילו רחוק יותר. לשבור את החומות שנבנו כדי לשמור על כל הנשמות המשוטטות בפלנטה הזו איכשהו תחת שליטה. במילים אחרות, להראות את הדת האישית שלי בעולם בו חופש הוא בגדר פריבילגיה".

רוצה לשבור את החומות. מריסה פאפן על דגל ישראל
רוצה לשבור את החומות. מריסה פאפן על דגל ישראל

 
לדבריה, הגיעה לישראל לרגל חגיגות 70 שנות עצמאות, ואת התמונות צילם למברכט בדיוק ביום בו נפתחה השגרירות של ארה"ב בירושלים. למברכט הוסיף בתגובה שהמסר של התערוכה שלו הוא ש"חופש הפרט הוא מעל לכל" וכי הצילומים משקפים זאת בצורה הטובה ביותר.

הוא הסביר שהקפיד לא לצלם את הכותל המערבי, ולהימנע מלהכניס לפריים את הר הבית וכיפת הזהב כדי לא לפגוע ברגשות שאר הדתות. "אני מודע לכך שזה עלול לפגוע אבל אין לנו כוונות רעות", אמר. "ירושלים היא עיר עם הרבה תרבויות ואנחנו רוצים להראות שכל אחד יכול להאמין במה שהוא בוחר". 

מאמינים רבים מחו בתוקף על הצילומים, כשהקרן למורשת הכותל מסרה בנידון: "האירוע החמור צולם מאחד הגגות הצופים על הרב הבית והכותל המערבי ולא חלילה ברחבת הכותל המערבי".