מאז תולדות האנושות סיפרו לנו אודות "שנת היופי", כשהכוונה היא שמי שישן טוב בלילה קם רענן, מושך, ויפה יותר. עד כה הדעות בנושא היו חלוקות ורבים שיערו שמדובר במיתוס בלבד. למרבה הצער, מחקר חדש חשף את מה שכולנו חששנו ממנו - אנשים שלא ישנים מספיק באמת נתפסים כפחות מושכים ויש פחות רצון ליצור איתם קשר.

זה נשמע הזוי לחלוטין, אבל יש לזה הסבר די הגיוני. זה קורה בגלל שאנשים שלא ישנו מספיק מרגישים בודדים יותר ופחות חברותיים, ונמנעים יותר ממגע עם אנשים, אפקט שדומה לזה של מי שסובלים מחרדה חברתית. כתוצאה מכך, האנשים סביב ירגישו את ה"וייב" הזה וימנעו מליצור איתם קשר. אפילו אחרי לילה אחד ההבדל הזה יורגש, גם אם חסרות להם שעות שינה ספורות בלבד, כך נמצא במחקר שפורסם בכתב העת nature.

אל המסקנות האלו הגיעו חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה לאחר שעקבו אחר הפעילות המוחית של 18 אנשים, בזמן שהם צפו בסרטונים של אנשים שהולכים לכיוון שלהם. מהתוצאות ניכר בבירור שמשתתפים שסבלו מחסך בשינה, הראו פחות פעילות מוחית באזורים שאחראים על התקשורת החברתית. לעומת זאת הייתה אצלם פעילות מוגברת באזורים שאחראים על תגובת מגננה, בזמן שמישהו מתקרב אלינו יתר על המידה.
 
עוד סיבה טובה לישון טוב בלילה. אילוסטרציה: אינגאימג
עוד סיבה טובה לישון טוב בלילה. אילוסטרציה: אינגאימג

בניסוי אחר שערכו, החוקרים הראו ל-1,000 משתתפים סרטונים של אנשים שמדברים ביניהם, והם התבקשו לדרג אותם לפי רמת האטרקטיביות שלהם. על פי רוב, האנשים בסרטונים שסבלו ממחסור בשעות שינה דורגו כהכי פחות אטרקטיביים וכמי שנראים הכי בודדים. מעבר לכך, המשתתפים גם חשו יותר מבודדים חברתית לאחר שצפו בהם.
"בני אדם הם יצורים חברתיים, אבל מחסור בשעות שינה יכול להפוך אותנו למנודים חברתית. ככל שישנים פחות, כך יש פחות רצון להיות באינטראקציה חברתית", הסביר פרופסור מתיו ווקר, מחבר מוביל במחקר. "כתוצאה מכך, הם נתפסים כפחות חברותיים ונגישים, מה שמגדיל את תחושת הבידוד החברתית שלהם שנגרמת מחוסר שינה. מעגל הקסמים הנבזי הזה עלול להיות גורם משמעותי למשבר הבריאותי הציבורי, שהוא בדידות".