אם אתם אוהבים צ'יפס ובאופן כללי חובבי פחמימות, כדאי שתעברו כתבה - כי החדשות הבאות הולכות לשבור את לבכם. על פי הדיווחים בכלי התקשורת באירופה, הצ'יפס הולך להתקצר ביותר משלושה סנטימטרים, וזאת בשל שינויי האקלים שעובר כדור הארץ. החלק המטריד עוד יותר בכך הוא, שלא מדובר בתופעה חולפת אלא משהו שמתרחש כבר כמה שנים וצובר תאוצה.

על פי פייר לברן, מתאם הפעולות של מגדלי תפוחי האדמה בוולוניה שבדרום בלגיה שהזהיר מהתופעה, היא מתרחשת משתי סיבות עיקריות. האחת היא העלייה בטמפרטורות באירופה, שמובילה לאידוי מוגבר יותר של הלחות מן האדמה - מה שהופך את עיבודן לאתגר של ממש. "הקרקע יבשה מאוד. זה לא עושה את העבודה של החקלאים לקלה," הסביר לברן.


הסיבה השנייה היא שההתחממות גורמת לכמות משקעים מועטה יותר, ובתמורה תפוחי האדמה הופכים לקטנים יותר: "בעבר היינו עובדים עם פקעות בקוטר של 50 מילימטרים, ואז היינו מקבלים את הצ'יפס המוכר באורך של 8 עד 9 סנטימטרים. אבל השנה, תפוחי האדמה לא יגיעו לממדים האלה, הם יהיו קצרים בערך ב-25%".

למרבה הצער, מדובר בשינוי קבוע שמורגש בייחוד בחמש השנים האחרונות, ויתכן שהוא אף ילך ויחריף. השנה, למשל, התפוקה של גידולי תפוחי האדמה הצטמצמה בעשרות אחוזים. השינוי המצער בולט בייחוד בבירת הצ'יפס בלגיה, אך לדבריו של לברן "התופעה מתרחשת גם בדרום בריטניה, בהולנד, בצרפת ובמערב גרמניה. כולנו באותה סירה, וכולנו אנחנו נאכל צ'יפס קטן יותר".