יוון מספקת רעידת אדמה אירופית: מדגמים שפורסמו הערב (ראשון) הראו כי מפלגת סיריזה זכתה ברוב גורף בבחירות הכלליות שנערכו אתמול ועשויה להרכיב בעצמה את הממשלה הבאה. הניצחון צפוי ליצור התנגשות בין הממשלה הבאה באתונה לבין האיחוד האירופי ואולי אף להביא לפרישתה של המדינה מגוש האירו.

מהמדגמים עולה כי סיריזה - הקואליציה של השמאל הרדיקלי - קיבלה 35.5 עד 39.5 אחוז מהקולות, בעוד מפלגת הדמוקרטיה החדשה שעמדה בראשות הממשלה עד כה זכתה ב-24 עד 27 אחוז. התוצאה המדאיגה היא הגעתה למקום השלישי של מפלגת השחר הזהוב הניאו-נאצית שקיבלה כשמונה אחוזים מהקולות, כמו מפלגת המרכז טו פוטאמי. 
אם אכן יתמששו המדגמים, עשויה סיריזה להחזיק ברוב משלה של יותר מ-150 מתוך 300 חברי הפרלמנט ולהקים את הממשלה הבאה בעצמה, אולם קיימת גם אפשרות שהיא תזדקק לתמיכה של מפלגה נוספת. מנהיג המפלגה, אלכסיס ציפרס, צפוי לקבל מחר את מנדט של שלושה ימים להרכיב את הממשלה. 

לאורך הקמפיין, הכריז ציפרס (40) כי הוא מתכוון לסיים את צעדי הצנע החריפים שהוטלו על התושבים מאז שנת 2010 כחלק מתוכנית החילוץ הכלכלית של הקהילה הבינלאומית שנועדה לסייע למדינה להתמודד עם משבר החוב החריף. הוא הצהיר כי הוא מתכוון לנהל מחדש משא ומתן על תנאי הסיוע, עמדה שהגבירה את ההערכות כי יוון עשויה לעזוב את גוש האירו.
גם היום, בעת שהצביע בקלפי במרכז אתונה, הכריז כי רק מפלגתו היא שתוכל להחזיר לתושבי יוון את כבודם לנוכח דרישות הקהילה הבינלאומית לבצע קיצוצים תקציביים עמוקים כחלק מחבילת הסיוע הכלכלית. "היום, העם היווני נקרא לבצע בהחלטיות את הצעד הנותר לעבר השבתה של התקווה, סיום הפחד, חזרת הדמוקרטיה והכבוד של המדינה שלנו", אמר ציפרס. "העם היווני ישיב מחדש את הלכידות החברתית שלו והכבוד. והמסר הוא שהעתיד המשותף שלנו באירופה אינו עתיד של צנע, זה עתיד של דמוקרטיה, סולידריות ושיתוף פעולה".
רגע משעשע התרחש כאשר עשרות עיתונאים מקומיים וזרים צבאו על ציפרס בכניסה לקלפי וניסו לחלץ ממנו הצהרה. "חיכינו לרגע הזה חמש שנים. אתם יכולים להמתין עוד חמש דקות", אמר ציפרס בחיוך.
מנגד, ראש הממשלה, אנטוניס סמראס, קרא לתושבים שלא להתפתות לתעמולה של מפלגת השמאל והזכיר כי צעדי הצנע שבהם נקטה ממשלתו סייעו ליוון לרשום ברבעון השלישי של השנה החולפת את הצמיחה הראשונה מזה שש שנים. "היום אנחנו מחליטים אם אנחנו הולכים קדימה או שאנחנו הולכים לעבר הלא נודע", אמר סמראס, מנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה בעת שהצביע בקלפי בעיירה פילוס. "אני אופטימי כי אני מאמין שאף אחד לא יסכן את המסלול האירופי של המדינה שלנו".
התושבים לא הסתירו את הצורך בשינוי אחרי קרוב לחמש שנים של צעדי צנע דרקוניים, אולם הודו כי אינם יודעים לאן יובילו אותם הבחירות. "אני מקווה שההצבעות יביעו את מה שהאנשים באמת רוצים ומאמינים כדי שהדברים ישתנו עבורנו", אמרה מארה ראמו, חברת ועדת קלפי באתונה. אלי, סטודנטית בת 20, הודתה כי היא הצביעה לסיריזה, אולם ציינה כי "אנחנו צריכים להישאר באירופה".
הממשלה הבאה שתוקם תצטרך להיפגש בקרוב עם נציגי הטרויקה – האיחוד האירופי, הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע העולמית – על מנת לדון בעתידו של סיוע בשווי 7.2 מיליארד דולר שהיה אמור להיות מוענק כבר בסוף השנה שעברה. חברות הטרויקה דורשות כי יוון תבצע רפורמות נוספות בתמורה לסיוע, עמדה שצפויה לזכות להתנגדות גורפת מצד השלטון הבא באתונה.