ההחלטה שלא להזמין את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לטקס הבינלאומי שהתקיים בשבוע שעבר באתר מחנה אושויץ לציון 70 שנה לשחרור מחנה המוות  היה משגה אסטרטגי שיהיו לו השלכות קשות במישור היחסים בין רוסיה לארה"ב ולאיחוד האירופי.

בטקס השתתפו  ראשי  מדינות ומנהיגים עולמיים. אבל ממשלת פולין שאירחה רשמית את הטקס יזמה את ההחלטה שלא להזמין לטקס באושויץ את נשיא רוסיה. המהלך הפולני להתעלם  במוצהר מנשיא רוסיה תואם מראש עם הממשל האמריקאי שתמך בהחלטה באופן גורף. כפי הנראה גם ארצות אירופיות  הבהירו לפולנים את תמיכתן השקטה בהחלטה.    

גורמים בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק אומרים כי הנשיא פוטין נפגע באופן כה קשה שהעלבון נצרב בנפשו והוא לא מתכונן לשכוח או לסלוח.  "ארה"ב והאירופים ירגישו היטב את התגובה  שפוטין מכין",  אמר  אתמול דיפלומט בכיר בניו יורק בשיחה ל"מעריב אונליין".

לדברי הגורמים, לפוטין לא איכפת כל כך והוא מוכן להשלים עם  מהלך אמריקאי או אירופי נגדו הנושא אופי של תגמול פוליטי כמו לא להזמין אותו למושב  פיסגה של  ה-G8. פוטין גם נעדר באופן הפגנתי מהעצרת השנתית האחרונה  של מליאת  האו"ם  - אירוע  עולמי נחשב שפוטין ניצל כדי להוכיח ליריביו  במערב שנוכחותם בניו יורק איננה מרגשת אותו ואיננה מפעימה  את לבו. 

אבל ההתעלמות המכוונת ממנו בטקס הבינלאומי שנועד לציין אירוע מרכזי בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה – אירוע  שנוצר  מלכתחילה  על  ידי  הצבא האדום ששיחרר את מחנה אושויץהתקבלה  אצל פוטין  והתפרשה  על ידו כפגיעה  בלתי  נסלחת  וערעור נפשע בנרטיב הרוסי של המלחמה  בפשיזם. 

"ההתעלמות  ממנו היתה  נעיצת אצבע 
לעינו", אמר הדיפלומט. "על  פגיעה כואבת וצורבת כזאת בחלקה של רוסיה  בהבסת הנאציזם פוטין לא  יעבור  בשתיקה".

להערכת הגורמים שהתבטאו בנושא זה, פוטין יגיב על העלבון הצורב הזה ביוזמות ומהלכים הנוגעים למשברים וסכסוכים איזוריים  שרוסיה כמעצמה וחברה  קבועה במועצת הבטחון מעורבת במאמצים לישובם  - מהלכים  ויוזמות שארה"ב ועמיתותיה המערביות מאוד לא יאהבו. 

"לא אופתע 
אם  רוסיה תקצין את העימות עם ארה"ב בכל הנוגע למשבר המתמשך בסוריה  ולעתידו  של באשר אל-אסד ותבטא את זעמו של פוטין על העלבון גם במישור המשא ומתן עם איראן ועתיד היחסים  עם טהרן".

גורמים בניו יורק הביעו השערה שגם ההתלקחות המחודשת באוקראינה בין הבדלנים והממשלה בקייב היא תגובה של פוטין לסטירת הלחי הדיפלומטית שקיבל באי הזמנתו לטקס באושוויץ.