"הפיתרון של יהודי דנמרק הוא לא לעזוב בעקבות הפיגועים", כך אומר שגריר דנמרק בישראל, יספר ואהר, בראיון למעריב-אונליין, בעקבות צמד הפיגועים בקופנהגן אמש והלילה. לדבריו, הקהילה היהודית היא חלק אינטגרלי מהחברה הדנית. "ראש הממשלה שלנו אמרה כי ההתקפה נגד הקהילה היהודית היא התקפה כנגד כל אזרחי דנמרק. אני מצטרף לדבריה. אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי שהקהילה היהודית תרגיש בטוחה״.



ואהר אמר את הדברים על רקע קריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליהודי אירופה לעלות לישראל. 



עוד אמר ואהר, כי זהו יום נוראי עבור שתי המדינות, ישראל ודנמרק, ״אבל גם כנגד הערכים שמייצגת התרבות המערבית: דמוקרטיה, חופש ביטוי, חופש דת וסובלנות - שהם אבני היסוד של החברה שלנו״. 



על האבטחה סביב הקהילה היהודית, אמר השגריר כי כבר אחרי ההתקפה בפריז פנו ראשי הקהילה היהודית אל הממשלה והביעו חשש מהתקפות נגד הקהילה. לדבריו, ממשלת דנמרק אמרה כבר אז כי הנושא נמצא בראש סדר העדיפויות שלה, ואכן נעשו צעדים, שלא את כולם ניתן לפרט. "לכן גם ניתן היה לראות נוכחות מוגברת של משטרה סביב ביתה כנסת יהודי אתמול״, אמר השגריר. 




"יום נוראי עבור שתי המדינות". השגריר ואהר. צילום: יח"צ



ביחס למי שעומד מאחורי הפיגועים הרצחניים אמר השגריר כי, ״עדיין מוקדם לקבוע את זהות מבצעי הפיגוע. בשעה זו מכנסת המשטרה מסיבת עיתונאים בנושא, אבל ברור שההתקפות היו כנגד הערכים היסודיים של החברה שלנו. התקפה על החופש, הדמוקרטיה, חופשת הדת וחופש הביטוי. זו מלחמה של מי שלא מקבלים את הערכים האלה ומלחמה בהם״.


זו התקפה של האיסלאם על אירופה?
"אני עדיין לא יודע את ההשתייכות של מבצעי הפיגוע וזהות שולחיהם. אני רגע מניח את זה בצד, אני לא רוצה לעשות ספקולציות, אבל אם יתברר שזה התקפה של טרוריסט איסלאמיסטי קיצוני אז אני חושב שזה יותר מחשוב שאנחנו לא נקח את זה כדוגמא לקהילה המוסלמית כולה. יש קולות רבים גם מהקהילה המוסלמית שמגנים את הפשעים שבוצעו אתמול. אנחנו בדנמרק לא רואים את הקהילה המוסלמית כנציגה של המעשים שראינו שקרו בפאריז לפני מספר שבועות, וייתכן שגם של אמש בדנמרק. אנחנו לא נאפשר לקיצונים בודדים להכתים קהילה שלמה". 

בהצהרה שפרסם מוקדם יותר, הודה ואהר למנהיגי ישראל על הבעת התנחומים שלהם. "אנחנו מאד מעריכים את ביטויי האהדה שקיבלנו מידידינו בישראל, לרבות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת עבודה, יצחק הרצוג".