סוף החודש יעזוב נשיא אורוגוואי, חוסה מוחיקה, את תפקידו אחרי חמש שנות נשיאות. מוחיקה, הידוע בכינויים ״נלסון מנדלה של דרום אמריקה״, ״הנשיא העני ביותר״ ו״הנשיא הצנוע ביותר בעולם״, ממשיך עד לרגע האח¬רון להפגין צניעות.



לאחרונה עצר טרמפ לפועל מקומי במכונית הפולקסווגן הישנה והחבוטה שלו, חיפושית משנת 1987. הפועל, ג׳רלד אקוסטה, נאלץ לעזוב את עבודתו מוקדם מהצפוי ובהיעדר תחבורה התחיל ללכת ברגל לעבר ביתו. בדרך ניסה לעצור טרמפ, אך 20 מכוניות חלפו בטרם עצרה מכונית הפולקסווגן. מוחיקה נהג במכונית, ולצדו ישבה אשתו, הסנטורית לוצ'יה טופולנסקי. אקוסטה היה נרגש. ״לא האמנתי שהנשיא נתן לי טרמפ״, הוא אמר לעיתון מקומי, ואף סיפר שבתום הנסיעה ניאות מוחיקה להצטלם עם הפועל ההמום.



דוח מבקר המדינה שפורסם אתמול ועסק בניהול הוצאות מעונו הרשמי של נתניהו בירושלים ובית המשפחה בקיסריה עורר הד ציבורי רב. אלא שסקירה של המצב בעולם מעלה שגלידת פיסטוק, סושי, מיטה מעופפת, נרות יקרים, רהיטי גן ושני בתים פרטיים, שחלק מעלותם ממומנת על ידי המדינה, אינם האופציה היחידה.

בשנים האחרונות מנסים פוליטיקאים בכירים בכל רחבי העולם להפגין צניעות, או כפי שמוחיקה אמר לאחרונה: ״נשיא הוא לא מלך ולא אלוהים וגם לא מכשף אליל שיודע הכל. נשיא הוא פקיד ציבור. אורח החיים הנכון עבור נשיא הוא כזה הדומה לאורח החיים של רוב האנשים שאותם אנחנו מייצגים ומשרתים״.
 

מארק רוטה, ראש ממשלת הולנד, מקפיד להפגין אורח דומה לזה של מרבית אזרחי הולנד כשמדי בוקר הוא רוכב על אופניים לעבודה. אפילו בביקור בתל אביב לפני כשנה הוא רכב על אופניים ביחד עם רון חולדאי. הלה ת׳ורנינג שמידט, ראש ממשלת דנמרק שהתפרסמה כשצילמה סלפי עם הנשיא האמריקאי ברק אובמה בהלוויה של נלסון מנדלה, אומנם נקראת בארצה גוצ׳י הלה על שם המעצב שתיקיו אהובים עליה במיוחד, עד כדי כך שאפילו לביקור בלוב שסועת המלחמה היא לקחה איתה תיק של גוצ'י.


שמלה ב-45 פאונד. ראש ממשלת בריטניה ורעייתו. צילום: רויטרס


בעצרת של מנהיגים מכל העולם בפריז בחודש שעבר במחאה נגד הרצח במערכת שארלי הבדו, שמידט מעדה על מדרגות, ורק ארנק קטן ושחור של גוצ׳י בלם את נפילתה, אבל כדי לתקן את הרושם שמידט אמרה לאחרונה שהיא מכבסת בעצמה את בגדיה ואת בגדי ילדיה, עורכת קניות ומבשלת בעצמה. היא אף צולמה גורפת שלג סמוך לביתה כמו אחרונת הדניות.

יקר להיות נשיא

בהפגנה של צניעות, ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפרס, אינו עונב עניבה. שר האוצר שלו, יאניס ורופקיס, הגיע לפגישה עם שר האוצר הבריטי, ג'ורג' אוסבורן, במעיל עור ובחולצה ללא עניבה. העיתונאים הבריטים לגלגו על השר הצנוע וטענו שהמעיל שלו יקר לא פחות מהחליפה של שר האוצר הבריטי, אבל הטרנד של להראות צניעות באמצעות הבגדים הולך וצובר תאוצה.
 
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ממחזרת בגדים. השיא הגיע בקיץ האחרון כשהעיתון הגרמני ״בילד״ מצא טוניקה צבעונית של מרקל שהקנצלרית לובשת כבר 18 שנה. היא גם מקפידה לערוך קניות בעצמה בחנות השכונתית. ראש ממשלת אוסטרליה, טוני בנט, התעקש לגור באקדמיה של המשטרה בקנברה בחדר בסיסי עם מטבח קטן שעלותו למשלם המסים רק 120 דולר ללילה, וזאת במקום להתגורר בבית יקר שהיה עולה למשלם המסים האוסטרלי 3,000 דולר לשבוע.
 
אפילו ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, שבמפלגת הלייבור מכנים אותו מיליונר עם עלות שכר של 142 אלף פאונד בשנה, מבין שהזמנים אינם מתאימים להפגנות של עושר. אשתו סמנתה לבשה לוועידת המפלגה השמרנית לפני שנתיים שמלה שעלתה רק 42 פאונד. בשנה האחרונה התירה את הרסן ולבשה שמלה במחיר כפול, 90 פאונד, 540 שקל.

החזר ההוצאות האישיות של קמרון הגיע בשנה האחרונה ל־1,800 פאונד. בשנה שעברה פרצה בבריטניה שערורייה כשהתברר שחברי פרלמנט דרשו החזר הוצאות חימום עבור בתיהם הפרטיים בסכומים שבין 500 לכ־6,000 פאונדים. לשם השוואה, הוצאות התחזוקה והניקיון של הבית הפרטי בקיסריה של משפחת נתניהו הגיעו ב־2012 ל־312 אלף שקל, אך משפחת נתניהו טענה כי חלק מהסכום הצטבר משנים קודמות.
 
אפילו הנשיא ברק אובמה שהודיע בתחילת הקדנציה הראשונה שלו כי ירהט את הבית הלבן ברהיטים של איקאה - ומאז שינה את טעמו וגילה את החיים הטובים עד כדי כך שבשנה שעברה מישל אובמה לבשה שמלה שעלתה 12 אלף דולר - עדיין שומר על צניעות. מחירו של השעון שלו הוא רק 350 דולרים, והנשיא ומשפחתו משלמים עבור כל ההוצאות האישיות שלהם בבית הלבן, החל במשחת שיניים וכלה בניקוי יבש. חגיגת יום הולדתו ה־50 לאעלתה למשלם המסים אפילו דולר אחד. הנשיא שילם עבור האוכל והשתייה ואפילו עבור המלצרים ואנשי הניקיון.


  ממחזרת חולצות, אנגלה מרק. צילום: רויטרס
 
הכללים הנוקשים גובשו ב־1800 כשהנשיא הראשון שנכנס לבית הלבן, ג'ון אדמס, הביא איתו לבניין החדש את חפציו ושילם עבור הוצאותיו. ״מאז המשפחה הנשיאותית משלמת עבור הוצאותיה האישיות״, אמר ל״גרדיאן״ לאחרונה גארי וולטרס, שהיה במשך שנים רבות אב הבית בבית הלבן.

איש מהנשיאים לא העלה על דעתו לשנות את הכללים, אם כי ננסי רייגן הייתה המומה כשהתברר לה שהנשיא ורעייתו מממנים את עצמם. ״לא ידעתי״, היא אמרה בפליאה. לורה בוש, נכתב ב״גרדיאן״, אומנם ידעה שהם אלה שיצטרכו לשלם עבור הוצאותיהם, היא זאת ששילמה לספר שהגיע כל בוקר לבית הלבן כדי שהיא תוכל להימנע מ״יום שיער רע״, אבל התלוננה שמחירי הבגדים שהיא קונה כדי שתוכל לייצג  את ארצה בכבוד כה יקרים עד שרואה החשבון המשפחתי אמר לנשיא ג'ורג' בוש שזה עולה הרבה כסף להיות נשיא.

"אני בשר ודם"

אולם שיא הצניעות, אין ספק, שייך למוחיקה. הנשיא בן ה־79 מכיר היטב את החיים מצדם הקשה. אביו נפטר כשהוא היה בן 8, ומוחיקה עבד למחייתו מאז שהיה ילד, תחילה כשליח של מאפייה מקומית, ואחר כך מכר את תוצרת הגינה הפרטית של המשפחה. כשגדל היה עוזר של פוליטיקאי ולוחם בארגון הטופמארו והשתתף, בין השאר, בפשיטה על בנק במונטווידיאו הבירה, באותו סניף עצמו שבו רעייתו, לוצ׳יה טופולנסקי, עבדה כפקידה והייתה סייענית של הטופמארו.
 
הם נישאו לפני כעשר שנים אחרי 20 שנות מגורים משותפים ו־13 שנים בבתי כלא. אין להם ילדים וב־2010, כשמוחיקה נבחר לנשיא, הם הודיעו שהם מסרבים לעבור למשכן הנשיאותי וכי הם מעדיפים להמשיך לגור בבקתה שלהם בפאתי מונטווידאו שרשומה על שמה של הסנטורית טופולנסקי.

״חשבנו שזו דרך להמשיך ולשמור על חירותנו האישית״, הסביר מוחיקה, ״אם אתה מסבך את חייך בצד החומרי, זמן רב מתבזבז על תחזוק החומר. זו הסיבה שאנח-נו גרים היום כפי שגרנו לפני 40 שנה, באותה סביבה, עם אותם אנשים וחפצים. אתה לא מפסיק להיות אדם רגיל רק כי נבחרת לנשיא. אנשים חושבים שנשיא לא יכול להיות כמו כולם, אבל אני אדם מבוגר בשר ודם, עם עצבים ולב״.
 
הבקתה מעוררת עניין בינלאומי רב. בתצלומים נראה בית קטן מחופה בגג ישן ומוקף בשיחים. ב־14 בקתות קטנות המקיפות את הבית ושייכות לבני הזוג הנשיאותי גרים דיירים, חלקם אנשים מבוגרים, שאינם משלמים דמי שכירות.

״אנחנו כמו בית דיור מוגן״, אמר מוחיקה. את כתב ה״גרדיאן״ שנפגש איתו בבקתה הזהיר מוחיקה מהבוץ הטובעני המקיף את ביתו. בחדר הכניסה, נכתב ב״גרדיאן״, יש כיסא משרדי זול, שולחן, מדפי ספרים ושולחן נוסף עם שני כיסאות עץ לא נוחים, אח וזוג אופניים ישנים.

״יש לי האופניים האלה כבר 60 שנה״, התגאה הנשיא. בבקתה הקטנה שני חדרים נוספים. הטלוויזיה הקוריאנית צילמה את חדר השינה עם המיטה הסתורה ועם מסכה של רוח מקומית מכוסה בזבובים מתים התלויה מעל ראשם של בני הזוג. ואם מדברים על ראש, מוחיקה התחיל להסתרק רק כשהתמודד על הנשיאות. עד אז העדיף את השיער שלו במראה טבעי שהוסיף לא מעט להילה החסכנית האופפת אותו.
 
מכונית הפולקסווגן הישנה, שהפכהלסמלו המסחרי של מוחיקה, ממש כמו הבקתה, חונה במוסך הצמוד לבקתה. ״אני דבק במכונית מפני שהביטוח זול״, הוא אמר, ״והיא מתקלקלת לעתים רחוקות״. לאחרונה הציעו לו מיליון דולרים עבור המכונית, לא בגלל ערכה המוניטרי אלא בשל היותה פריט אספני. הוא מעדיף לא למכור אותה, אבל אם היה מוכר - היה תורם את הכסף לחסרי דיור.
 
רכושו של מוחיקה כולל גם חווה לגידול כריזנטמות. הונו מוערך ב־322 אלף דולר, סכום צנוע למדי במדינה שבה ההכנסה הממוצעת למשפחה במונטווידיאו היא כ־2,000 דולר לחודש, קצת פחות מזה בפ-ריפריה, ושכר הדירה במרכז העיר מגיע לכ־950 דולר לחודש בממוצע.

שכרו של מוחיקה גבוה הרבה יותר מהממוצע - 11 אלף דולר בחודש - 90% מהשכר הוא מעביר לארגוני רווחה שונים. השאר, כאלף דולר בחודש, מיועד לצרכיו האישיים. ״אני מרוויח יותר ממה שאני צריך״, הוא אמר בעבר. ״אדם עני הוא לא מי שיש לו מעט, אלא אדם שזקוק ליותר ויותר ויותר. אני לא חי בעוני, אני חי בפשטות. אם נחיה על פי האמצעים שלנו, יהיו לכל שבעת המיליארדים של תושבי כדור הארץ כל מה שהם צריכים״.