בזמן שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמצא בארצות הברית ומתכונן לנאום הערב באייפא"ק ומחר בקונגרס האמריקאי, ניצבת ארצות הברית לצד ישראל במועצה לזכויות אדם של האו"ם ומבהירה כי היא רואה בה גוף לא אובייקטיבי בכל הקשור לישראל.

מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, אשר הגיע למקום, פגש במקום את שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ואת מקבילו האיראני, מוחמד זריף, כשברקע נמצאים מספר נושאים בוערים על הפרק כגון ההסכם עם איראן והמצב העדין באוקראינה. 

קרי עלה לנאום ואמר: "אנחנו בארצות הברית עומדים על הערכים האוניברסליים שלנו, אנחנו באמריקה יודעים שגם במסע שלנו יש לנו עוד עבודה לעשות. אבל אנחנו עושים את זה באומץ ועובדים על כך כל הזמן, על מנת למצוא את האידיאל. היו לנו קשיים רבים בדרך, אבל אנחנו יכולים להגיד שאנחנו מדברים על הדברים האלה בצורה פתוחה, כולל בתקשורת פתוחה שאנחנו מגינים עליה ומגינים על חופש הביטוי בחירוף נפש. אין מדינה שמקדמת את זכויות האדם כמו ארצות הברית. אנחנו גאים בזה".
 
"אנחנו תומכים במשימה של הגוף הזה, אנחנו יודעים שהמקום הזה צריך להזכיר לכולם מה צריך לקרות כשמדינות שוכחות את הקוד העולמי. כשאנחנו רוצים בתור מעצמות העולם, אנחנו יודעים לעצור את הדברים שלא צריכים לקרות בו. אנחנו צריכים לעבוד על זכויות האדם ברחבי העולם, שנמצא במצב רע ביותר מדי מדינות בעולם. אנחנו רואים את דאעש שורפים אנשים, מוכרים נשים וילדים לעבדות ומוציאים להורג. צולבים ילדים, קוברים אותם חיים, ומשתמשים בהם כמחבלים מתאבדים, בכל שבוע נראה הרוע של הקבוצות האלה בצורות שונות". 

במהלך הנאום הקדיש קרי פרק זמן נכבד לישראל ואמר: "אף אחד בחדר הזה שיכול להכחיש שאין איזון כלפי ישראל. אין מדינה שיכולה להגיד שהמקום הזה לא מוטה כנגדה. תמיד יש כאן 5-6 החלטות על ישראל, אחת אפילו של אסד, שנוגעת לגולן. בזמן שהמדינה הזאת משגרת טילים ומערערת על האחיזה של ישראל במקום".

"יש אובססיה נגד ישראל וזה מערער את הגוף הזה, יש מקום לשינוי, ארצות הברית בוחנת את הדברים בכל פעם מחדש, אבל אנחנו דוחים את הבידוד של ישראל, כשזה מגיע לזכויות אדם, אין מדינה בעולם שלא תהיה חשופה לביקורת, אבל הכל בצורה נכונה. ארצות הברית נשארת מחוייבת למשימה הזאת, כשהסיכונים גדולים, אנחנו חייבים לחיות על פי הכללים שייצרנו. אנחנו צריכים להיות מקום התקווה".

על אוקראינה: "אל תתנו שישלו אתכם - אנשים נרצחים ונאנסים שם"



לפני שדיבר על ישראל, התייחס מזכיר המדינה למדינות אחרות, שלא מקבלות ביקורת מהמועצה: "בסוריה יש דיקטטור שמרעיב את האזרחים, שמפיל פצצות גז על האנשים שלו, על בתי ספר וכו'. בצפון קוריאה יש חובת הערצה לקים ג'ון און ומי שלא מסכים לכך מוצא להורג, כשמספיק אפילו שהמנהיג חושב שהוא לא נאמן לו על מנת שיירצח. מאות אלפים איבדו את חייהם, והאנשים במדינה חיים במצב מחפיר".
 
בכל הנוגע למצב באוקראינה, השאיר קרי את השפה הדיפלומטית בחוץ: "אני קורא למועצה - תסתכלו על העובדות, אל תתנו להשלות אתכם. במזרח אוקראינה, אנשים נאנסים, נרצחים, נשדדים, נכפים לעבדות. בשורה התחתונה, יותר מדי אנשים ביותר מדי מקומות נמצאים במקומות ברבריים, אנחנו, כולנו, לא יכולים לקבל את זה. אנחנו עובדים ברחבי העולם כדי ליצור ברחבי העולם מקום טוב יותר ואנחנו עושים התקדמות היסטורית כבר. המועצה הזאת עברה להגן על חופש הביטוי. קחו מקומות שהצלחנו לעשות בהם שינוי, כמו בסרי לנקה, גלגלי הצדק לא מסתובבים כמו שרצינו, אבל הרצון לעשות את זה מוכן ומזומן". 

קרי הוסיף: "אל תטעו, אלה הישגים. ככל שהקהילה העולמית תבין את החשיבות של זכויות האדם, כך יהיה בכל העולם. בסופו של דבר, אלה האירועים שמשנים את העולם. הממשל שלנו מאמין שנמשיך להתקדם ונעזור לגוף הזה להפוך להיות מקום טוב. מי ייתן שהם יוכרו כאנשים שיצליחו לחיות לפי התנאים שהמועצה רוצה. היא חייבת לעשות את זה בצורה שקופה ונייטרלית".
 

קודם לנאומו של קרי, אמר גורם אמריקאי, כי אחת הדאגות העיקריות של וושינגטון הייתה חקירת האו"ם בנוגע למבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון, שבה נהרגו יותר מ-2,100 פלסטינים כמו גם 67 חיילים ישראלים ו-6 אזרחים.



דוח החקירה אמור להתפרסם ב-23 במרץ. הגורם האמריקאי הוסיף כי מדינתו רוצה "לנסות להגן מפני צעדי מעקב או חקירות" לאחר שחרור הדוח.