בתקופה שבה הנשיא אובמה נמצא תחת לחץ פוליטי כבד מצד הרפובליקנים בקונגרס לגבי המשא ומתן עם איראן על הנשק הגרעיני, התפתח פרדוקס בעייתי עבור וושינגטון, כך מפרסם היום (חמישי) "הניו יורק פוסט".

על פי פקידים אמריקאיים שהתראיינו לכתבה, ארצות הברית תלויה לחלוטין בהצלחה של איראן כנגד כוחות הקרקע של המדינה האיסלאמית. 

אובמה, שהבטיח כי לא יכניס כוחות קרקעיים למערכה ומסתפק בתקיפות מינוריות מהאוויר ביחד עם בעלות הברית, נושא עיניו אל עבר חמינאי וזריף, שנתנו הוראה למיליציות וכוחת מיוחדים להילחם לצד הצבא העיראקי בגבולות המדינה. 

התיאום בין הצדדים אמנם לא קיים כלל באופן רשמי, אך שני הצדדים יודעים על כוונות תקיפה בעקבות שיחות שנעשות בתדרי רדיו שונים , מה שגורם לכך שהכוחות לא מבצעים ירי דו צדדי. גם מרכזי פיקוד עיראקיים משמשים כמתווכים.

על פי גורמים אמריקאיים, המעורבות של איראן גורמת לשינוי במאזן הכוחות ועוזרת לצבא העיראקי, שנחשב לחלש במערכה, להחזיק מעמד. בתוך כך מנסה ארצות הברית להכשיר עוד לוחמים עיראקיים ורק בימים האחרונים סיימו אימון בו אימנו את הכוחות המיוחדים של הצבא.
"הדרך היחידה שבה ממשל אובמה יכול להמשיך את הלחימה בצורה הזאת היא בעזרת המיליציות השיעיות שמתפקדות בשטח. הן עזרו לשבור את המצור על אמרלי ועל בית זיקוק סמוך, למרות שבשבוע האחרון הצליחו לוחמי דאעש להשתלט עליו מחדש".
אחת הבעיות המרכזיות קשורות למספר מפקדים איראניים שנמצאים בשטח ולוקחים חלק בלחימה, אך בעבר ביצעו ותכננו פיגועים קשים נגד ארצות הברית, מה שהופך את הקשר לכמעט בלתי אפשרי: "הצבא האמריקאי לא יכול לתמוך בפעילויות בראשות סולימאני", אמר כריסטופר הארמר, אנליסט במכון לחקר המלחמה: "מדובר בגרסה מפוארת של אוסאמה בין לאדן".
בינתיים, באיזור תיכרית, התקבלו דיווחים על ידי סוכנות הידיעות רויטרס לפיהן המדינה האיסלאמית הציתה שדות נפט באיזור, מה שיפגע קשות בייצור הנפט ויפריע בעתיד לעתודות. איראן רוצה לנטרל את דאעש מהאיזור, דבר שעלול לגרום לכוחות האמריקאיים להיגרר לאיזור. הסנטור הרפובליקני, ג'ון מקיין אמר בהצהרה אמש: "אנחנו שותפים למטרתו של הנשיא להרוס, לבזות ולהביס את המדינה האיסלאמית, אבל ההצלחה במשימה הזאת לא תושג על ידי כניעה לשאיפותיה של איראן".
 
קרי נפגש עם ראשי מדינות ערב לעדכון על השיחות עם איראן
שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, נועד בריאד עם שרי החוץ של מדינות המפרץ הפרסי בניסיון להפיג את חששותיהם מהסכם על תכנית הגרעין של איראן. העיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון דיווח כי שר החוץ קרי הציג לפניהם את תכניתו של הנשיא ברק אובמה להעניק למדינות האלה מטריה גרעינית, שתגן על בעלות בריתה של ארצות הברית מפני התקפה גרעינית של איראן, או כל גורם אחר. 

ג'ון קרי. לחץ על הממשל האמריקאי. צילום: רויטרס

גורמים מערביים מסרו לעיתון, כי התכנית שהביא עמו קרי דומה למטריה הגרעינית שארצות הברית מעניקה ליפן, לדרום קוריאה ולמדינות נאט"ו.
 
קרי דן עם שרי החוץ של מדינות המפרץ גם בהמשך המלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" בעיראק ובסוריה. בנוסף דן קרי עם עמיתיו ממדינות המפרץ בתוצאות הדיונים שהיו לו בשוויץ עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, וכן במשבר בתימן. 

"בכל הקשור להתנגדות בעניין פעילות איראן באיזור, הצעד הראשון הוא הבטחת אי הגעת טהרן לנשק גרעיני", אמר קרי לפני שטס לריאד. "בלי הסכם, איראן תמשיך בתוכנית הגרעין שלה. אנו בטוחים בכך". לפני הפגישה נועד קרי עם שר החוץ של עומאן, יוסף בן עלאווי. שר החוץ האמריקאי נועד גם עם מלך סעודיה סלמאן ועם שר הפנים שלו, הנסיך מוחמד בין נאיף.

קרי אף התייחס למשטר בסוריה, ואמר כי ייתכן שיהיה צורך בלחץ צבאי כדי להדיח את נשיא סוריה, בשאר אל-אסד. "הוא איבד את כל מראית עין של לגיטימיות, אבל בעדיפותנו הגבוהה יותר נמצא שיבוש והבסת ארגון המדינה האיסלאמית.

בינתיים, שר החוץ העיראקי, איברהים אל-ג'עפרי, העריך כי המשא ומתן הבינלאומי עם איראן על תכנית ההגרעין שלה יוביל ל"פתרון של שלום".  

ג'עפרי אמר במסיבת עיתונאים בחסות האו"ם לפירוק הנשק שנערכה בז'נבה, שלמדינות מתפתחות יש זכות להשתמש בטכנולוגיה גרעינית למטרות שלום, תחת הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א): "אנו מאמינים כי השיחות יובילו לפתרון של שלום ותביא לפתרון סוגיות שנויות במחלוקת בין הצדדים", אמר השר העיראקי.

בתוך כך, בתימן שוחרר דיפלומט איראני שנחטף לפני כשנה וחצי בשעה שיצא מביתו. הוא הוחזר לטהרן. "אינני יודע את זהות חוטפיי", אמר לעיתונאים. על פי הערכות, חמושים המקורבים לאל-קאעידה אחראים לחטיפה. גורמי מודיעין איראנים היו מעורבים במאמצים לשחרורו של הדיפלומט.