ישיבת מליאה בהשתתפות שרי החוץ של איראן ושל שש המעצמות המשתתפות במו"מ על תוכנית הגרעין האיראנית תתקיים בבוקר יום ראשון במלון "בו ריוואז" בלוזאן שבשוויץ. עם זאת, גם ההערכות האופטימיות ביותר על הסכמה ופרסום מסמך הבנות עוד היום הערב או בימים הקרובים פחתו אמש, לנוכח קשיים בשיחות הנובעים לטענת פקידים מערביים מ"התקשחות" עמדותיה של איראן, ולפי האיראנים בגלל "חוסר יכולת" של המערב להתאים את עמדותיו.
 
דווקא שר החוץ האיראני  מוחמד זריף היה אמש אופטימי אחרי שיחותיו של שרי החוץ של גרמניה וצרפת, ולטר שטיינמאייר ולורן פביוס, כפי הנראה לאחר ששמע בדבריהם צלילים של היענות לדרישתה של טהרן להסרה מהירה של הסקציות הכלכליות. "אלה היו שיחות מצויינות", אמר זריף, "חלה התקדמות רבה. גרמניה וצרפת הבינו שסנקציות והסכם לא הולכות יחד. אפשר להתחיל לנסח את ההסכם".

תאריך היעד  החדש לטקס ה"הסכמה" שהוזכר אתמול הוא יום רביעי הקרוב, האחד באפריל, כשהטקס ייערך כנראה בעיר הסמוכה ז'נבה. מקורות איראנים הזכירו כי האחד באפריל הוא גם יום תחילתו של משטר האייתולות האיסלאמי בשנת 1979. דיפלומט מערבי טען אמש כי הסיכויים להסכמה גדלו "מעבר לחמישים אחוזים", למרות שלטענת דיפלומט אחר - על שני שלישים מן הנושאים אין עדיין הסכמה.

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני אמרה כי "מעולם לא היינו קרובים יותר לעסקה עם איראן, עדיין יש כמה נקודות קריטיות שצריך לפתור", בציוץ בחשבון הטוויטר שלה.



חבר המשלחת האיראנית מג'יד טאקט ארוואנצ'י הכחיש בשיחה עם "מעריב" כי יש נוסח כלשהו של הסכם על השולחן, כפי שמסרה קודם סוכנות רויטרס מפי מקורות מערביים. "השיחות קשות מאד ונותרו קשיים רבים" אמר ארוואנצ'י. סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקג'י הוסיף: "לא הכנו שום טקסט".


יצוין כי שני הצדדים כבר לא מכנים יותר את המסמך "הסכם" אלא מדברים על "הבנה". כן מקובל על הכל שהמסמך לא יהיה חתום על ידי הצדדים. על פי הדלפה, ה"הבנה" שהושגה היא מסמך של שניים עד שלושה עמודים שנוגע בכל הסוגיות - מספר הסרכזות שאיראן תוכל להפעיל, כמות האורניום המועשר, משך ההסכם, לוח הזמנים וקצב הסרת הסנקציות, שהוא עבור איראן נושא המחלוקת המרכזי, בצד תכנית המחקר והפיתוח שלה. המעצמות הציעו לאיראן לאפשר לה להשאיר כמה מאות סרכזות במתקן בפורדו אשר ישמשו למחקר רפואי ומדעי, תמורת הפחתה במספר הסרכזות בכור הגרעיני בנתנז.

לפי מקורות מערביים, יכלול "מסמך ההבנות" רק את "הפרמטרים הרחבים" של הפתרונות המוצעים. לפי מקור אמריקאי, האיראנים חזרו אחרי ההפסקה בשיחות עם עמדות נוקשות יותר ברוב נושאי המפתח. "הם התכוננו לכך, אנחנו מתכוננים להסכם, אך איננו יודעים עכשיו אם נגיע להסכם", אמר המקור. האיראנים טענו מצדם כי הם באו עם "החלטות ברורות" – וכי על הצד השני לקבל עכשיו "החלטות קשות".השר זריף הוסיף כי "ארה"ב העלתה תביעות חדשות, אבל עמדנו מול הלחצים ודחינו אותן".

שר החוץ קרי שוחח טלפונית פעמיים בסוף השבוע עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והציג בפניו את מצב השיחות ואת תגובות איראן לדרישות שהועלו בשם ישראל. השיחות התקיימו במקביל למרתון הדיונים שקיים השר האמריקאי עם שר החוץ האיראני זריף. אחר כך נפגש קרי עם שר החוץ הצרפתי פביוס, שהמשיך להציג את עמדתה הנוקשה של ארצו כלפי ההסכם.,גורמים אמריקנים אמרו לאחר הפגישה כי מדובר ב"הצגה הרגילה" של פביוס, שתתפוגג בהמשך.

"המו"מ היה ארוך וקשה", אמר השר הצרפתי, "התקדמנו במספר נושאים, אך לא מספיק בנושאים אחרים". הוא חזר על דרישתו ל"הסכם מוצק" שיענה גם על צרכי השקיפות של תכניתה הגרעינית של איראן וחשיבות מנגנוני הפיקוח. בניגוד לדבריו של פביוס, שראה במעורבותה של איראן בסכסוכים במזרח התיכון סיבה לכך ש"אין לתת לה פרס", טען שר החוץ הגרמני שאיינמאייר כי הסכם עם איראן דווקא  "יקל על חוסר השקט האזורי". שאיינמאייר הביע אופטימיות כשטען שהשיחות הגיעו ל"סוף המשחק". לדבריו, "הצעדים האחרונים במעלה ההר הם תמיד הקשים ביותר".