21 שנים לאחר פרנסואה מיטראן, הגיע שוב נשיא צרפתי לאתר הזיכרון לרציחתם של ילדים יהודים בכפר איזייה בצרפת. הנשיא פרנסואה הולנד קרא להתגייס נגד הברבריות המתחדשת ש׳׳אינה יודעת גיל וצבע", באמצעות הנחלת זכר השואה בבתי הספר.

ב-6 באפריל 1944, ערב פסח, פשטה יחידת גסטאפו, בעקבות הלשנה של תושב המקום, על הבית הכפרי שבנוף המרהיב בין עמק הרון להרי האלפים ועצרה 44 ילדים ונערים ושבעה מחנכים. הם הועברו למחנה מעצר בליון ואחר כך לאושוויץ, שם נרצחו הילדים בתאי הגזים בשביעי של פסח. המבוגרים יותר הוצאו להורג ביריות באסטוניה.
 
"הקייטנה של איזייה״ שימשה מאז סתיו 1943 מקום מסתור לילדים יהודים שנותרו ללא הורים ושהובאו לשם על ידי בני הזוג מירון וסבין זלטין, מהנדס ומחנכת יהודים מפולין. ב-6 באפריל 1944 היה מירון זלטין במקום. הוא הוכה כשניסה להתנגד להתעללות בילדים ואחר כך נרצח עם התלמידים ואנשי הצוות.
 

חיסול הקייטנה שימש סעיף אשמה מרכזי במשפטו של מפקד הגסטפו של ליון, קלאוס ברבי. תחילה הועבר הבית לאיכרים מקומיים ובשלט שנקבע במקום לא הוזכר כלל שהקורבנות היו יהודים, אלא נאמר רק שהפשיטה הייתה בחג הפסחא.
 
לפני 21 שנים, בעקבות פעולתם של ציידי הנאצים סרז' וביאטה קלרספלד, חנך הנשיא אז מיטראן את מוזיאון ההנצחה של איזייה. אתמול נחנך בו אגף חדש על ידי הנשיא הולנד. לתמונות הילדים הניבטות מהקירות נוספו פרטים על גירושם של 11,500 ילדים יהודים מכל צרפת למחנות ההשמדה. בנאומו חזר הולנד על חלקו של משטר משתפי הפעולה עם הנאצים בגירושם והשמדתם של יהודי צרפת. ״הם האמינו יותר מדי במדינה״, אמר. הולנד גם קישר בין אותה פשיטה לפני 71 שנה לאירועי הטרור בפריז בינואר האחרון. ״היום שוב הורגים יהודים משום שהם יהודים״, אמר הנשיא והבטיח בנוכחות שרת החינוך, נזאט ואלו בלקאסם, כי מעתה יקפידו על לימודי הנחלת זכר השואה בכל הרמות במערכת החינוך.
 
בלטו בעצרת תלמידי חטיבת הביניים מפרבר בליון, שהוציאה מתוכה ג׳יהאדיסטים ורוצחי יהודים. התלמידים, רובם מוסלמים, עלו בזה אחר לבמה, קראו את שמות הנרצחים והבטיחו להתגייס למלחמה באנטישמיות. ״אסור היה שיקרה מה שקרה בפריז״, אמר לי חמיד, נער שחור, ״אסור שיפגעו באנשים בגלל דתם ומוצאם. אם נפעל כולם ביחד, נוכל לעצור את האיום״.
 
הרב הראשי של ליון, רישאר ורטנשלג, קרא בטקס פרק תהילים ואמר קדיש. הוא סיפר שלאחרונה הוא חותם יותר ויותר על תעודות עבור צרפתים המבקשים שיאשר את יהדותם - כדי שיוכלו לעלות לישראל.
 
בתוך כך עצרה אתמול משטרת פריז שני בני אדם בעלי עבר פלילי וברשותם חומר נפץ רב עוצמה. מהמשטרה נמסר כי בשלב זה החוקרים אינם סבורים שמדובר בהכנת פיגוע טרור, אלא ככל הנראה הכנת חומר נפץ למעשה פלילי. עם זאת, השניים, שאחד מהם מוסלמי, תירצו את הימצאות חומר הנפץ ברשותם בכך שהם ״כימאים חובבים״ שרצו לבצע ניסוי בחומר. ההסבר לא שכנע את המשטרה, שהאריכה את מעצרם לצורך חקירה.