השר לענייני מודיעין, יובל שטייניץ, אמר היום (רביעי) כי ישראל מרוצה מהפשרה שהושגה בקונגרס האמריקאי בנוגע להסכם הגרעין עם איראן. 

"אנחנו בהחלט שמחים הבוקר, זהו הישג למדינת ישראל", אמר שטייניץ והוסיף: "נאומו של נתניהו בקונגרס היה בעל השפעה מכרעת על החוק שעבר בקונגרס. החוק הוא אלמנט חשוב במניעת הסכם רע או לפחות בשיפור העסקה והפיכתה לסבירה יותר".

כזכור, אתמול הושגה פשרה במחלוקת בין הרפובליקנים לדמוקרטים בסנאט בשאלה האם הקונגרס יוכל לבחון את ההסכם בין המעצמות לאיראן על תכנית הגרעין שלה.



19 חברי ועדת החוץ של הסנאט אישרו אמש את הצעת החוק שהגישו בוב קורקר הרפובליקני ורוברט מננדז הדמוקרט, אשר נועדה לכפות על הבית הלבן להביא את ההסכם הגרעיני עם איראן לאישורם של חברי הקונגרס, אחרי שהושגה פשרה על נוסח מרוכך שיאפשר את תמיכת הדמוקרטים במהלך. 

צעד גדול לאישור הסכם עתידי. קרי בשיחות הגרעין בלוזאן.  צילום: רויטרס
 
לפי ההסכם שגיבשו היו"ר הרפובליקני של הוועדה, בוב קורקר, והנציג הדמוקרטי הבכיר, הסנאטור בן קרדין, יקוצר פרק הזמן שבו יבחנו חברי הקונגרס את הסכם הקבע, אם אכן יושג, מ-60 ל-52 יום. בהתאם להצעה, המחוקקים יקבלו 30 יום לבדוק את פרטי ההסכם, לאחר מכן יהיו 12 יום שבהם יוכל הנשיא אובמה להטיל וטו ואז יקבלו חברי הקונגרס עוד עשרה ימים על מנת לקיים הצבעה נגדית שתנסה לבטל את הווטו. 

אם חברי הקונגרס יחליטו שלא לאשר את ההסכם הסופי, הנשיא לא יוכל לבטל את הסנקציות שהוטלו על איראן באמצעות חקיקה. 

עוד קובעת הפשרה כי יבוטל סעיף שמחייב את אובמה לאשר שאיראן כבר לא תומכת בטרור נגד יעדים אמריקאיים ובמקום זאת יידרש הנשיא לספק לחברי הקונגרס סדרה של דיווחים תקופתיים הנוגעים לאיראן, כולל על פעילות הטרור והטילים הבליסטיים, כתנאי להקלות בסנקציות. 
בהמשך החודש, צפויה הצעת החוק להגיע לאישור של מליאת הסנאט, ולאחר מכן יצביעו עליה גם חברי בית הנבחרים לפני שהיא תגיע לשולחנו של הנשיא לחתימה סופית.
 
חיים איסרוביץ' השתתף בהכנת כתבה זו.