רעידת האדמה בנפאל גבתה עד כה את חייהם של 1,910 בני אדם וגרמה לפציעתם של כ-4,000. במדינה נמצאים תיירים רבים, ביניהם ישראלים, שנותק עמם הקשר. ממשרד החוץ נמסר הבוקר (ראשון) נמסר כי מספר מנותקי הקשר עלה ל-250. עם זאת, נוצר קשר עם ישראלים רבים, כולל קבוצה גדולה שנתקעה בטרק עכב מפולת שלגים. לא ידוע על נפגעים.



כמו כן, לאחר רעידות כאלו קשות, סביר להניח כי יהיו רעשי משנה, כמו אחת נוספת שנרשמה בנפאל, הפעם בעוצמה של 6.7. הרעידה התרחשה סמוך לשעה 9:00 שעון ישראל, 17 ק"מ דרומית לקודארי.



צוותי החילוץ מישראל צפויים להגיע לאזור האסון. משלחת צה"ל המונה שישה מומחים מתחומי החילוץ והרפואה, ביניהם קצינים בכירים מפיקוד העורף וחיל הרפואה ונציג ממשרד החוץ המריאה במהלך הלילה לנפאל. משלחת מד"א תצא במהלך הבוקר לאזור, ומשלחת של זק"א, "איחוד הצלה" ועמותת פירסט (היחידה הישראלית להחשת פעולות הצלה) ייצאו בצהרים במשלחת גם הם לנפאל.



משלחת אחת שכבר הגיעה הבוקר לנפאל היא של צוות החילוץ מטעם חברת הביטוח "הראל". נדב קליפה, סגן מפקד הצוות החילוץ מספר על התמונות הקשות, שנתקל בהן בקטמנ: ״שדה התעופה בקטמנדו מלא. יש עומס גדול מאוד של כל משלחות הסיוע. ברחוב עצמו אנשים שאיבדו את בתיהם ישנים ברחוב, בקור״. 

קליפה מוסיף לגבי הישראלים שעדיין נמצאים בנפאל וזקוקים לחילוץ: ״אפשר לחלק את הישראלים שעדיין בנפאל למספר קבוצות: יש את מי שנמצא בקטמנדו - לא ידוע על נפגעים ישראלים ורובם בחצר השגרירות ובית חב״ד. אוכלוסייה שנייה זה אנשים בשטח שיש איתם איזהשהו קשר, וכרגע הם נמצאים במקומות שהם לא יכולים לצאת מהם והם זקוקים לחילוץ, וישראלים שבגדר מנותקי קשר״.
מנותקי קשר, זה אומר שיש חשש לחייהם?
״לא. מי שיצר איתנו קשר זה אנשים שהיו להם מערכות איתור לוויניות. הייתה קריסה של אמצעי התקשורת וזה לאו דווקא אומר שקרה לו משהו״
מה הגיע בהודעות מהאנשים בשטח שביקשו חילוץ?
״האנשים שיצרו קשר במערכת הלווינית ראינו בהודעות שלהם על תנאי מזג אוויר קשים ושהם נמצאים בתנאים לא פשוטים: במקרים מסוימים לישון בשטח, במזג אוויר קר. זה לא פשוט״.

מטיילים ישראלים שכן הצליחו ליצור קשר סיפרו על רגעי החרדה: "זו הייתה רעידת אדמה מאוד חזקה", סיפרה נופר לוצאטו, מטיילת ישראלית בקטמנדו, "כל הבניין רעד, זה היה ממש מפחיד. חשבתי שזה פיגוע, לא ידעתי 
שרעידות אדמה הן כל כך חזקות״.

״הכל רעד״, היא הוסיפה, ״דברים נפלו בחדר. הייתה כאן היסטריה - גם של המקומיים וגם של התיירים. יצאנו החוצה והגענו למקום בטוח שאמור להיות בסדר, אבל עדיין יש רעידות משנה". 

חני ליפשיץ מבית חב"ד קטמנדו סיפרה: "התחושות קשות מאוד. כולם רוצים להיות ביחד, ואנחנו מוודאים שכולם יהיו בסדר. אנחנו מחלקים אוכל חם ומטפלים בפצועים ישראלים על הספות של בית חב"ד".

"הבניינים כאן ישנים, הם לא ערוכים לזה"

איתמר, המטייל בקטמנדו כמה שבועות, סיפר: "זה היה כמו בסרט רע. כל האדמה זזה, בחיים לא חוויתי דבר כזה. הבניינים כאן ישנים ולא ערוכים לזה. דיברתי עם ההורים שלי, אני בסדר, אבל כנראה אחזור לישראל". "הייתי בהוסטל ובדיוק דיברתי עם אמא שלי בסקייפ כשהאדמה זזה בצורה משוגעת", שחזר מטייל אחר, נווה מסד, "יצאנו החוצה עד יעבור זעם, הלכנו למקום פתוח ובטוח". רב בית חב"ד המקומי, חזקי ליפשיץ, סיפר אתמול כי עשרות מטיילים ישראלים הגיעו למקום לבקש עזרה. "פתאום הרגשנו שהארץ מתחילה להשמיע רעשים, שמענו כמו מנוע גדול שנמצא מתחת לקרקע. התחלנו לשמוע חפצים נופלים. יצאנו לרחבה פה, ותוך דקות התאספו כל הישראלים באזור. זה מקום בטוח יחסית כי אין בניינים שיכולים לקרוס. בכל האזור החלו בניינים לקרוס על יושביהם", סיפר.
 
שחר (25), המטייל כחודש במדינה, סיפר: "המראות קשים. יש גופות ברחובות, זה נראה כאילו נפלה פה פצצה והכול נמחק. פשוט זוועה".
 
מיה שוהם (22) מרמת השרון הייתה במרחק 80 ק"מ ממוקד הרעש. "בהתחלה לא נלחצנו, חשבנו שזה משהו קטן, אבל זה התחזק מאוד. הייתה ממש פאניקה", סיפרה אתמול, "המקומיים נכנסו להיסטריה, אמרו שבחיים לא חוו דבר כזה. אנשים התחילו להתעלף באמצע הרחוב. הדבר הראשון שנזכרתי בו אלה התמונות מהאינתיפאדה -אנשים נשכבים על הרצפה, לא יודעים מה לעשות, רצים לכביש, מנסים להבין איפה יוכלו להגן על עצמם. הכל המשיך לזוז. בסוף כולם עמדו באמצע הרחוב והיו בהלם, פשוט בהלם".

בהכנת הכתבה השתתפו יפעת קונפינו לוי ודנה סומברג