ד"ר אשר פרסמן, מנהל מחלקת כירורגית ילדים במרכז הרפואי העמק בעפולה, ייצא הערב (ראשון) עם משלחת פיקוד העורף וצוות החילוץ לנפאל, לטפל בנפגעי רעידת האדמה. הטיסה אמורה להמריא ב-21:30.

"המשלחת היא של חיל הרפואה בתוספת אנשי מילואים מהיחידות שונות, וממרבית בתי החולים בארץ ישנם נציגים במשלחת. אני מקווה שהמשלחת תגיע לשם בשלום ותצליח להביא תועלת לפחות כפי שהבאנו במשלחת להאיטי בשנת 2010. אמנם שם המספרים היו ענקיים והיינו טיפה בים, אבל הסיוע בכל זאת היה היה עצום ומורגש, ובמיוחד כשאני עוסק בכירורגיית ילדים. ברור לי ששינינו את חייהם של הילדים סיוע הזה והסיפוק היה עצום. אם נצליח להציל כמה שיותר ילדים שם אז הרווחנו את לחמנו.




"אם נצליח להציל כמה שיותר ילדים שם אז הרווחנו את לחמנו". ד"ר פרסמן. צילום: מרכז רפואי העמק



"אני נרגש" הוסיף ד"ר פרסמן, "כי זה בהחלט לא אירוע שגרתי, כשבשש בבוקר מצלצלים אליך ואומרים לך שאתה נוסע, הודעתי מיד לבית החולים ולמשפחתי שאני יוצא לנפאל, וההתרגשות היא לא קטנה כי אתה למעשה נוסע לבלתי נודע. אני עדיין לא יודע מה קורה שם, וכמה נורא זה הולך להיות.



מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה יוצאים היום באותה המשלחת שלושה רופאים נוספים, ובהם ד״ר צבי שלג, עוזר מנהל המרכז הרפואי לגליל, שהשתתף גם בעבר במשלחות דומות אשר יצאו לסיוע ברחבי העולם, ד״ר גיל דינור, רופא בכיר במחלקה לטיפול מיוחד בילוד (פגייה) וד״ר מיכאל מריאנובסקי, רופא תחומי במחלקה להרדמה. מהמרכז הרפואי פדה פוריה ייצא ד"ר טל אור ערן, מנהל המרכז לרפואה דחופה, ומהמרכז הרפואי זיו בצפת ייצא ד"ר טל סלומון, מנהל יחידת כלי דם.



260 אנשי צוות, 95 טון ציוד



 משלחת החילוץ שיצאה אמש מישראל נחתה היום בנפאל ובשעות הקרובות תעביר הערכת מצב ראשונית לישראל ולמשלחת שבדרך. הצוות יצא לנפאל בהתאם להחלטת הדרג המדיני. כוח החלוץ מונה צוות של שישה מומחים מתחומי החילוץ והרפואה, הכולל קצינים בכירים מפיקוד העורף וחיל הרפואה ונציג ממשרד החוץ. 



מטרת כוח החלוץ הינה בחינת היקף הסיוע הנדרש באזור, ניתוח השטח וסדרי הגודל של האסון, גיבוש תמונת מצב והתאמת המענה המיטבי אותו יכולה מדינת ישראל להעניק באמצעות צה"ל. במקרי אסון מורכבים וקשים כמקרה הנוכחי, בהם ישנה פגיעה רחבה בנפש ונזק סביבתי רב, שליחת צוות חלוץ מסוג זה נעשית בהתאם לנוהל סדור.



המשלחת המלאה של פיקוד העורף מקיימת בשעה זו הערכויות לקראת המראתה הערב לנפאל סמוך לשעה 22:00. מפקד המשלחת, אל"מ יורם לרדו, סיפר הבוקר למעריב אונליין כי המשלחת יוצאת לשלוש משימות עיקריות, לאתר ולהציל חיים, לפתוח בית חולים שדה ולטפל בנפגעים ומשימה שלישית להתחבר לישראלים מנותקי הקשר. 

על שני מטוסי בואינג יעלו 260 אנשי צוות וציוד רב הכולל בית חולים שדה מלא מצויד בחדר רנטגן, חדר ניתוח ומחלקות אשפוז, בדומה למשלחת שיצאה לאסון בהאיטי. הצוות מונה 40 רופאים ועוד כמה עשרות אחיות וצוות מנהלי, 64 אנשי חילוץ ועוד שלושה כלבנים של יחידת עוקץ. הצוות יאובטח לאורך כל הדרך מישראל הלוך, בזמן השהייה ועד חזרתם לארץ. מבחינת אמצעים הצוות ערוך להיות בשטח 14 יום. בסך הכול מדובר בציוד במשקל של 95 טונות. 

"ננסה לקלוט 200 פצועים ביום"
אל"מ לרדו מספר כי המאמץ הראשון יהיה בצד הרפואי בו ינסו הצוותים לקלוט 200 פצועים ביום, מאמץ החילוץ בו ישתמשו בכלי חילוץ בינוני עם יכולת להשתמש בכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) כבדים שנמצאים במקום, ומאמץ איתור לאחר התחברות למקומיים ולאסוף מידע על ישראלים במקום. הערכה היא כי המשלחת תנחת ביום שני בבוקר ולאחר שצוות החלוץ שיצא אמש יעדכן אותם על מקום פריסת בית החולים בקטמנדו, תחת כיפת השמיים, יפרסו הצוותים את הציוד בתקווה כי בית החולים יחל לקלוט את הפצועים כבר ביום שני בלילה. 
לדברי מפקד המשלחת עדיין מדובר בזמן קריטי להענקת סיוע והצלת חיים כמו גם איתור ישראלים, שעל פי הערכות עדיין ישנם מנותקי קשר רבים. כל אנשי הצוות כבר גויסו למשימה והחלו בהכנות אישות ליציאה ובכלל זה בדיקות רפואיות וחיסונים.

איש המשלחת פיקוד העורף מקבל חיסון. צילום: דובר צה"ל



68 מטיילים ישראלים נמצאים בטרק הלאנג-טנג באזור האגמים הקפואים בנפאל. משרד החוץ פועל בתיאום עם הרשויות בקטמנדו על מנת להוציא לשם צוותי חילוץ. בנוסף, ישנם 25 תינוקות של זוגות ישראלים שנמצאים במצב רפואי רגיש. מספר מנותקי הקשר ירד ל-200. 

מניין ההרוגים באסון כבר עולה על 2,000. הבוקר פקד את האזור רעש משנה בעוצמה 6.7, שגרם למפולות שלג בהר אוורסט.