למעלה מ-250 בני אדם נעדרים לאחר  שמפולת שלגים פגעה בכפר באזור מסלול טיולים החביב על מטיילים צפונית לבירה הנפאלית קטמנדו, כך דיווח מושל המחוז אודהאב בהאטארי.
 
חשש כבד עולה כי מטיילים רבים נמנים עם הנעדרים בכפר  גודהאטבלה, במחוז ראסווה שבצפון נפאל.

"האזור הוא שמורת טבע בה מסלול הליכה מפורסם המושך תיירים רבים.  אנחנו מנסים לחלץ אנשים ממפולת השלגים אך גשמים כבדים פוגעים במאמצי החילוץ" מספר בהאטארי".

מטפס הרים ישראלי: "המפולת צברה תאוצה של 3 קילומטרים"

טל ניב הוא מטפס הרים ומדריך טיפוס הרים וסקי ומומחה להמנעות וחילוץ ממפולות שלגים והישראלי היחיד הנושא בהסמכה בינלאומית מלאה בתחום. הוא מתגורר באלפים ועוסק בהדרכת טיפוס הרים וסקי בכל העולם.   
 
לגבי רעידת האדמה והמפולות מספר ניב: "לא ראיתי בעיני את זירת האסון בנפאל, אבל רעידת אדמה בעוצמה כזו לא הורגשה באזור מעל ל-80 שנה ומרבית הקורבנות הם נפאלים שנפגעו מקריסת מבנים ומפולות עפר שאירעו בזמן רעידת האדמה הראשונה וברעידות האדמה השונות שבאו לאחר מכן ("אפטרשוק"). 
 
ניב מוסיף כי: "אזור הר האוורסט, שנמצא במרחק של כ-160 ק"מ מבירת נפאל, קטמנדו, הושפע גם הוא והרעידה שחררה גושי קרח גדולים שבתורם שחררו מפולות שלג שכיסו או החריבו חלק מבסיס המטפסים הנקרא "אוורסט בייסקמפ"- מחנה בסיס הר האוורסט".
 
למרות השם וכוונת מרבית המטפסים השוהים בבייסקמפ להעפיל על פסגת האוורסט (ההר הגבוה בעולם), המפולת שפגעה במחנה האוהלים דווקא השתחררה מהר סמוך אחר הנקרא פומורי (Pumori) ובעת גלישתה, צברה עוצמה ותאוצה שאיפשרו לה לעבור יותר משלושה קילומטר ולהגיע עד למטפסים ששהו במאהל באותו זמן.    


  טל ניב באלפים.

 
"יש מספר רב של פצועים ונעדרים. מפולות נוספות של שלג וקרח שוחררו על האוורסט עצמו, עליו שוהים ברגע זה מטפסים, אך עדיין לא ברור אם גם שם היו קורבנות בנפש." 

ניב מסביר על הסכנה במפולות ומתאר כיצד מרגיש קורבן מפולת: "כל מפולת (כולל גם מפולות קטנות מאד), היא מסוכנת ויכולה להביא לקבירה של הקורבן או "סחיפתו" לתוך תאי שטח מסוכנים. הסכנה במפולת הנה בעיקר סכנת מעיכה, חנק והטחה במכשולים".
 
"כאשר אנחנו נמצאים בתוך מפולת התחושה היא של משיכת שטיח מתחת לרגליים - אנו לרוב מאבדים מיד את שיווי המשקל, נופלים ואז נסחפים או נקברים תחת מאסות השלג- קורבנות מפולות חווים את הקבירה, גם אם היא תחת שכבה של 30 ס"מ של שלג, בחוסר אונים מלא - השלג המהודק לא מאפשר לזוז או להזיז את חלקי הגוף השונים ולהיחלץ באופן עצמאי והקורבן חווה לרוב אובדן אוריינטציה, אובדן שליטה על המתרחש ותלות מלאה במישהו שיבוא לחלצו". 
 
"מפולת שלג אויר"

ניב מסביר כי המפולת שהגיעה לבייסקמפ של האוורסט היתה ככל הנראה מפולת הנקראת בשפה המקצועית "מפולת שלג אוויר", בה השלג גולש למרחק של מספר קילומטרים ומתערבב בדרך עם מולקולות של אוויר - כך נוצרת  מפולת גדולה ומהירה מאד בעלת עצמה וגל הדף של פיצוץ.

קורבנות המפולת שקרוב לוודאי שמעו אותה (הרעש דומה מאד למפולת אדמה רועשת במיוחד) יכלו אולי לנסות ולצאת מנתיבה, אך היכולת האנושית להיחלץ ממפולת כזו הנה נמוכה ביותר ומרבית הפצועים וההרוגים נקברו כנראה תחת מאסות השלג. 

"חילוץ קורבנות מפולת כאשר אדם נקבר מתחת למאסות של שלג אנו מנסים בשלב ראשון לאתר את המקום המדויק בו הוא נקבר, יש להשאר רגועים ולנסות לשחזר בעיני רוחנו את הנקודה האחרונה בה ראינו את הקורבן לפני שהוא נעלם; בשלב הבא אנו מנסים להתקרב אל הקורבן ע"י שימוש במשדר/מקלט אותו נושא כל גולש או מטפס בהרים בחורף על גופו, על ידי דיקור של השלג (עם דקר ארוך באורך של חכת דייג) אנו מאתרים באופן מדוייק את הקורבן מתחת למאסות השלג ואז לבסוף חופרים אותו החוצה עם את חפירה. סביר מאד להניח כי אין למרבית המשלחות באוורסט בעונה זו ציוד לחילוץ ממפולות- מה שמקשה עוד יותר על עבודת המחלצים ומגביר את תלות הקורבנות במזל".
 
ניב מייעץ למטיילים ישראלים להתרחק באופן מידי מאזור הרעש: "בזמן זה מוצפות הרשתות החברתיות בהודעות של קרובים ומכרים של מטיילים ישראלים הנמצאים כרגע בנפאל. למבקרים בנפאל שמצאו את עצמם בלב אזור הרעש אני מציע בטווח המיידי לנסות ולהתרחק מהאזור". 
 
"במידה וזה לא מתאפשר ניתן להקטין באופן משמעותי את הסיכון ע"י המנעות מהסתובבות בקרבת או מתחת לשטח תלול (סכנה לפולות עפר ואבנים), מתחת לקרחונים, מפלי קרח ומדרונות שלג תלולים (סכנת מפולת קרח ומפולות שלגים) או בקרבת אזורים בהם הבנייה צפופה מתוך חשש להתמוטטות המבנים שנפגעו מהרעש". 

מה אתה מייעץ למטיילים בנפאל בעתיד?
"לאלו שמתכננים נסיעה לנפאל ואף לאזור האוורסט בעתיד- עם שוך הרעשים ייתייצבו גם תנאי השלג ולא יהיה חשש חריג או סכנה גבוהה ממפולות. מרבית הסכנה תמשיך אולם לנבוע מפגיעה במבנים וממפולות עפר ואבנים בתנאי שטח תלולים ולכן טרום הנסיעה יש לבדוק באופן יסודי היכן היו מרבית נזקי הרעש- מאזורים אלו כדאי להמנע בתקופה הקרובה, גם משום נזקי הרעש וגם משום הרס התשתיות".