ראש ממשלת נפאל סושיל קויראלה אמר אתמול כי מניין ההרוגים באסון רעש האדמה בארצו עלול להגיע לעשרת אלפים והורה על הגברת מאמצי החילוץ. הוא ביקש סיוע דחוף של אוהלים ותרופות. "זו שעה קשה לנפאל", אמר בעצב, "הממשלה עושה ככל שביכולתה כדי להציל את הנפגעים ונמצאת במצב דומה למלחמה״.
ככל שהשעות חולפות נראה כי תחזיתו של קויראלה, ככל שהיא קשה, היא אופטימית. מניין ההרוגים גדל במהירות וכבר חצה את קו ה־5,000 אולם ברור שהוא יהיה גבוה בהרבה. ישנם כפרים נידחים יותר ונידחים פחות, שהדרכים אליהם, המשובשות גם בימים כתיקונם, קרסו לגמרי, ונבצר מכוחות ההצלה לחשקיעבחם מאמצי חיפוש ראויים אחר ניצולים. הגופות הנערמות מובלות לשריפה, כמנהג הדת ההינדית המקומית - מחזה מזעזע וקורע לב גם יחד.
נפאל היא מדינה ענייה במשאבים ובציוד ומתקשה להתמודד עם אסון בסדר גדול כזה. ברור גם כי הזמן פועל לרעתם של מי שאולי לכודים תחת ההריסות ועדיין בחיים. כבר עתה ניתן להגדיר כ״נס״ כל ניצול שמחולץ מתוך ההריסות כשהוא בחיים. מספר הפצועים מוערך ביותר מעשרת אלפים ומאות אלפים נותרו בלא קורת גג. אנשים שוהים בחוצות הערים ובשדות פתוחים, נתונים בחרדות קשות מרעידות משנה, שאכן התרחשו, הייאוש ניבט מעיניהם. ילדים, נשים וגברים נותרו בלא מזון ומים, והתורים אל משאיות חלוקת המזון המוקצב - משתרכים לאורך עשרות מטרים.

״עכשיו יורד בנפאל גשם כבד ואם אין מי שתייה ומערכת ביוב, מחלות בקטריאליות מתפשטות כמו אש בשדה קוצים והגל הבא של ההרוגים עלול להיות מזה״, מזהיר מנכ״ל יוניצ״ף ישראל, ג׳וני קליין.
אנשי המשלחת פיקוד העורף, שהגיעו לנפאל, פרקו את הציוד, המתינו למטוס נוסף שהביא עמו ציוד רפואי רב, והחלו לבנות בית חולים שדה בשטח במגרש פתוח, סמוך לבית החולים הצבאי בקטמנדו. מפקד המשלחת, אל״מ יורם לרדו, אמר: ״מכוח החלוץ שנמצא שם ומהנספח והצוות שבקטמנדו אנחנו מבינים שהמצב קשה מאוד. אנחנו מתארגנים להתחיל לעבוד שם. מגיעים המקרים הקשים והמורכבים ביותר ולנו יש את הניסיון לטפל בפציעות כאלה, בנחצלת חיים״.
צוותי החילוץ הישראלים, המתורגלים באיתור וחילוץ ניצולים באסונות טבע מסוג זה (כפי שנעשה בטורקיה ובהאיטי, למשל), החלו בחיפושים קדחתניים, כשהם נעזרים בכלבים מאומנים.
שר החוץ אביגדור ליברמן, שוחח עם מקבילו הנפאלי, מהנדרה בהדור פנדיי, הביע את צערה של ישראל על האסון ומסר את תנחומיה. ליברמן הבטיח כי ישראל תמשיך לסייע ככל שביכולתה וקיבל את אישורו לשימוש במסוקים ששכרה ישראל מהודו ומסין כדי לחלץ את הישראלים התקועים במדינה.