בין התינוקות שהגיעו אתמול לישראל היו שני פגים - בת בשבוע ה-32 ובן בשבוע ה־34. עם נחיתת מטוס החילוץ בנתב׳׳ג, הועברו הפגים באמבולנס לבית החולים לילדים שניידר לבדיקות, טיפול והשגחה במחלקת הפגים.
בבית החולים סיפרו כי ד"ר תמי לרון־קנת, רופאה בכירה במחלקת הפגים, הייתה בקשר שוטף עם משפחת הפגה, עוד לפי אסון רעידת האדמה בנפאל, על מנת לספק לה מענה רפואי, ואחרי האסון גם עם הצוותים הרפואיים בנפאל. ״מצבם של שני הפגים יציב וטוב״, אמרה. ״התרגשתי לראות את תחושת ההקלה על פניהם של ההורים שמסרו לידינו את התינוקות״.
אבל יש זוגות הרבה פחות מאושרים. בימים האחרונים דובר על הבאתן לישראל של פונדקאיות שטרם ילדו להורים ישראלים אולם לטענתו של דורון ממט־מגד, מנכ״ל סוכנות הפונדקאות ״תמוז״ הפועלת בנפאל, זה לא יתאפשר בגלל תנאים שהציב היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. ״אחד מסעיפי המתווה שפרסם שלשום היועץ המשפטי הוא כי הפונדקאית חייבת להחזיר במסמך הנסיעה שלה״, אמר ממט־מגד. ״מדובר במדינת עולם שלישי. לרוב הפונדקאיות אין דרכונים או אישורי מעבר. אם זה התנאי, לא נוכל לאפשר להן להגיע. הנפקת מסמכים כאלה הוא תהליך שיארך יותר מחודש ועד אז הן כבר יילדו.

״לפי המידע שאנחנו מקבלים, יש להן מזון, שתייה ותרופות. נראה שהן יסכימו להגיע לישראל אם באמת נאפשר להן את זה. נשגר גם צוות ישראלי, הכולל שני אנשים שלנו ורופא, שיוכל ללוות אותן בטיסה לישראל - אם תהיה כזו״. בינתיים כבר מכשירים בנפאל אלטרנטיבה מקומית ללידת הפונדקאיות.
״יש בקטמנדו בית חולים חדש ליולדות שהיה אמור להיפתח רשמית שלשום, ושם היה אמורות הפונדקאיות ללדת״, ממשיך ממט־מגד. ״היום הוחלט לפתוח אותו למרות האסון, ואנחנו מקווים שזה יקרה כבר מחר. יש שם גם פגיה עם מכשור חדיש כך שזה יכול לתת מענה מלא״.
במקביל, הליכי הפונדקאות עבור זוגות שהפונדקאית שלהם עדיין לא הופרתה -נעצרו מאז האסון, והזוגות המצפים בארץ חוששים. ״אני ובעלי נמצאים בתחילת התהליך״, מספר דימה. ״זה ההריון הראשון שלנו, ורצינו להביא תאומים - עובר אחד מזרע שלי ואחד מהזרע של בעלי, אח ואחות שלכל אחד גנטית יהיה ילד משלו. החזרה אחת לא צלחה והמתנו לניסיון נוסף. יש לנו כבר עוברים מוקפאים בנפאל, אבל אנחנו לא יודעים מה מצבם לאור מה שקרה. הרי ידוע שהתשתיות בבתי החולים נפגעו. שילמנו הרבה על התהליך ועכשיו נראה שהכל יתעכב מאוד. גם לא ברור מה קורה עם הפונדקאית שלנו, אם היא בכלל שרדה את רעידת האדמה. ברור לנו שכרגע יותר דחוף לטפל באלו שהפונדקאיות שלהן קרובות ללדת, אבל גם עבורנו המצב מדאיג״.