החגיגה לרגל 50 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לגרמניה היא חגיגה של חברות שאיש לא היה יכול להעלות על דעתו בתום המלחמה לפני כ־70 שנה. היום, שלושה דורות אחרי, ילדינו חווים חברות זו כמובנה מאליה, בשמחה ובסקרנות. משום כך, יובל זה אינו רק ציון דרך פוליטי. מה שאירע בין גרמנים וישראלים הוא קירוב לבבות של ממש.
לפני כחצי שנה הייתי בוורוצלב והתארחתי בבית כנסת ששופץ. זכיתי להיות נוכח בהסמכה הראשונה של רבנים צעירים לאחר המלחמה, רבנים שהוכשרו כאן, בברלין ובפוטסדאם. ארבעת הרבנים הצעירים הללו ניצבו שם כעדות חיה ונושמת לכך שחיים יהודיים מלבלבים היום מחדש באירופה, ואצלנו בגרמניה.
אני זוכר את ביקורו הראשון של קנצלר גרמניה בישראל. אז, כשווילי ברנדט היה בירושלים, נשמעו רחשי פסיעותיו על האבנים. צעדיו היו מדודים ועדינים, המבטים ההדדיים היו זהירים. כיום, ביקורים הדדיים הם חלק מחיי היומיום הפוליטיים.

אחת לשנה שתי הממשלות אפילו יושבות יחד סביב לשולחן גדול, מתכננות מיזמים משותפים, מנהלות דיונים. לעתים צוחקים ולעתים מתווכחים, ברצינות ובכנות, ממש כמו שחברים טובים נוהגים לעשות.
עבור ילדינו, המפגש בין גרמנים לישראלים הפך לחלק מובן מאליו ממסעות הגילוי שלהם בעולם. הצעירים נמשכים לתל אביב ולברלין, המשמשות, כל אחת לחוד, אבן שואבת מודרנית למאווייהם. גרמנים צעירים מצטרפים לזירת הסטארט-אפ התל אביבית המשגשגת. צעירים ישראלים נוסעים לברלין, מתערים בסצנת התרבות, פותחים מסעדות או יוזמים רעיונות עסקיים חדשים. והם גם חוקרים את השורשים של הסבים והסבתות שלהם, שחוו זוועות וסבל בל-יתואר מידי הנאצים.
מי שיביט על הידידות הישראלית-גרמנית ויזכור מאיזה גיהינום היא צמחה לתפארת, יבין שתקווה אינה בהכרח ביטוי לנאיביות - ההפך הוא הנכון. ומי שיבין זאת, חייב גם לאמץ ללבו את בשורת ההידברות והפיוס שצפונה בחברות זו, ולחגוג אותה לא רק במילים, אלא גם במעשים.
משמע, שבביתנו כאן מצווים אנו להתקומם לנוכח כל צורה של אנטישמיות, גזענות ושנאת הזר. לאלה, אסור שיהיה מקום בחברה שלנו לעולם.
משמעות הדבר היא גם שנפעל למען השלום בין ישראל ושכנותיה. ביטחונה של ישראל הוא צו היסטורי עבור גרמניה ומרכיב בלתי נמנע בחברות בינינו. ביטחונה של ישראל היהודית והדמוקרטית לא ייתכן ללא מדינה פלסטינית, בת־קיימא ודמוקרטית. ככל שקשה הדרך למציאת פתרון שתי מדינות, אנו נמשיך לתמוך בה. לדידי תקפה האמרה כי חברות טובה שורדת חילוקי דעות ואת הכנות הכרוכה בהם.
הכותב הוא שר החוץ של גרמניה.