קונגרס פיפ"א (הפדרציה הבינלאומית לכדורגל)  ה-65 מתקיים היום (שישי) בשוויץ. אוהדי הספורט בישראל עוקבים בחרדה אחר הדיון שיחליט אם ישראל תושעה מפיפ"א ותבודד מעולם הכדורגל ועל ההחלטה השנייה- גורלו של הנשיא המכהן, ספ בלאטר.




ספ בלאטר נואם בקונגרס פיפ"א, היום בציריך. צילום: רויטרס

יו"ר ההתאחדות לכדורגל, עופר עיני, יו"ר ההתאחדות לכדורגל הפלסטינית, ג'יבריל רג'וב ונשיא פיפ"א, ספ בלאטר, נפגשים כעת בציריך בזמן הפסקת הצהריים של קונגרס פיפ"א. זהו ניסיון אחרון להגיע להסכם לפני ההצבעה שתעלה לדיון לאחר הפסקת הצהריים שמצויים כרגע המשתתפים בקונגרס.

דיווח על פצצה בקונגרס

במהלך הפסקת הצהריים של המשתתפים, התקבל איום אנונימי על הקונגרס. המשטרה בשוויץ אישרה כי התקבל איום על פצצה והיא פינתה את המקום. לאחר בדיקה הוחלט להמשיך בקונגרס והמשתתפים חזרו.

לאורך כל היום, נמצאים עשרות מפגינים נגד ישראל מול הקונגרס ובנאום הפתיחה של בלאטר, מפגינים הצליחו להכנס לאולם המליאה עם דגלי פלסטין וקטעו את נאומו. הם הוצאו מהמקום על ידי כוחות האבטחה.

מוקדם יותר אמר תמיר גילת, ממלא מקום יו"ר ההתאחדות לכדורגל: י"ש לי הרגשה שהיוזמה הפלסטינית במקרה הזה אינה קשורה לספורט, ולמשלחת שהגיעה מהרשות הפלסטינית אין קשר לספורט, היא באה להשיג דברים אחרים, שלא קשורים כלל לספורט, זו דרך צינית לקחת משהו כל כך יפה כמו כדורגל, ולגרור אותו לזירה הלא כל כך יפה של הפוליטיקה. אני מקווה שהנושא לא יעלה לסדר היום, ושנגבש פתרון במסמך ההבנות אותו נגיש ביחד לוועדה, אך במידה ובכל זאת תהיה הצבעה אני בטוח שההיגיון ינצח, שהאהבה לספורט תנצח ושבסופו של דבר ההצעה לא תעבור".


מפגינים פורצים לקונגרס פיפ"א. צילום: רויטרס

נתניהו ממשיך במאבק

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו״ר התאחדות לכדורגל, עופר עיני, הפעילו לחץ כדי להגיע לפשרה בנושא ההצבעה  ואתמול נאם עיני בפני אנשי אופ״א ואמר בין היתר כי ״ההצעה שלנו לשיפור המצב אמיתית ויש בה פוטנציאל עצום לשינוי לטובה. פגשתי את רג׳וב במשרדי ההתאחדות הפלסטינית והושטתי לו יד לשלום. רג׳וב לא הושיט יד חזרה והמשיך לתקוף את ישראל ולפעול להשעייתה. אני מצפה מכם, חברי באופ״א, לעמוד לצדנו״. 

נתניהו העלה פוסט בפייסבוק ובו כתב על המאבק: "בימים אלה ובשעות אלה ממש אנו מנהלים, יחד עם עופר עיני ואנשי ההתאחדות לכדורגל, מאבק עיקש וצודק מאין כמוהו נגד הניסיון הפלסטיני לפגוע בלגיטימציה של מדינת ישראל ושל הכדורגל הישראלי. חשוב שתדעו: המהלך הפלסטיני להחרים את ישראל בזירת הכדורגל העולמי ובזירה הבינלאומית בכלל איננו נובע ממשהו שאנו עושים או לא עושים. הוא נובע מעצם ההתנגדות לזכותנו לקיים מדינה משלנו".

יו"ר פורום גיוס העדה הנוצרית והמנהיג הרוחני של הארמים הנוצרים בישראל, האב גבריאל נדאף פנה אמש לעיני והציע את עזרתו מול פיפ"א בעקבות פניית ג'יבריל רג'וב לפיפ"א. נדאף ציין את החופש הניתן למיעוטים בישראל ואת הגדילה באוכלוסייה הנוצרית לעומת הרדיפה הדתית האנטי-נוצרית והירידה המתמדת באוכלוסיית הנוצרית בשטחים שתחת שלטון הרש"פ ובעזה.

בסדר היום של הקונגרס, ההצבעה על השארות ישראל בארגון היא משנית משום שימים לא פשוטים עוברים על פיפ"א לאחר שנחשפה השבוע פרשת שחיתות בה נעצרו 18 בכירים החשודים שלקחו שוחד והיו מעורבים בחלוקתו בסך 150 מיליון דולר.  הבולשת הפדרלית ה-FBI הציג מסמך בן 47 סעיפים לפיו המונדיאל בדרום אפריקה נקנה בשוחד, אבל המדינה מכחישה. נשיא גינאה-ביסו אמר: "שיעשו חקירה ויוכיחו".

בנוסף, שלושה בנקים בכירים בבריטניה חשודים בהעברת כסף שקשור לשוחד של פיפ"א אחרי שנעצרו 14 אנשי האירגון החשודים בקבלת שוחד. החשדות נכללים בדו"ח של 160 עמודים. אחד התשלומים היה העברה של 320 אלף ליש"ט ליצרני יאכטה מפוארת שניתנה במתנה כנראה לאחד מאנשי פיפ"א.

קונגרס פיפ"א בציריך. צילום: רויטרס