סגירת מעגל עבור הקהילה היהודית בספרד.



הממשלה המקומית העבירה היום (חמישי) חוק המאפשר לצאצאי מגורשי ספרד, אשר אולצו לעזוב את המדינה ב-1492 להגיש בקשה ולקבל לאום ספרדי מבלי לוותר על אזרחותם הנוכחית. מדובר בתהליך אשר קרה במהלך השנים האחרונות וצבר תאוצה לאחרונה, עד לאישורו.

"היום הזה מסמן את סופו של התהליך הפרלמנטרי וייכנס לתוקף באוקטובר 2015. עכשיו אפשר להגיד שפתחנו את הדלת שוב לבני משפחותיהם של אלה שגורשו מספרד בצורה לא הוגנת", אמר שר המשפטים, רפאל קטאלה בפרלמנט. "בואו נקווה שהשם של העיר ירושלים, עיר השלום, ישתמר בשיחות שלום ונגיע לנקודה בה יהודים יכולים לחיות בצורה בטוחה כפי שהם לא חיו במשך תקופה ארוכה. מהרגע הזה הם יוכלו לחיות שם וכמובן במולדת השנייה שלהם, ספרד, תודות לדלתות שנפתחו על ידי הממשלה".

"יום היסטורי"

ההערכות הן כי 300 אלף יהודים חיו בספרד לפני ההחלטה של הממלכה הקתולית, אשר על כס המלכות ישבו באותו הזמן פרדיננד ואיזבלה, הורו ליהודים והמוסלמים להמיר את האמונה הקתולית או לעזוב את הארץ. 
"זהו יום היסטורי, חשוב ורגשי לעולם הספרדי באופן כללי. זהו עידן חדש שיגיע בין העולם היהודי וההיספני. אולי זה קצת התעכב, אבל 500 שנים מאוחר יותר, ספרד פגשה שוב את ההיסטוריה שלה", אמר יצחק קארו, נשיא הקהילה היהודית בספרד.
הרובעים היהודים באותן שנים בערים הספרדיות היו במקומות כגון קורדובה וטולדו, שם חיו היהודים בין נוצרים ומוסלמים, מה שיצר פסיפס תרבותי אדיר. במשך שנים דובר על התרומה העשירה למדע, מוסיקה וספרות שנעשו על ידי הקהילות האלו. המטרה עכשיו היא למשוך אלפי תיירים בכל שנה. כשעל פי ההערכות, מדובר בכ-3.5 מיליון תושבים שבסופו של דבר התיישבו במדינות כמו ישראל, צרפת, ארה"ב, טורקיה, מקסיקו, ארגנטינה וצ'ילה, שיוכלו להגיש את הבקשה. 
החוק הספרדי לא מאשר בדרך כלל להחזיק אזרחות כפולה, פרט לאנשים מאנדורה השכנה או פורטוגל, או מושבות לשעבר כמו הפיליפינים, גינאה המישוונית, או במדינות אמריקה הדרומית. מועמדים פוטנציאליים יכולים להוכיח את הרקע הספרדי שלהם באמצעות שמות המשפחה, השפה או מוצאם ולקבל אישור מהפדרציה של קהילות יהודיות בספרד. מועמדים לא צריכים להיות יהודים שומרי מצוות.

לאור החלטת הפרלמנט הספרדי להעניק אזרחות ליהודי ספרד אמרה סגנית שר החוץ ח"כ ציפי חוטובלי: "המהלך של הפרלמנט הספרדי מכבד את שנות ההיסטוריה הארוכות של יהדות ספרד".
 
"ההחלטה שהתקבלה תחזק את היחסים הטובים של מדינת ישראל עם ספרד ואני מברכת על כך", הוסיפה חברת הכנסת חוטובלי.