פרסום ראשון: ל"מעריב אונליין" נודע כי בימים האחרונים מתנהל חיקור דין בארה"ב בעניינו של הניצב בדימוס מנשה ארביב, במסגרתו שוהים בארה"ב נציגי מח"ש. החקירה מתקיימת בפרשות הקשורות לחומרים שהועברו לגביו על ידי עד המדינה בפרשת רונאל פישר ערן מלכה ועל ידי הרב יאשיהו פינטו.

במסגרת חיקור הדין, הליך חקירה בינלאומי, נפגשים אנשי מח"ש עם קציני ה-FBI שחקרו את הפרשות השונות בארה"ב, בהם פרשת חבר הקונגרס מייקל גרין והרב פינטו.

פינטו הורשע על פי הודאתו בעבירות של שוחד ושיבוש מהלכי משפט. זאת בהתאם להסדר הטיעון שאושר בבג"צ ועל יסוד הודאתו של פינטו. הפרשה הפלילית החלה בינואר 2012, עת פרסם ״הניו יורק טיימס״ תחקיר, לפיו חבר הקונגרס מייקל גרים קיבל תרומות לא חוקיות מחסידיו של הרב יאשיהו פינטו למימון מסע הבחירות שלו בשנת 2010. הפרשה נחשפה ואז התברר: גרים נחשד במעורבות בסחיטה של אשת הרב, דבורה פינטו. 
 
במקביל לפרשה האמריקאית, המשטרה בישראל החלה לבדוק חשדות נגד אחד מחסידיו של הרב, אברהם ישראל, שעמד בראש עמותת ״חזון ישעיה״. הפרשה הזו, שהולידה כתב אישום נגד אברהם ישראל, הובילה לפרשה אחרת: פרשת פינטו הישראלית שמערבת שני קצינים בכירים: ניצב מנשה ארביב, לשעבר מפקד להב 433 ותנ״צ אפרים ברכה, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה. שניהם חסידים של הרב. 
 
על פי כתב האישום שבו הורשע הרב פינטו, במסגרת הסדר הטיעון, הרב ניסה, על רקע התלונות בפרשת חזון ישעיה, לתת שוחד לתנ״צ ברכה ואפרים על מנת שיגלה לו פרטים מהחקירה. ברכה, כך על פי הפרקליטות, סיפר למפקדיו והסגיר את הרב.