האם נמצאה פריצת הדרך בשיחות הגרעין בין המעצמות המערב לאיראן? גורם בכיר בממשל האמריקאי אמר לג'רוזלם פוסט כי המעצמות מצאו מנגנון שהן מאמינות שיאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לקבל גישה לכל האתרים הקשורים לתכנית הגרעין האיראנית. 



ההתפתחות עשויה להוביל להתקדמות בשיחות בין המעצמות לטהרן על תכנית הגרעין של איראן, לאחר שזאת היתה אחת מנקודות המחלוקת העיקריות במו"מ בין הצדדים. עם זאת, לא ברור האם טהרן הסכימה למנגנון הזה. איראן טענה במהלך המו"מ כי לא תאפשר גישה לאף מתקן צבאי שלה.



"הגישה היא לא 'אנחנו חייבים להיכנס לכל בסיס צבאי', משום שגם ארצות הברית לא מאפשרת לכל אחד להיכנס לבסיסי הצבא שלה", אמר הגורם, "כמו לכל מדינה, גם לאיראן יש סוסות צבאיים שהיא לא מוכנה לחלוק עם אנשים אחרים".



לדברי הגורם, לצורך ההסכם, אם סבא"א תחליט שהיא צריכה גישה לאתר מסוים, יהיה לנו מנגנון שיאפשר את הגישה הזאת.



על פי הפרוטוקול החדש, איראן יכולה להגיב לחששות הפקחים על ידי העברת חומרים רלוונטיים, וללא אישור להיכנס למתקנים. לחלופין, איראן יכולה לאפשר לפקחים כניסה לבסיסים, אך הם לא יוכלו לעזוב כשברשותם מסמכים צילומים או ראיות אחרות.



על המנגנון של מציעות המעצמות, בכל מקרה כזה ייכנסו הצדדים למו"מ ואם לא יגיעו להסכמה, תועבר ההחלטה לגוף עצמאי שיפסוק. גורם אמריקאי נוסף אמר כי לסבא"א יש כזה מנגנון עם המדינות החברות בה. 



מלבד סוגית הפיקוח על מתקני הגרעין, הצדדים עדשיין לא פתרו את שאלת הסרת הסנקציות שהוטלו על איראן, כשיש חילוקי דעות על על מועד הסרתן. איראן טענת כי יש להסיר את כולן מיד לאחר החתימה על ההסכם, ואילו המערב גורס כי הן יוסרו בהדרגתיות ובהתאם למידת העמידה של איראן בהסכם.