הגישושים של הרגע האחרון של יוון לנושים הבינלאומיים לסיוע כספי לא הספיקו כדי להציל את המדינה מלהיות הלילה (רביעי) הכלכלה המפותחת הראשונה שהוכרזה כחדלת פירעון לאחר שלא עמדה בהחזר ההלוואה לקרן המטבע הבינלאומית.



המדינה פתחה הבוקר סניפי בנק לטובת הפנסיונרים המבקשים למשוך את כספם ועקב כך נוצרו בכניסות לבנקים תורים ארוכים. הפנסיונרים רשאים למשוך עד 120 אירו השבוע כאשר יתר האזרחים יכולים למשוך 60 אירו בלבד.



קרן המטבע הבינלאומית אישרה כי יוון לא העבירה את ההלוואה הקרובה ל-1.6 מיליארד אירו. כתוצאה מכך כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דיווחה למועצת המנהלים של המלווה הגלובלי שיוון נמצאת בפיגור בתשלומים.



החשש ממצבה של הכלכלה היוונית הוא שהיא תערער את השווקים הפיננסיים ותביא בסופו של דבר ליציאה של המדינה מהאיחוד האירופי. גורלה של יוון כחברה באיחוד האירופי עדיין תלוי במשאל העם שיתקיים ביום ראשון, כאשר האזרחים היווניים יצביעו האם לקבל את התנאים של הסיוע הבינלאומי.



סקר דעת קהל שפורסם ביום רביעי בעיתון היווני "Syntatkton Ton Efimerida", הראה כי 54 אחוזים מהיוונים מתכננים להתנגד להצעת החילוץ ואילו 33 אחוזים מהיוונים בעד הצעת הסיוע.




מפגינים ביוון. צילום: רויטרס


דובר קרן המטבע הבינלאומית, ג'רי רייס, אמר כי יוון עכשיו יכולה לקבל רק מימון נוסף מהמלווה הגלובלי פעם הפיגור נמחקים. הוא אישר כי יוון ביקשה ארכה של הרגע האחרון והבקשה תישקל בהמשך.



אמש עוד נעשה ניסיון של הרגע האחרון למניעת הקריסה. נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, שוחח עם ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, והציע לו להסכים להצעת הנושים ולקרוא לציבור היווני להצביע בעדה במשאל העם. יונקר גם אמר לציפראס כי אם הדבר יקרה, יש סיכוי להקלה בחוב של יוון ואף העלה רעיון לתכנית צמיחה ויצירת מקומות עבודה בסך 35 מיליארד אירו.