לאחר שיוון הפכה השבוע לכלכלה המתקדמת הראשונה בהיסטוריה שלא שילמה את חובותיה לקרן המטבע העולמית והפכה למעשה לחדלת פירעון, היא עומדת כעת בפני בחירה קשה.



בשבוע הבא במשאל העם אזרחי יוון יצביעו בעד סיוע בינלאומי מאסיבי אך עם משטר צנע מחמיר או קריסה כלכלית.



היוונים מתכוננים להצביע על השאלה האם לקבל את הצעת החילוץ מאירופה וקרן המטבע הבינלאומית. ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, דוחק באזרחים לדחות את ההצעה והוא אמר כי דחיית ההצעה תחזק את המשא ומתן.



"יש בעיה גדולה, מנהיגי אירופה אומרים 'לא' להצבעה וזה עלול להראות שיוון לא הצליחה לבצע את הרפורמות הדרושות כדי לשמור על האירו. החזרה לדרכמה נראית בלתי נמנעת. אני חושב שאין בסיס לחילוץ חדש, אבל זה תלוי מאוד בשאלה אם יהיה בסיס ליוון בגוש האירו" אמר נשיא היורוגרופ ושר האוצר של הולנד, ירון דיסלבלום.



מה אומרת הצבעה נגד הצעת הסיוע


אם יוון תצביע נגד החילוץ, זה יוביל כמעט בוודאות ליציאתה מגוש האירו וזה בגלל שליוון כמעט אזל הכסף ורק אירופה יכולה להציל אותה.


"אם יצביעו נגד החילוץ, יהיה קשה מאוד להתחיל במשא ומתן לגבי חילוץ חדש", אמר ואסיליס מונאסטיריוטיס, פרופסור לכלכלה פוליטית בלונדון סקול אוף אקונומיקס. "מבחינה פוליטית, לא תהיה שום דרך לתמוך במהלך כזה".



אם יוון לא תקבל את כסף החילוץ מאירופה בקרוב, היא תצטרך לשלם לגמלאים ולעובדים במגזר הציבורי בתוך שבועות והבנקים יצטרכו להישאר סגורים או לקבל מימון חדש ממקום כלשהו. זה יהיה הרגע בו יוון תיאלץ להתחיל בהדפסת מטבע משלה. הדרכמה החדשה תהיה שווה הרבה פחות מהאירו, מה שיהפוך את היבוא לחיוני והחיים ביוון יהיו יקרים יותר.



ככל הנראה, דברים יהיו גרועים מהר מאוד עבור רוב היוונים, שכבר מרגישים את הכאב של שש שנות מיתון. הכלכלה יכולה להתכווץ בעוד 25% בשנתיים בלבד והתסיסה הפוליטית והחברתית יכולה להתעצם. באירופה כעת כבר מדברים על מתן סיוע הומניטרי, כגון ציוד רפואי וזה מעיד עד כמה המצב קשה.



מה אומרת הצבעה בעד הצעת הסיוע


הצבעה כזו יכולה לספק דרך לצאת מהמשבר, אבל זה לא יהיה קל ובטח שלא מהיר. הצעת החילוץ לממשלת יוון תפוג ביום שלישי. כלומר, יהיה הסכם חדש לדון עליו במשא ומתן. כמו כן, ראש הממשלה רמז שהוא יתפטר אם האזרחים יצביעו בעד הסיוע כך שיוון תצטרך מנהיג חדש ואולי אפילו ממשלה חדשה.



כמו כן, יוון תצטרך לשאת בקיצוצים קשים אף יותר בהוצאות ועליות מסים חדות בגלל הנזק הכלכלי שנגרם על ידי המשבר הפיננסי. בנוסף, אסור לשכוח שכדי שסיוע חדש ייצא לפועל, ייקח עוד שבועות לסיום המשא ומתן. בינתיים בנקים יווניים יוכלו להיפתח מחדש  במידה ו"הבנק המרכזי של אירופה" יתחיל בהעברת כספים. כדי שזה יקרה, הוא יצטרך להאמין שהסיוע אכן יתממש.