ימים ספורים לפני יום השנה ה־20 לטבח בעיירה סרברניצה שבבוסניה־הרצגובינה, הרצח ההמוני הגדול ביותר באירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה, קובע מחקר חדש כי התנהלותן של ארצות הברית, בריטניה וצרפת אפשרה לכוחות הסרביים להתקדם לעבר העיירה המוסלמית וכי גם כאשר הגיעו עדויות על מעשי הרצח, לא נעשה דבר לעצור את הטרגדיה.



הכוחות הסרביים בבוסניה, בפיקודו של גנרל ראטקו מלאדיץ', שכיום עומד למשפט על פשעים נגד האנושות בבית הדין בהאג, נכנסו ב־11 ביולי 1995 לעיירה סרברניצה, שהוגדרה "אזור בטוח" תחת הגנתם של חיילי או"ם מהולנד. במשך ארבעה ימים רצחו הסרבים כ־8,000 נערים וגברים מוסלמים וקברו אותם בקברים המוניים. רבים מהקורבנות לא זוהו עד היום.



ה״גרדיאן״ הבריטי דיווח כי פלורנס הרטמן, לשעבר דוברת התובע בבית הדין המיוחד בהאג, אספה במשך 15 שנה מסמכים דיפלומטיים, ראיונות בלעדיים ועדויות מבית הדין, וכי מהמחקר, שיוצא השבוע לאור בספר ״פרשת סרברניצה: הדם של הריאלפוליטיק״, עולה כי תושבי סרברניצה נפלו קורבן לרצונן של המעצמות להביא את המלחמה בבלקן לסיום בכל מחיר.



כבר באפריל 1993 הזהירה מועצת הביטחון כי תושבי סרברניצה, שזכו להגנת האו״ם כחלק מהאזורים הבטוחים, עלולים לעמוד בפני טבח אם הכוחות הסרביים הצרים על העיירה ייכנסו פנימה. מנהיגי הסרבים אף הכריזו בגלוי כי ״הדם יגיע עד הברכיים״ במקרה של כיבוש סרברניצה.



שנתיים מאוחר יותר, דרש נשיא סרביה סלובודן מילושביץ' כי האו״ם יפנה את כל ״האזורים הבטוחים״ בתמורה להסכמתו לקבל את המפה של הסכם השלום.



במקביל, החלו בכירים בארצות הברית, באירופה ובאו״ם להודות כי לא יהיה ניתן להגן על המובלעות מול הכוחות הסרביים וכי יהיה צורך להסיג את חיילי האו״ם ולהגביר את ההתקפות האוויריות. אולם אחרי שמאות חיילי או״ם הפכו למגנים אנושיים בידי הסרבים, החליטו מנהיגי ארצות הברית, בריטניה וצרפת להפסיק את ההפצצות. כוחותיו של מלאדיץ' ניצלו זאת, וב־6 ביולי 1995 הוא הורה לחייליו לנוע לעבר סרברניצה. לנוכח החשש מפני טבח אפשרי, נועד המפקד ההולנדי של הכוחות בסרברניצה עם מלאדיץ' כדי לארגן פינוי אזרחים ואף סיפק לו 30 אלף ליטר דלק, שבסופו של דבר שימשו להסעת הנערים והגברים אל שדות הקטל.



מסמכים אמריקאיים הראו כי ב־13 ביולי כבר זיהו סוכני הביון של ה־CIA את המתרחש בסרברניצה ועקבו עם לוויינים ומטוסי ריגול אחרי הטבח, אולם על אף שמועצת הביטחון של האו״ם הזהירה כי יש דיווחים על היעלמותם של אלפי תושבים מהעיירה, לא נעשו פעולות כלשהן להפסקת ההרג.



״אף לא פוליטיקאי אחד, דיפלומט או חייל בכיר ראו לנכון להתפטר בשל הבגידה בסרברניצה״, כתבה אתמול הרטמן ב״גרדיאן״, ״מרבית המעורבים קודמו או אפילו עברו לעמדות יוקרתיות. מעניין יהיה לראות אם בריטניה, אמריקה או צרפת יביעו התנצלות - או אפילו חרטה - בטקסים השבוע״.