על רקע שיחות הגרעין איראן, מהבית הלבן נמסר היום (שני) כי כל הסכם שיושג עם איראן בכל הקשור ליכולותיה הגרעיניות, חייב לשקף את הסכם המסגרת שהושג באפריל האחרון.

דובר הבית הלבן הוסיף כי בהחלט ישנה האפשרות כי המעצמות ואיראן לא יגיעו להסכם סופי בתאריך היעד הצפוי מחר. 
ארצות הברית והמעצמות מתקרבות למועד האחרון להגעת הסכם סופי עם איראן שנקבע למחר. באפריל הגיעו הצדדים למתווה הכולל פיקוח על מתקני הגרעין של איראן.

בתוך כך דיפלומט גרמני אמר היום כי מספר סוגיות חשובות נותרו בלתי פתורות בשיחות של המעצמות עם איראן בכל הנוגע להסרת הסנקציות בתמורה לצמצום היכולת הגרעינית. 

"אין להפחית בערכן של הסוגיות שנותרו בלתי פתורות"

"אין להפחית בערכן של הסוגיות שנותרו בלתי פתורות, לא יהיה הסכם בכל מחיר, אם לא תהיה התקדמות בנושאים המכריעים, יכול להיות שהשיחות יסתיימו בכישלון", אמר הדיפלומט הגרמני לסוכנות הידיעות רויטרס. 

כזכור, לפני יומיים אמר גורם הקשור ישירות לשיחות כי הצדדים יודיעו על הסרה מיידית של הסנקציות, על מנת שאיראן תוכל להכריז על ניצחון, אולם בפועל הן יוסרו לאורך זמן ועל פי העמידה של טהרן במחויבויות שלה וכך המערב יוכל לטעון כי הן מוסרות בהדרגה, כפי שדרש.

עוד אמר הגורם, כי בנוסף להסרת הסנקציות, המערב ישחרר מיידית כספים לאיראן, במה שמכונה "מענק חתימה".

עם זאת, דיפלומטים טענו בפני רויטרס, כי המעצמות טרם הסכימו על ההחלטה אותה יביאו למועצת הביטחון של האו"ם, על מנת לאשר את הסרת הסנקציות והחזרתן מידה ואיראן לא תעמוד בהתחיבויותיה. 

בשבוע שעבר איראן הודיעה כי תסכים לכך שהעובדים במתקנים יתושאלו על ידי אנשי האו"ם וכי תותר הכניסה למתקנים, כולל אלו אשר נחשבים כאתרים פוטנציאליים צבאיים, תחת החוקים הנוקשים אותם דורשות המעצמות.

עד עתה לא נתנה איראן לחברי הסוכנות לאנרגיה אטומית כניסה למתקנים, אך כעת הם צפויים לקבל כניסה ביד נרחבת והדברים ייכתבו בפרוטוקול נוסף, אשר יישאר חסוי. את הדברים אמר בכיר איראני במשא ומתן, שמו לא נחשף.

הצדדים קבעו להסכם עד מחר,  ה-7 ביולי,  תאריך היעד שהוקצב לשיחות, לאחר שתאריך היעד הקודם - ה-30 ביוני חלף ללא הסכם.