ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, הציע הלילה (רביעי) למועצה ולנציבות האירופית הסכם חדש שמבוסס על ביצוע רפורמה במדינה בתמורה לסיוע כלכלי. 



ציפראס אמר כי אתונה מחפשת מוצא אחרון והוא מקווה להשיג הסכם עד סוף השבוע. לדבריו, בגוש האירו מבינים כי "מדובר לא רק בבעיה יוונית, אלא בבעיה אירופית". הוא הוסיף כי ההצעה גובשה על ידי פוליטיקאים בכירים באתונה וכוללת "רפורמה מהימנה וצודקת".



כמו כן, גוש האירו הציב הלילה ליוון אולטימטום להגשת הצעות חלופיות לתוכנית הכלכלית של המדינה עד יום חמישי הקרוב. לפי דיווח ב-BBC, ההודעה על האולטימטום התקבלה לאחר מפגש של מנהיגי גוש האירו בבריסל. לכן, נראה כי ההצעה שהגיש ציפראס צריכה לקבל אישור עד יום חמישי.



כזכור, גוש האירו ביקש מיוון להגיש תוכניות חלופיות לאחר שתושבי המדינה דחו את טיוטת החילוץ שהוצעה להם במשאל עם. נשיא האיחוד האירופי, דונלד טוסק, אמר כי "המועד הסופי מסתיים השבוע", והדגיש כי "זה הרגע הקריטי ביותר בהיסטוריה של גוש האירו".



הגוש האירופי צפוי לקיים ישיבה אודות התוכנית החדשה כבר ביום ראשון.



מוקדם יותר, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי היא מקווה שהשיחות עם יוון יאפשרו לנהל מו"מ ולתת אור ירוק לתכנית סיוע חדשה לזמן הארוך לאתונה.



לפי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, כל 28 מנהיגי האיחוד האירופי ייפגשו ביום ראשון הבא כדי לדון בתמיכה ביוון, לאחר שסיפק ראש הממשלה היווני הציג הצעת רפורמה מפורטת ומשביעת רצון.



כזכור, יוון הצביעה ביום ראשון האחרון בהפרש גדול נגד הצעת הסיוע האחרונה של אירופה. לאחר שסיימו לספור את כל הקולות עלה כי ראש ממשלת יוון, קיבל 61.3% תמיכה מהאזרחים שאמרו "לא" לסיוע. מנגד, 38.7% מהאזרחים הצביעו בעד הסיוע. 



ציפראס אמר לאחר היוודע תוצאות המשאל כי "אנחנו צריכים ליצור חזית לאומית חזקה כדי להגיע לפתרון", והוסיף כי ממשלתו מוכנה לחזור לשולחן המשא ומתן באופן מיידי כדי שהבנקים יפתחו".



עוד הוא הוסיף: "העם היווני עשה בחירה אמיצה מאוד. אני מודע למנדט שניתן לי ותוצאות ההצבעה לא יהוו קרע עם אירופה, אלא יחזקו את המשא ומתן שלנו כדי למצוא פתרון למצב. היוונים הצביעו עבור אירופה של סולידריות ודמוקרטיה. יוון תחזור לשולחן המשא ומתן והעדיפות העיקרית שלנו היא להחזיר את היציבות הפיננסית של המדינה".