נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים בוושינגטון להסכם הגרעין שנחתם, ואמר כי הוא עבר לאישור הקונגרס.



לטענת אובמה, ההסכם מנע מערכה צבאית: "בלי ההסכם יכולנו להיכנס לעוד מלחמה במזרח התיכון, מה שהיה מכניס את המרוץ להשגת נשק גרעיני להילוך גבוה יותר".



הנשיא האמריקאי אמר כי הוא מבין את החשש של ישראל מכך שאיראן תמשיך לשלוח נשק לארגוני טרור בהמזרח התיכון, אך הדגיש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הציג חלופה טובה יותר: "אני שומע הרבה כי ההסכם יאיים על ישראל, על העולם ועל ארצות הברית, אבל לא שמעתי מה האלטרנטיבה שלך".



הנשיא האמריקאי הדגיש: "נמשיך להיות חלוקים בנוגע לעניינים אחרים עם איראן, שהולכת בדרך של טרור על מנת לפגוע ביציבות המזרח התיכון. לכן אמברגו הנשק על איראן וכמו שאר הגבלות יישארו לשמונה שנים נוספות". בנוסף, הסביר אובמה, ארצות הברית תטיל סנקציות על איראן, בכל מה שנוגע לפגיעה בזכויות אדם.




"פיקוח שלא היה לו תקדים בעבר"



על השיחות עם המעצמות אמר הנשיא: "הצלחנו לאחד את הקהילה הבינלאומית למטרה אחת. הביטחון הלאומי פועל טוב יותר כשישנה שקיפות, והפרטים של ההסכם חשובים מאוד. לכן, הצוותים שלנו עבדו קשה מאוד ולאורך זמן".



לטענת הנשיא, ההישג הוא עצירת איראן הגרעינית. הוא הסביר כי לא נעשה ניסיון לפתור את כל הבעיות שמעוררת המדינה: "חתכנו את היכולת של איראן לנסות ולהתקדם בתוכניתה הגרעינית. יש לה כרגע גבולות מאוד ברורים  ולמשך הרבה שנים. בלי ההסכם הזה, הדרכים שלה לייצר יכולת גרעינית היו פתוחות והיא הייתה נעה בצורה מהירה יותר לתמורה גרעינית. ההסכם הביא אותנו להשגת פיקוח שלא היה לו תקדים בעבר".



כמו כן, הוא אמר: "אף אחד לא אומר שההסכם פותר את כל האיומים שאיראן מביאה אל העולם. צריך לזכור שכוחו של ההסכם נמצא ביכולת לקיים את כל הסעיפים שבו. העניין של הגבלת איראן בתוכנית הגרעין היה בראש סדר העדיפויות שלנו. יש לנו הזדמנות היסטורית להשיג עולם בטוח יותר. כנשיא היית נחוש להשיג זאת". 



אובמה הדגיש כי אם איראן תפר את ההסכמות יהיו לכך השלכות: "הסנקציות על התוכנית הגרעינית והכלכלה האיראנית תחזור למקום בו היא נמצאת כיום".



הנשיא התייחס ליחסים עם ישראל ואמר: "נמשיך להעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל". לטענתו, אבל השורה התחתונה היא שההסכם מחזק את הביטחון שלנו מול אויבינו, הוא הופך את מדינתנו ואת העולם למקום הרבה יותר בטוח. אם לא היו מגבלות על איראן לייצר נשק גרעיני, זה היה מגדיל את הסיכוי למלחמה. זו הבחירה שמולה עמדנו ואם לא נבחר בחוכמה, הדור הבא יישלם את המחיר".



במהלך הלילה, התראיין אובמה ל"ניו-יורק טיימס" ואמר כי הסכם הגרעין שהושג חוסם את כל הדרכים של איראן ליצירת נשק גרעיני.



היה זה ראיונו הראשון מאז החתימה על ההסכם, ובו התייחס הנשיא האמריקאי לביקורת לפיה השתמשה ארצות הברית בכוחה מול איראן על מנת להגיע להסכם, ואמר כי הביקורת הזו לא נכונה ולא מבוססת: "העולם הסכים על כך שזו תהיה סכנה לנו ולעולם אם איראן תפיק נשק גרעיני, וכך הצלחנו לייצר את הסנקציות".



הנשיא הבהיר כי מטרת ההסכם שנחתם איננה לפתור את כל הבעיות שמקורן באיראן, אלא למנוע נשק גרעיני מאיראן. הוא הוסיף כי "אנחנו בהחלט יכולים כעת להבטיח שהיא לא תפיק נשק גרעיני". כמו כן, אמר אובמה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו היה שותף להחלטה הזו.



אובמה הדגיש כי טיבו של ההסכם איננו נמדדת בהשפעתו על המשטר האיראני, והסביר כי ההסכם שנחתם איננו בנוי על יחסי אמון, אלא על היכולת לוודא שאכן לא קיימת אפשרות בטהרן לפיתוח נשק גרעיני: "בהתחשב להתנהגות העבר שלהם, ולזיקה שלהם לטרור, לא מספיק לנו לסמוך עליהם שהם רק מעשירים אורניום למטרת שלום, הם יצטרכו להוכיח לנו את זה".