מעל 100 שגרירים לשעבר של ארצות הברית ברחבי העולם מביעים תמיכה בהסכם הגרעין בין המעצמות לבין איראן. במכתב לנשיא ארצות הברית ברק אובמה, הם טוענים כי ההסכם הוא ציון דרך במניעת תפוצת נשק גרעיני.



"אם ייושם כראוי, ההסכם יכול להיות כלי יעיל בעצירת תכנית הגרעין של איראן ובמניעת את פיזור הנשק הגרעיני באזור דליק וחשוב מאד כמו המזרח התיכון", כתבו השגרירים, בהם גם שניים ששירתו בישראל - דניאל קרצר ותומאס פיקרינג - ושגרירים נוספים ששירתו במזרח התיכון.



"ללא ההחלטיות שלך ושל מזכיר המדינה ג'ון קרי וצוותו, ההסכם הזה לעולם לא היה מושג", כתבו הדיפלומטים לשעבר לנשיא.



לטענת השגרירים, ההסכם נוגע בכמה מהמטרות הלאומיות החשובות ביותר של אמריקה: אי הפצת נשק גרעיני והביטחון של ידידינו במזרח התיכון, ובמיוחד ישראל. "הבטחת שיתוף הפעולה ויישום ההסכם על ידי מדינה עוינת תצריך מנהיגות מחויבת ותשומת לב בלתי פוסקת", כתבו.



"אנחנו מבינים שההסכם אינו מושלם וחסר סיכונים", כתבו הדיפלומטים. "עם זאת, אנחנו מאמינים שבלעדיו, הסיכונים לארצות הברית ולבנות בריתה יהיו גדולים הרבה יותר". לדבריהם, בהסכם ישנם כל האמצעים שיבטיחו כי תכנית הגרעין האיראנית תהיה למטרות שלום בלבד וכי כל שטחה של איראן יהיה נתון לבדיקת הפקחים.



"כמו בכל הסכם שבא לאחר מו"מ, העסקה היעילה ביותר היא זאת שכל הצדדים מתחייבים לה ומרוויחים ממנה" אומרים השגרירים.



השגרירים גם קוראים לקונגרס לבחון בזהירות האם אלטרנטיבות לעסקה יהיו יעילות יותר או פחות לפתרון הנושא הזה ללא שימוש בכוח. "על פי הערכתנו, ההסכם ראוי לתמיכת ההסכם ולהזמנות להראות כי ההוא אכן עובד. אנחנו מאמינים כי הדרך הטובה ביותר להגן על האינטרסים הביטחוניים של ארצות הברית ושל בנות בריתה במזרח התיכון היא להבטיח שלדיפלומטיה קשוחה יהיה סיכוי להצליח בטרם בוחנים אפשרויות יקרות ומסוכנות יותר", כתבו השגרירים.