שר החוץ האירני, מוחמד ג'ווד זריף, יצא היום (ראשון) במתקפת חיוכים במדינות המפרץ הפרסי, במטרה להגן על ההסכם שהשיגה איראן עם ששת המעצמות ולהרגיע את החששות מפני מעורבות איראנית באזור.
רוב מדינות המפרץ הפרסי חוששות כי הסכם הגרעין עליו חתמה איראן עם המעצמות יביא להפשרה ביחסים בין וושינגטון לטהראן ויחזק ארגונים שיעים בהם תומכת איראן ברחבי העולם הערבי.

סגן שר החוץ האיראני לעייני המזרח התיכון ואפריקה, חוסיין אמיר עבדולהאיין, ליווה את זריף במסעו ברחבי המפרץ ואמר כי: "מטרת הביקור היא חיזוק הקשים ובניית שיתוף פעולה עם שכנותיה של איראן". 
"המאבק נגד הקיצוניות והאלימות בד בבד עם חיזוק הקשרים האזוריים היא צורך הכרחי בכדי להשיג התקדמות במצבו הבטחוני של האזור" אמר סגן שר החוץ לכתבי סוכנות הידיעות האיראנית. 

נסיכויות המפרץ, מדינות ערביות סוניות, האשימו במשך שנים רבות את טהרן בהתערבות בענייני העולם הערבי, בלבנון, תימן, בחריין שבמפרץ בסיוע בנשק ומימון לקבוצות חמושות.

קואליציה איראנית

איראן לעומת זאת מנסה לבנות יחסי אמון מחודשים עם מדינות המפרץ, השכנות החזקות והעשירו תשלה, במטרה לגבש קואליציה נגד ארגון דאעש, קואליצייה שתסייע להפחית את התערבותה של ארה"ב והמערב בסכסוך ותשמור על נכסים אסטרטגיים איראניים כמו הממשלה השיעית בבגדאד ומשטר אסד וחיזבאלה בסוריה ולבנון מפני התפשטות הארגון. 
  
רמז לגישה זו ניתן למצוא בדבריו של נשיא איראן חסאן רוחאני בביקור שכערך במחוזות הכורדים של איראן: "האומה האיראנית תומכת בכל העמים המדוכאים במזרח התיכון".

"ללא עזרה איראנית גם ארביל (בירת האוטונומיה הכורדית בעיראק) וגם בגדאד היו נפולות לידי דאעש. אם מדינה כלשהי הופכת לקורבן של תוקפנות המדינה האיראנית תגן על המותקפים" הוסיף רוחאני. 

לעומת זאת במדינות המפרץ רמת החשדנות נותרה גבוהה. בחריין הודיעה בשבוע שעבר כי היא סיכלה מזימה להברחת נשק במדינה ועצרה שני סוכנים איראנים הקשורים למזימה. בחריין אף החזירה את שגרירה בטהרן במחאה על  חשיפת הקנוניה.

בתגובה להאשמות הקשות מבחריין אמר המשנה לשר החוץ חסאן גהאשגבי כי ארצו מסייעת לעמים מדוכאים גם בבחריין וכי מדניתו תוסיף לעשות כך גם לאור התנגדות השלטונות בבחריין.