סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר כי הסיוע שנהגה איראן להעביר לארגונו נפסק במידה רבה.



בריאיון לאתר האינטרנט של ערוץ "אל-ג'זירה" אמר אבו מרזוק, כי הסיוע טרם התחדש ובכלל זה הסיוע הצבאי. הוא הוסיף כי העזרה שקיבל חמאס מאיראן הייתה חשובה מאוד וסייעה לו לארגן "פעולות התנגדות", כלשונו.



"הסיוע הופסק והוא עודנו מושהה. גם הסיוע הצבאי שעם חסרונו קשה להתמודד וגם הסיוע לתושבי רצועת עזה", אמר אבו מרזוק והודה כי הסיוע היה בעל ערך רב לארגון.



בכיר החמאס הדגיש, עם זה, כי חמאס פועל כדי שהיחסים עם איראן יהיו קרובים ואיתנים, "לטובת הסוגיה הפלסטינית".



אבו מרזוק אמר את הדברים על רקע המשבר ביחסים עם איראן, שהחל עם תחילת מלחמת האזרחים בסוריה והתמיכה של חמאס במורדים, לעומת תמיכת איראן וחיזבאללה באסד.



בנוסף לכך, גם ההתקרבות של חמאס אל הציר הסעודי מרחיקה את הארגון מזרועותיה של טהרן. זאת, למרות ששר החוץ הסעודי, עאדל ג'ובייר, הבהיר כי ביקורה של משלחת חמאס, בראשות מנהיג הארגון חאלד משעל, נועדה למטרות עלייה לרגל ולא למטרות מדיניות. במסגרת ביקורו בסעודיה נועד משעל עם המלך סלמאן. על פי "הניו יורק טיימס", תיאום המפגש נעשה על ידי קטאר.



ביום ראשון הודיע בכיר החמאס סאלח אל-עארורי, כי משלחת חמאס בראשות משעל תשוב בקרוב לבקר בריאד, ככל הנראה על מנת לחזק את היחסים בין הממלכה לבין חמאס. משעל מצדד ביחסים עם סעודיה על פני איראן.



בדוח של מרכז המחקרים סטרטפור נאמר, כי ערב הסעודית מתכוננת להשיב את היחסים עם חמאס, במסגרת מאמציה לחזק קואליציה ערבית נגד איראן. בדו"ח נאמר, כי ריאד הפכה מפסיבית בכל הקשור למדיניות במזרח התיכון לאקטיבית יותר, כאשר הבינה שאין אפשרות למנוע את חתימת הסכם הגרעין עם אויבתה המרה.



על פי הדו"ח, סעודיה רואה שיחסיה עם חמאס עשויים להועיל לה בשלושה מסלולים שונים: פתיחת הדרך למעורבות יתרה בענייני המזרח התיכון, במיוחד הסוגיה הפלסטינית; חיסול כל אפשרות להקמת סניף של המדינה האיסלאמית, דאעש, ברצועת עזה; והמסלול השלישי – מימון סעודי לחמאס יביא לצמצום ההשפעה האיראנית ברצועת עזה, שמשפיעה רבות במעורבות הצבאית הבלתי ישירה שלה בעיראק, סוריה ולבנון.