חוק ההזנה בכפייה שעבר הלילה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת הוא בבחינת "רישיון להרוג אסירים פלסטינים", כך אמר היום (חמישי) השר הפלסטיני לענייני אסירים, עיסא קראקי.



קראקי אמר כי הצעת החוק הינה דרך נוספת "לעינויים בלתי מוסריים" נגד אסירים וכי מדובר בתקדים מסוכן.



קראקי הזהיר כי החוק עלול להוביל למוות, כפי שקרה בשנת 1980, כאשר שלושה אסירים שהיו בשביתת רעב מתו לאחר שהרשויות ניסו להאכיל אותם בכוח.



השר הפלסטיני טען כי זו הצעת החוק הראשונה מסוגה בעולם, וקרא לקהילה הבינלאומית "לגלות אחריות כלפי האסירים הפלסטיניים" ולמנוע את אכיפתו. כמו כן הוא הוסיף כי הצעת החוק הייתה מהווה הפרה של חוקים בינלאומיים.



חבר הוועד הפועל של אש"ף, חנאן עשראווי, גינה גם כן את הצעת החוק ואמר כי היא מציגה את "הגזענות וההתנשאות של ישראל." עשראווי הוסיף כי הצעת החוק החדשה תאפשר לישראל "להמשיך בביצוע פשעיה" נגד אסירים הפלסטיניים. 

כזכור, במהלך הלילה הכנסת דנה בחוק ההזנה בכפייה לאיסירים ביטחוניים השובתים רעב, ואישרה אותו בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 46 תומכים מול 40 מתנגדים.



משמעות החוק



החוק מציע להסמיך את נציב בתי הסוהר לפנות, בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה, לנשיא בית המשפט המחוזי בבקשה לקבל היתר למתן טיפול רפואי לאסיר שובת רעב, אם ראה, על סמך חוות דעת של רופא, כי בשל שביתת הרעב קיימת אפשרות ממשית שתיגרם בתוך זמן קצר סכנה חמורה לבריאותו של האסיר או נכות בלתי הפיכה.



לפי החוק, הבקשה תוגש רק לאחר שנעשה מאמץ ניכר לקבל את הסכמת האסיר לטיפול. בית המשפט ישמע את האסיר, ככל שהדבר אפשרי בהתחשב במצבו הרפואי, או את בא כוחו, ויביא בחשבון את חוות דעתה של ועדת האתיקה. בקבלת החלטתו, בית המשפט יחויב לשקול את מצבו הרפואי והנפשי של האסיר, הסיכויים והסיכונים של הטיפול המבוקש לאסיר ושל טיפולים חלופיים, מידת פולשנותו של הטיפול המבוקש והשפעתו על כבוד האסיר, עמדת האסיר ונימוקיו, תוצאות טיפולים דומים שניתנו לאסיר אם נתנו, וכן שיקולים של חשש לחיי אדם או חשש ממשי לפגיעה חמורה בביטחון המדינה, ככל שיובאו בפניו ראיות לעניין זה.



לפי ההצעה, אם ייתן בית המשפט את ההיתר, ניתן יהיה להעניק את הטיפול הרפואי המינימלי ההכרחי לשמירה על חייו של האסיר או למניעת נכות חמורה בלתי הפיכה גם אם האסיר מתנגד לכך. לפני מתן הטיפול ייעשה מאמץ, ככל האפשר, לקבל את הסכמתו של האסיר לטיפול. הטיפול יינתן בנוכחות רופא ויתבצע בדרך ובמקום שיבטיחו שמירה מרבית על כבודו של האסיר.



במקרה של סירוב מצד האסיר לקבל את הטיפול, יוכל סוהר, לבקשת מטפל, להפעיל כלפיו כוח סביר, במידה הדרושה לצורך מתן הטיפול בלבד. כמו כן, מטפל לא יהיה חייב לתת לאסיר שובת רעב טיפול לפי הסדר זה. ארגון רופאים למען זכויות אדם מתנגד בתוקף להצעת החוק וטוען כי הזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב היא בגדר עינוי.



"תפיסה מעוותת של ממשלת נתניהו"


חברי הרשימה המשותפת, אשר ניסו למנוע את אישור החוק במליאת הכנסת, התייחסו הבוקר לאישורו ואמרו כי "הכנסת אישרה חוק שמטרתו לעקור את מאבקם הלגיטימי של האסירים הפלסטינים באמתלת 'מניעת נזקי שביתת רעב'".

לטענת חברי המפלגה, "מדובר בחוק המתיר התערבות פולשנית ואכזרית בגופו של אדם".

במפלגה ציינו כי "חמור ביותר שהממשלה מתעלמת מעמדת ההסתדרות הרפואית, אשר אמרה במפורש כי התנגדות פיזית של חולה מגדילה את הסיכונים הכרוכים בהליך ועלולה להוביל לנזקים בריאותיים חמורים". לטענתם, הליך זה מהווה פגיעה חמורה בכבוד האדם ובזכותו על גופו: "ארגוני בריאות וזכויות אדם מקומיים ובינלאומיים נקטו עמדה על בסיס אתי, מוסרי ומדעי, כי זהו חוק המבקש מהם לנהוג בניגוד לשבועת הרופאים ומבקש מהם לבגוד בתרבות רפואית בת מאות שנים".

הם הוסיפו כי "החוק מוכיח את תפיסתה המעוותת של ממשלת נתניהו לערכי דמוקרטיה בסיסיים, וכן את אוזלת ידה בהתמודדות אמתית, עניינית ומוסרית עם סאגות מדיניות וכלכליות וחברתיות". עוד קראה הרשימה המשותפת לדחות את החוק ולבטל את השימוש הנרחב ב"אמצעי המעצר המנהלי המביש והקולוניאלי והאנטי דמוקרטי".