נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא הערב (רביעי) דברים לעם האמריקאי ב"אמריקן יוניברסיטי", בוושינגטון על הסכם הגרעין עם איראן. 


במהלך נאומו, עקץ הנשיא האמריקאי את תגובת ישראל לעסקה: "זהו הסכם אי ההפצה החזק ביותר אי פעם, כל מדינה למעט ישראל תמכה בו".
הוא התייחס להצבעה שעתידה להתקיים בקונגרס בנושא, ואמר כי "דחיית ההסכם תאיץ את הדרך למלחמה".

עם זאת, אובמה הדגיש כי למרות שאין הסכם טוב יותר, "צריך להכיר בספק שמטילה ישראל בהסכם". לטענתו, כשממשלת ישראל מתנגדת למשהו, צריך לשים לב, אף אחד לא מאשים את ישראל בהתנגדות שלה להסכם עם איראן. בשכונה כה מסוכנת, ישראל צריכה להיות זהירה, והיא צודקת שהיא לא סומכת על אף אחד, גם לא על ארצות הברית, בקשר לביטחונה. אבל האמת שישראל יכולה להגן על עצמה נגד כל איום, חוץ מאיום גרעיני".

"נתניהו טועה"

לדבריו, מטרת ההסכם למנוע אפשרות של איום גרעיני על ישראל, הושגה. על התנגדות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוסיף אובמה:
"אני מודע לכך שנתניהו מתנגד אבל אני חושב שהוא טועה וכנשיא ארצות הברית לא אוכל לפעול בניגוד לשיפוט שלי, גם אם זה גורם למחלוקת זמנית עם חבר קרוב שלנו. הקשבתי להערכות של גורמי הביטחון של ישראל שהזהירו מפני איראן גרעינית, וההסכם מונע זאת. איראן גרעינית הרבה יותר מסוכנת לישראל, לארצות הברית ולעולם מאשר איראן של הסנקציות".

כמו כן, הוא הוסיף: "אנחנו מוכנים להרחיב את הסיוע הצבאי לישראל, כבר דנו על תכנית חדשה בת 10 שנים, להרחיב את תכנית ההגנה מפני טילים".

הנשיא ביקר גם את הרפובליקנים ואמר: "הייתי צריך לקבל הרבה החלטות קשות, השאלה אם ההסכם טוב לביטחון הלאומי של ארצות הברית אינה אחת מהן. לצערי, אנחנו חיים בתקופה של יריבות, הרפובליקנים ביקרו את ההסכם עוד לפני שקראו מילה אחת ממנו. יש את אלה האומרים שהפיקוח אינו חזק דיו, האמת היא שלפקחים תתאפשר גישה לאתרים תוך 24 שעות. למרות שהגישה יכולה לקחת 24 ימים, אנחנו נעקוב אחר האתר החשוד כל הזמן".

אובמה ביקש להדגיש כי "האיסור על נשק גרעיני הוא לתמיד" וכי "הסיבה שההסכם מוגבל בזמן היא שככה זה עובד. אם איראן תנסה לבנות נשק גרעיני בעתיד, יהיו לנו כלים יותר טובים לגלות זאת ולהתמודד עם זה".

"אין לנו אשליות- חלק מהכסף יוזרם לטרור"

לטענתו, "מעולם לא הייתה מחלוקת באשר לאיום שמהווה איראן על העולם. השאלה לא הייתה אם למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני, אלא איך". הוא הוסיף כי עוד לפני כניסתו לתפקיד, הוא הצהיר כי לא ייתן לאיראן להשיג נשק גרעיני, אך הדגיש כי הוא מעדיף לעשות זאת בדרך דיפלומטית".

בהמשך נאומו התייחס אובמה לטענות שהועלו בעקבות ההסכם. על טענת המבקרים כי איראן תקבל מיליארדים עם הסרת הסנקציות, אמר: "איראן זקוקה לכסף כדי לשפר את חיי התושבים, וההנהגה שם לא יכולה להתעלם מהציפיות". עם זאת, הוא אמר כי "חלק מהכסף יזרום לפעילות שאנחנו מתנגדים לה, אין לנו אשליות לגבי ממשלת איראן או משמרות הרפובליקה, היא תומכת בארגוני טרור כמו חיזבאללה, אבל הא עושה זאת כבר עשורים, לפני הסנקציות ותוך כדי שהן היו מיושמות".

אובמה אמר כי הסרת הסנקציות לא תהפוך את איראן למעצמה עולמית: "תקציב הביטחון שלה קטן משמעותית מזה של מדינות המפרץ, והצבא שלה חלש בהרבה מזה של ישראל, שאנו נבטיח את יתרונו האיכותי. נמשיך להטיל סנקציות על פעילות הטרור של איראן. יש לנו הרבה מחלוקות עם המשטר האיראני. אבל אם אנחנו רציניים באשר להתמודדות עם האתגרים האלה, אין דרך יותר גרועה מלדחות את ההסכם. אנחנו צריכים לעזור לבנות בריתנו לשפר את היכולות שלהן על מנת שיוכלו להתמודד עם איראן".

על ביקורת נוספת שנשמעת, לפיה יש עסקה טובה יותר שאפשר להשיג, אמר הנשיא: "אלה שאומרים זאת הם או בורים או לא ישירים עם הציבור האמריקאי. אלה האומרים שאפשר לסגת מהעסקה ולשמור על הסנקציות, מוכרים פנטזיות".

"אם ההסכם יידחה- ארה"ב תישאר לבד"

על דחיית ההסכם הוסיף אובמה: "אם הוא יידחה, ארצות הברית תישאר לבד. אנחנו לא יכולים להכתיב את המדיניות הכלכלית של כל מעצמה בעולם. כדי לעשות זאת נצטרך להטיל סנקציות על מדינות כמו סין, שישי לה חלק בחוב הלאומי שלנו. זאת הסיבה שהסנקציות החד צדדיות בעבר, בוטלו. במובן הזה, המבקרים צודקים-  אם נדחתה את ההסכם תהיה עסקה יותר טובה – לאיראן". 

"ביטול ההסכם ישאיר אופציה אחת: מלחמה. איראן תוכל לשפר את יכולותיה וזמן הפריצה לנשק גרעיני יצטמצם לאפס. יש לכם ספק שידרשו ממי שיהיה הנשיא לתקוף את אתרי הגרעין? בוא לא נבחל במילים - הברירה שלנו היא או הסכם או מלחמה. אולי לא היום או מחר, אבל בקרוב. כל המומחים אומרים שפעולה צבאית תדחה את היכולת להשיג נשק למספר שנים מועט. הפקחים יורחקו מאיראן וזה יפגע באחדות הבינלאומית", הוסיף אובמה.

הוא הדגיש כי"יש בין המבקרים שמוכנים לקבל אפשרות של מלחמה, שטוענים שתקיפות כירורגיות אפשריות. אבל אם למדנו משהו מעשור האחרון, שאין ודאות במלחמה מלבד פגיעה בבני אדם. אבל איך מצפונית, אנחנו יכולים להעדיף מלחמה על פני פתרון דיפלומטי. איך נצדיק זאת במפני חיילינו, או לעולם"? 

דבריו של הנשיא באים על רקע המחלוקת בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקרא אתמול לציבור היהודי בארצות הברית לשכנע את האמריקאים להתנגד להסכם.

אתמול נפגש הנשיא עם נציגי קהילות יהודיות, במטרה לשכנע אותם לתמוך בהסכם. הוא הזהיר כי אם ישראל תתקוף באיראן, "התוצאה לא תהיה מלחמה עם איראן". לדבריו, איראן תילחם באופן א-סימטרי ולא תתקוף את ישראל ישירות:  "אנחנו נראה תמיכה בטרור. חיזבאללה יעיפו טילים על תל אביב. הם לא ישלחו טילים לניו יורק אבל לתל אביב כן. ישראל היא זו שתשלם את המחיר על מתקפה צבאית באיראן".

בתוך כך, תת מזכיר המדינה האמריקאי, וונדי שרמן, ששימשה כראש המשלחת האמריקאית בשיחות הגרעין, אמרה היום כי הממשל האמריקאי מוכן לדון בסיוע ביטחוני נוסף שיינתן לישראל בעקבות חתימת ההסכם עם איראן. לדבריה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מוכן לדון במה שהיא מכנה "הרחבה של הסיוע הביטחוני", ברגע שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יהיה מוכן לעשות זאת.