מאבק המהגרים, שעלו לכותרות בצורה מאסיבית בשבוע האחרון, תפס תאוצה אדירה בעקבות מקרה אחד, אנושי, שצולם והבהיר לעולם את חומרת המצב והסיכון שהמהגרים לוקחים.



האב מוכה היגון של האחים, שגופותיהם נשטפו אל חופי הים התיכון, התקשר אל קרוביו לאחר הטרגדיה הנוראית, אבל לא הצליח לדבר עימן פרט למילים: "אישתי והילדים מתים".

גאליפ בן החמש ואיילאני בן השלוש היו על סירה צפופה מלאה בפליטים הנמלטים מהמלחמה בסוריה, כשזאת התהפכה זמן קצר לפני שהגיעה אל האי היווני קוס. תמונתו של איילאן בחול, פשוט קרעה את העולם, בזמן שהעולם התחיל להבין את מימדי האסון. השניים מתו לצד האם, ריחן, שלא הצליחה לשרוד. הדרך בין בודרום לבין האי קוס היא אחת הדרכים הקצרות ביותר מטורקיה לאיים היווניים ואורכה כ-20 קילומטרים, אך עקב בעיית עומס, הן מתהפכות ורבים מאבדים את חייהם.

בינתיים, דיווחים בטורקיה, שאומתו על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, מצביעים על כך שהמשטרה הטורקית עצרה ארבעה סוריים בחשד למעורבות בארגון השטת הספינה שהתהפכה, בה נהרגו כ-12 בני אדם, כולל איילאן וגאליפ. הספינה יצאה מטורקיה אל חופי יוון.

"ניסינו לסדר לו כניסה, אך הפקידים בקנדה דחו אותנו"

דודתם של הבנים סיפרה גם היא כי האב עבדאללה, ששרד, פשוט לא מצליח לתפקד. על פי הדודה, המשפחה השקיעה את כל החסכונות שלה כדי לחלץ את עצמם מהמדינה הבוערת. המשפחה הצליחה להימלט מהעיר קובאני שבסוריה, לאחר שדאעש השתלטה עליה. הם חלמו על חיים חדשים, מאחר והילדים מכירים רק מלחמה בכל ימי חייהם. עוד תמונה של השניים, כשהם צוחקים עם דובי אחד גדול, גרמה גם היא לגולשים ברחבי העולם למחות ולהעלות את הנושא שוב לכותרות. 

"שמעתי את החדשות בשעה חמש בבוקר, ולאחר מכן קישרנו את הטרגדיה כשאישתו של אח אחר התקשרה וסיפרה על כך. אנחנו הרוסים. ניסינו לסדר לו כניסה לקנדה לקבלת מפלט, אבל הבקשה נדחתה בחודש יוני האחרון", סיפרה הדודה, שגרה בוונקובר. האב מתכנן כעת לחזור אל קובאני כדי לקבור את ילדיו שם: "הוא רוצה למות לידם", סיפרה.
הסירה נשאה כ-13 נוסעים בסך הכל, כולל האחים, אמם ריחן בת ה-35 ועוד שלושה ילדים, שככל הנראה מתו גם הם. הדייג שמצא את הסירה ההפוכה סיפר: "הלב שלי שבור. אני מגיע לים ולא מאמין למראה עיניי". רבים בטורקיה לא נשארו אדישים למקרה וכתבו על התמונה כי "האנושיות נסחפה אל החוף".

המקרה שקרע את העולם. צילום: AFP

עוד זוג אחים נספו, אחותם שרדה
 
גאליפ ואיילאן לא היו האחים היחידים שנספו בטרגדיה. זאינב אחמט האדי בן ה-11 ואחיו הצעיר היידר בן התשע, מתו גם הם, כשהאם שנשארה בחיים, נשארה עם בת אחת שהצליחה לשרוד - רוואד בת השבע.

כ-175 אנשים נדחסו על 12 סירות במפרץ: "שילמנו כ-2050 יורו כל אחד. על כל סירה כזאת אמורים להיות 10 אנשים מקסימום, אבל העמיסו 17. היא שקעה כמעט ברגע שהגענו למים פתוחים, אבל היתה חשיכה מוחלטת. מי שלא ידע לשחות, לא היה לו סיכוי". על פי המספרים הנאספים, כ-2500 אנשים כבר איבדו את חייהם השנה בניסיון לברוח מהמלחמות. 
העיתון הבריטי "מירור" דיווח כי תמונתו של איילן המת זכתה לשיתופים רבים בטוויטר, בעיקר בטורקיה, וההשטאג KiyiyaVuranInsanlik ("אנושות נסחפת לחוף") היה הפופולרי ביותר ברשת החברתית מאז שעות אחר הצהריים. סוכנות הידיעות הטורקית "דוגאן" דיווחה כי קרובי משפחתו של איילן פרצו בבכי לאחר שזיהו את גופות שלושת בני המשפחה בחדר המתים של בית החולים בבודרום.