בעוד בעולם הערבי מפנים ביקורת בעיקר לעבר מדינות המפרץ, שלא קלטו אף לא פליט אחד מעיראק או מסוריה, בית משפט בטורקיה האריך עד תום ההליכים את מעצרם של ארבעה אזרחים סורים המואשמים בארגון ההפלגה שנספו בה 12 פליטים סורים, ארבעה מהם ילדים. 

בנספים אלאן כורדי בן השלוש, שצילומי גופתו המוטלת על החוף זעזעו את העולם. כמו כן טבעו אחיו בן החמש גאליפ ואמם ריחאן בת ה-35.  העיתון הטורקי "הורייט" דווח כי ארבעת הנאשמים, בהם קברניט הספינה, מואשמים בסחר במהגרים וברשלנות.


משפחת אסד חוגגת על חשבון גופתו של הפעוט הסורי. מתוך פייסבוק
 
בעולם הערבי, כאמור, הפנו אצבע מאשימה כלפי מדינות המפרץ העשירות, שלא קיבלו פליטים מסוריה. זאת, כאשר במקביל מדגישים סיפורים אנושיים כמו של המורה מאייסלנד, אמא לבן שש, שהציעה לממן טיסה ואירוח של פליט סורי בביתה. חיצי הביקורת הופנו בעיקר כלפי ערוצי "אל-ערביה" הסעודי ו"אל-ג'זירה" הקטארי אשר הובילו את קמפיין התמיכה בעם הסורי, ונגד המשטר הסורי. "הילד הסורי מזעזע את העולם – אך שתיקה רועמת בעולם הערבי", כתב אתר סורי המזוהה עם המורדים.


עבד אל-בארי עטוואן, עורך "א-ראי אל-יום" היוצא לאור בלונדון, שכתב במאמר המערכת: "הפרדוקס הוא שאותן מדינות שקראו לשחרר את העם הסורי מהרודן ומזרימות מיליארדים למורדים – לא קלטו פליטים לתחומן, כאשר מנגד המדינות הערביות העניות כמו ירדן, לבנון ומצרים קיבלו מיליוני פליטים אליהן – כאשר אין להן אפילו מים לאזרחיהן".


"הערבים פועלים רק בלייקים" 

השחקן הסורי המפורסם, דוריד לחאם, שהביע תמיכה במשטר, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "תחת נעליך נפלו כל אבירי ערב ונפלו כל מעשי הגבורה
ההומניים. ערבים, תורידו את הדגלים שלכם לחצי התורן. אנחנו מוצעים למכירה כיום".


"הסוף למצפון הערבי". איור ביקורתי
הטרגדיה של משפחת כורדי העסיקה את המאיירים הערבים. לצד כנפי מאלכים שעיטרו את זרועותיו של הילד המנוח, היו גם איורים שהראו את נשיא סוריה, בשאר אסד, ורעייתו אסמא, יחד עם שלושת ילדיהם חוגגים יום הולדת – כאשר במקום העוגה, זו הייתה גופתו של הילד אלאן כורדי.

אז מדוע מדינות המפרץ לא קולטות פליטים ממדינות ערב? הפוליטיקאי הכוויתי פהד א-שלימי, המכהן גם כראש "פורום המפרץ לשלום וביטחון" נתן תשובה שהדהימה מיליונים בעולם הערבי: "מדינות המפרץ יקרות ואינן מתאימות לחיי הפליטים, אלא לעבודה בלבד. בסופו של דבר, אינך יכול לקבל אנשים מסביבה אחרת ומקום אחר, שסובלים מבעיות נפשיות – ולהכניס אותם לחברה שלך". הסרטון בו אמר את הדברים בראיון עיתונאי, הפך לויראלי ברשתות החברתיות.