הרשויות ביפן התירו לכל תושבי העיירה נרהאה, שבקרבת הכור הגרעיני בפוקושימה, לשוב לבתיהם, בפעם הראשונה מאז שגלי צונאמי אדירים פגעו במתקן וגרמו דליפה רדיואקטיבית נרחבת במרץ 2011.
נרהאה הייתה אחד משבעה יישובים שנמצאים ברדיוס של 20 ק"מ מהמתקן הגרעיני, אשר פונו לחלוטין אחרי שגלי הצונאמי שנוצרו בעקבות רעידת אדמה בעוצמה 9.1 פגעו בכל החוף הצפון־מזרחי של יפן, כולל בכורים בפוקושימה, וגרמו לאסון הגרעיני החמור ביותר מאז הדליפה בכור בצ'רנוביל ב־1986.
 
בהודעת הממשלה היפנית נאמר אתמול כי בדיקות קרינה הראו כי הרמות בנרהאה, שממוקמת במרחק של 16 ק"מ מהכור, הגיעו לרמה בטוחה עבור בני אדם, ועל כן 7,400 התושבים יכולים לשוב לבתיהם.
 

לפי סוכנות הידיעות קיודו, מדובר בפעם הראשונה מזה ארבע שנים וחצי שהאיסור מבוטל מעל עיירה שלמה. "השעון שלנו התחיל לנוע שוב", אמר ראש העיר, יוקיי מטסומוטו, "הסרת צו הפינוי היא צעד חשוב ביותר, אבל זו רק ההתחלה".
53% מהתושבים ציינו כי הם עדיין אינם מוכנים לחזור לביתם באופן קבוע או שעדיין לא החליטו, וחלקם כבר העבירו את מוקד חייהם ועבודתם לאזורים אחרים ביפן. עם זאת, היו תושבים שכבר החלו לארגן מחדש את בתיהם אחרי השנים הארוכות.
"החברים שלי נמצאים במקומות שונים בגלל התאונה הגרעינית, והעיירה לא נראית אותו דבר, אבל זה עדיין הבית שלי וזה מרגיש טוב לחזור", אמרה טושיקו יוקוטה (53), עקרת בית מנרהאה.
נכון להיום, כ־100 אלף תושבים עדיין אינם יכולים לשוב לבתיהם, והממשלה מתכננת לבטל את כל האיסורים על שהייה באזור פוקושימה עד מרץ 2017, אף שהעבודות לטיהור המתקן הגרעיני ושיקומו צפויות להימשך עוד שנים רבות.