לאחר שג'ון קור חגג את יום הולדתו ה־60 בריצת מרתון, הוא החליט לחגוג יום הולדת 70 בצעידה במעלה הר קילימנג'רו למען ילדי ארגון שלוה, אם כי לבסוף הוא יגשים את הטיפוס רק בגיל 71.
 
קור הוא אחד מ־30 איש מרחבי העולם שיטפסו על הר הקילימנג'רו ב־30 באוקטובר השנה למטרת גיוס כספים לשלוה, הארגון למען ילדים בעלי צרכים מיוחדים בישראל.
 
בהכנה למסע יצא קור להליכות של שמונה שעות מדי יום. הוא מסביר כי במהלך הטרק יצטרך לסחוב תרמיל גב ליום אחד בלבד, משום שאת המטפסים ילווה צוות מקומי המורגל בטיפוס, שיסייע בסחיבת הפריטים הגדולים.
 

קור ציין גם את התלהבותו מההזדמנות לעשות שבת על ההר, ואמר שהקבוצה תבנה "עירוב" סביב המחנה כדי ליצור תנאים מתאימים לשמירת שבת עבור חברי צוות שומרי שבת.
 
קור הכפיל כבר עכשיו את סכום הגיוס שהציב לעצמו כיעד והוא ממשיך לגייס כספים למען המטרה.


קור. מגשים חלום בגיל 71. צילום: יח"צ

 
הר קילימנג'רו הוא הר געש רדום הנמצא בטנזניה והוא ההר הנפרד הגבוה ביותר בעולם, המתנשא לגובה 5,895 מטרים מעל פני הים. הצוות יתחיל בטרק ביערות הגשם של Lemosho Glades וימשיך לקיבו, פסגת ההר המושלגת.
 
המסע אל הפסגה ייקח שמונה ימים, כאשר היום השמיני יהיה קשה במיוחד, עם עלייה של 1,295 מטרים וירידה של 2,145 מטרים - 12 עד 15 שעות הליכה. הירידה נמשכת ביום שלאחר מכן.
 
שושנה בייקר היא חברה נוספת בצוות שיטפס על הר קילימנג'רו למען ארגון שלוה. זהו לא אירוע הספורט למטרות צדקה הראשון שהיא משתתפת בו – היא רצה יותר ממרתון אחד בעבר כדי לגייס כספים למטרות שונות.
 
"אני די מכורה להתעמלות", אמרה על עצמה בייקר בעת שסיפרה על חוויות מרתון וטריאתלון שעברה. בזכות ניסיונה היא לא שינתה את דרך האימון שלה, אך היא מציינת שעל ההר היא תחנוך את נעלי הטיולים שלה.
 
בייקר החליטה להשתתף בטיפוס לאחר שחברה קרובה של משפחתה, הפעילה בארגון שלוה, ישבה לידה באירוע "בית פתוח" של תיכון עתידי לילדיהן.
"זאת נראתה הזדמנות מדהימה, זה נשמע אתגר מדהים, ולמען סיבה מדהימה", היא אמרה, אבל היא לא חשבה שזה רלוונטי לה באותה עת. לאחר ששוחחה עם בעלה מאוחר יותר באותו ערב, הרעיון הושעה.
 
כעבור שישה חודשים, בייקר מספרת, בעלה הפתיע אותה ורשם אותה לטיפוס. "לא ידעתי הרבה על שלוה קודם לכן. אני לומדת הרבה יותר מכפי שידעתי קודם ואני מקווה לקחת את הילדים שלי ואת כל בני המשפחה שלי לסיור בשלוה כדי שאוכל להבין טוב יותר את המשימה שלקחתי על עצמי וכדי שבני המשפחה שלי יוכלו להבין טוב יותר מה אני עושה", היא ציינה.
 
מרתון הוא תחרות כושר, היא אמרה, בעוד שבטיפוס על הר קילימנג'רו, "ברור שאת חייבת להיות בכושר, אבל אני חושבת שיש שם אתגר מנטלי נוסף, במובן של יציאה מאזור הנוחות שלך ועשייה של דברים שבדרך כלל לא הייתי עושה, והערכה של הדברים הקטנים שלפעמים אנחנו מקבלים כמובנים מאליהם".
 
כדי לעמוד באתגר המיוחד של טיפוס ההר, חשבה בייקר על דרך ייחודית לגיוס כסף לאתגר. בהשראת כתבה שקראה על זוכה "מאסטר שף" ישראל 2013, תום פרנץ, ועל אשתו דנה, היא הזמינה אותם לביתה להעביר שיעור בישול יוקרתי.
 
סיפור הגיור של פרנץ והפיכתה של המשפחה למשפחה דתית אורתודוכסית נגע בבייקר והיא חיפשה באינטרנט את כתובת הדוא"ל שלהם. לאחר שמצאה, היא שלחה לפרנץ מכתב, תיארה את היעד שלה ושאלה האם יהיה מוכן להעביר שיעור בישול פרו־בונו כתרומה לשלוה.
 
להפתעתה של בייקר השיב פרנץ שהם מעוניינים ברעיון. לאחר שבני הזוג שמעו יותר על שלוה, הם הסכימו להצעה. בראשית ספטמבר אירחה בייקר שיעור בישול פרטי קטן בביתה, בהובלתו של פרנץ. כל הכסף שגויס ממכירת הכרטיסים לאירוע האקסקלוסיבי כיסה את מחיר האוכל, וכל השאר גויס מטעמה של בייקר למען שלוה. 
 
"זה התאפשר בזכות הנדיבות העצומה שלהם – הם כל כך חמים וכל כך פתוחים ונדיבים, שזה פשוט מדהים, שניהם", בייקר אמרה על בני הזוג פרנץ. "שיעור הבישול עורר מודעות חדשה עבור שלוה", היא מציינת, "אצל אנשים חדשים, שכלל לא שמעו עליהם בעבר. זאת מטרת הערב, לעורר כמה שיותר מודעות לשלוה".
 
עבור רחל אילוז, משתתפת נוספת, ההשראה הגיעה ממקום אחר. אילוז, חולת סרטן לשעבר בת 45, אמרה שכאשר עברה את הטיפולים לפני שנתיים, "אחד הדברים שחלמתי לומר לילדי הוא שכשאחלים, אני עומדת לטפס על הר".
 
היא דמיינה טיפוס קצר יחסית על הר בישראל או אולי הר באנגליה, אך כשראתה את הפרסומת בפייסבוק לטיפוס הקילימנג'רו, החליטה ללמוד על הארגון. "התלהבתי מאוד. הלכתי לביקור בשלוה. זאת קהילה מדהימה וממש התאהבתי במקום", היא אמרה.
 
כשהיא חזרה מהביקור וסיפרה לילדיה שהיא מתכוונת לטפס על הר קילימנג'רו, הם היו נרגשים. כהכנה לטרק אילוז מרבה ללכת, אף שקשה לה לצעוד בחום הקיץ.
 
"האתגר האמיתי, להבנתי, הוא התמודדות עם האקלים", היא הסבירה. במסלול שהקבוצה בחרה, 90% מהמטיילים מגיעים לפסגה. גם אילוז ציינה את התלהבותה מחוויית השבת תחת פני השמים. "קבלת שבת מתחת לרקיע כוכבים בקילימנג'רו. זה מדהים", היא אמרה.
 
היא ציינה גם ששבת על ההר מתחברת גם ל"פרויקט השבת", יוזמה שמעודדת יהודים לשמור שבת אחת בשנה, שהחלה בקהילה היהודית בדרום אפריקה ב־2013, וזכתה להצלחה עממית בשנה שעברה ברחבי העולם.
 
בנוסף להתלהבות הברורה מהטיפוס עצמו, אילוז נלהבת מאוד משלוה ומהשירות שהארגון מספק לילדים בעלי צרכים מיוחדים, פיזיים ומנטליים.
היא מסבירה ששלוה עובר למרכז חדש, גדול יותר, ליד בית החולים שערי צדק, שיוכל להכיל יותר ילדים מאשר המרכז הנוכחי בהר נוף.
 
לדבריה של אילוז, אין די מקום לכל הילדים שרוצים ליהנות מהשירותים שהארגון מציע בבניין הנוכחי. הצוות מגייס כספים כדי לעזור להשלים את הבניין החדש ואת כל המתקנים והציוד ששלוה רוצה להציע לילדים.
 
אילוז סיפרה על בית כנסת חדש שנבנה בבניין, כדי לאפשר לילדים להשתתף בתפילה ולחגוג בו בר מצוות ובת מצוות, והיא דיברה גם על האפשרות לשהייה של לילה להנאת הילדים.
 
ארגון שלוה מציע שירותים שונים לילדים בעלי צרכים פיזיים ומנטליים מיוחדים. טיפולים באמנות, בעזרת בעלי חיים, טיפול בדיבור ובמים הם רק חלק מהטיפולים המוצעים במרכז.
 
המרכז החדש יכלול ציוד ומתקני פיזיותרפיה שתוכננו לספק פתרונות מתאימים לצרכים של הילדים. חלק מהמתקנים שנבנים כוללים בריכה חצי־אולימפית, בריכה טיפולית, חדר כושר ואודיטוריום – כולם מתוכננים במיוחד כדי להתאים לאנשים בעלי מוגבלויות.
 
לפי שלוה, 7% מהילדים הנולדים בישראל מוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים ושני שלישים מהם אינם זוכים לקבל טיפול הולם. המרכז החדש יספק פתרונות טיפוליים נחוצים ביותר ותמיכה בפעוטות, בילדים ובבני נוער מרחבי המדינה הפונים לסיוע משלוה.