זה היה יכול להיות סיפור מדהים, אם לא היה מדובר בזיוף.



על פי הסיפור שרץ ברשת, והתברר כאמור כמתיחה, ג'מאל מילר, גבר שחור ולא יהודי, נמצא לפני למעלה מחודש כשהוא מחוסר הכרה במלון בקליפורניה. הוא נלקח לבית החולים סידרס סיני בלוס אנג'לס ולאחר מספר ימים בתרדמת הוא התעורר. אלא שאז הוא החל לדבר בשפה שאף אחד לא הבין.



במשך שלושה ימים ניסו הרופאים לפתור את התעלומה, עד שרב שביקר חבר בחדש סמוך שמע אותו וזיהה את השפה כעברית עתיקה והצליח לתקשר איתו.



"הזיכרונות שלו כלל לא תואמים את חייו הקודמים", אמר ד"ר ג'יימס מקנזי, המטפל במילר. "משום מה, נראה כי הוא איבד את כל הידע הקודם שהיה לו, אבל גם הרוויח זיכרונות של דייג יהודי מהעת העתיקה. הוא דובר עברית עתיקה, ומדבר על דגים וסירות. מעולם לא ראיתי דבר כזה", אמר הרופא.




"מעולם לא ראיתי דבר כזה". ד"ר מקנזי. צילום מסך


לדברי ד"ר מקנזי, הוא מאמין שאירוע טראומטי גרם לבלבול. לאחר שנועץ עם מומחים שונים, הוא הגיע למסקנה ש בעיות הזיכרון של מילר נובעות משילוב של שתי הפרעות נוירולוגיות: מחלת השכחה ותסמונת השפה הזרה, שנגרמת לאחר פגיעה קשה במוח, שמותירה את הסובלים ממנה מחוסרי הכרה, וכשהם מתעוררים הם מדברים בשפה שלא יכלו לדברה לפני כן.



עוד אמר הרופא, כי בלתי אפשרי לדעת אם מילר יקבל את זיכרונותיו שלו בחזרה, או אם הזיכרונות החדשים שלו ייעלמו. "זה מקרה חריג מאד משום שאנשים הסובלים מתסמונת השפה הזרה בדרך כלל לומדים שפה שהם נחשפו אליה בעבר.



לפני שלוש וחצי שנים ארע מקרה של נער מלזי בן 17, שלאחר תאונת אופנוע החל לדבר ארבע שפות: סינית, יפנית, קוריאנית ואינדונזית, כשכל פעם הוא דיבר בשפה אחרת למשך מספר שעות.