העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק נפתחה היום (שני) ובה צפויים לנאום ולדון מנהיגי העולם בנושאים הבוערים.


נשיא ארה"ב ברק אובמה תקף בחריפות בנאומו את הרעיון ובו יתאפשר מחדש לאסד לשלוט בסוריה: "כשדיקטטור רוצח עשרות אלפים מעמו - זה משפיע על כולנו ומביא לסבל אנושי. כשעורפים את ראשם של שבויים, כשטובחים בנשים ובילדים, זו לא בעיה של מדינה אחת, זוהי פגיעה באנושות כולה".
 
"יציבות לאורך זמן תוכל להגיע רק באמצעות הסכמה של הסורים לחיות בשלום זה עם זה. ארה"ב מוכנה לעבוד עם כל מדינה על מנת לפתור את הסכסוך בסוריה אבל חייבים להבין שלא יכול להיות שנחזור לסטטוס קוו שלפני המלחמה. אסד ובני בריתו לא יכולים פשוט לשלוט מחדש על אוכלוסיה שהם הפציצו בפצצות כימיות", אמר אובמה על בימת עצרת האו"ם בניו יורק.
 

אובמה: "אחרי העסקה עם איראן - עולמנו בטוח"

הנשיא הוסיף בנאומו על בימת העצרת כי יש כוחות ש"רוצים למשוך אותנו אחורה, לעולם אפל יותר". "לא משנה כמה חזק הצבא של ארה"ב והכלכלה של ארה"ב אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים לבד לפתור את בעיות העולם. בעיראק למדנו שרק אם נעבוד עם מדינות אחרות נצליח. כל סדר שנכפה יהיה זמני בלבד". 

בהקשר להסכם עם איראן אמר אובמה כי "יחד הראינו שלחוקים יש משמעות. המטרה הייתה לראות אם איראן תוכל לשנות מסלול בתוכנית הגרעין שלה. במשך שנתיים, ארה"ב ובנות בריתה כולל רוסיה כולל סין עמדו יחד והתוצאה היא עסקה מתמשכת שתמנע מאיראן נשק גרעיני אך תאפשר לה אנרגיה. מלחמה פוטנציאלית ירדה מהפרק ועולמנו בטוח. זה הכוח של המערכת הבינלאומית כשהיא עובדת כמו שהיא צריכה".

אף מילה על ישראל, לפחות לא באופן ישיר

אובמה הדגיש בנאומו כי על מדינות העולם "להגן על העקרונות הדמוקרטיים שמאפשרות לחברות לשגשג" והוסיף כי "אסונות כמו בסוריה לא קורים במקומות שיש בהם עקרונות דמוקרטיים".
 
"אלו לא רעיונות של חברה אחת, הם בסיסים להתקדמות האנושית והם אבן הפינה למוסד הזה", אמר אובמה וסייג כי "אני מכיר בכך שבמקומות שונים בעולם יש דעה אחרת. אני שומע את זה גם מכמה מידידותינו. אני חושב שמדינה שמדכאת ביקורת פנימית היא לא משדרת חוזק אלא חולשה. המשטרים שמפחדים מעמם יתפוררו".

יש לציין כי נשיא ארה"ב לא הזכיר בנאומו באופן ישיר את ישראל או את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

העצרת נפתחה עם נאומו של מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון ומיד אחריו נאמה נשיאת ברזיל דילמה רוסף. בהמשך הערב ינאם גם ולדימיר פוטין, שהגיע לעצרת לראשונה מזה עשור.
 
 
בשעה 12 בלילה לפי שעון ישראל, תתקיים פגישת הפסגה בין אובמה לפוטין, לאחר כשנה שבה השניים לא נפגשו. פגישתם צפויה לקחת כשעה והשניים יתמקדו במשבר בסוריה והעימות באוקראינה.
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנחות מחר (שלישי) בשעות הלילה בניו יורק. ברביעי ינאם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בחמישי ינאם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשישי יפגש נתניהו עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ובשבת נתניהו צפוי לשוב לישראל.

לוח הזמנים של הנאומים באו"ם:

16:00 - עצרת האו"ם תיפתח בנאום של נשיאת ברזיל דילמה רוסף
16:30 - נאום נשיא ארה"ב ברק אובמה
17:30 - נאום מלך ירדן עבדאללה
18:00 - נאום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
19:00 - נאום נשיא איראן חסן רוחאני
19:30 - נאום נשיא צרפת פרנסואה הולנד