על רקע גל הטרור והאלימות בישראל, מזכיר המדינה האמריקאי נפגש היום (שבת) בירדן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.
לאחר הפגישה בין השניים, אמר מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת כי "הנשיא אבו מאזן דרש את תמיכת הממשל האמריקאי בהגנה על העם הפלסטיני באו"ם". כמו כן, אמר כי אבו מאזן ביקש להקים ועדת חקירה בינלאומית מטעם מועצת זכויות אדם של האו"ם שתבדוק את "ההוצאות להורג של בני עמנו".
במהלך הפגישה אמר אבו מאזן לקרי כי "מה שדרוש מממשלת ישראל הוא מחויבות להסכמים החתומים" ושמירה על "הסטטוס קוו ההיסטורי" בהר הבית. 

יו"ר הרשות הפלסטינית הוסיף כי הוא ממתין לצעדים שישראל תבצע על מנת ליצור רגיעה וכי "אם ינקטו מהלכים רציניים, נפעל יחד עמם". לאחר פגישת השניים נפגש קרי גם עם מלך ירדן עבדאללה השני.

"הרשות הפלסטינית על סף פירוק"


רק אתמול התייחס עריקאת למצב בהר הבית ואמר כי אין טעם להמשיך בשיחות השלום עם ישראל. הוא אף הזהיר כי הרשות הפלסטינית נמצאת על סף פירוק. עריקאת האשים במצב את מדיניות הרחבת ההתנחלויות, ואת "סירובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע למו"מ בכוונה אמיתית לפתור את המצב", לדבריו.

בראיון לרשת אל ג'זירה, התלונן עריקאת כי מדיניות ישראל של בנייה מתמדת בקרבת יישובים ו"תכתיבים", מובילה למקום בו "נתניהו, ימצא עצמו היחידי בין הירדן לים שאחראי למצב, כיוון שהוא הורס את הרשות הפלסטינית".  "האסטרטגיה של נתניהו היא להפוך אותנו לרשות פלסטינית ללא כל סמכות, והוא עשה זאת", הוסיף עריקאת. 

כשנשאל על ידי המראיין האם הוא ויתר על משא ומתן עם נתניהו, עריקאת הגיב באומרו: "כן, אני חושב שזה בזבוז הזמן, כי האדם רוצה להכתיב ולא לנהל משא ומתן". כשנשאל האם הוא מתכוון לממש איומים שהשמיע בעבר ולפרק את הרשות הפלסטינית, הוא השיב: "בקרוב, בקרוב מאוד, אתם עומדים לשמוע על כמה החלטות. הרשות חוסלה בידי נתניהו". הוא הוסיף כי הפלסטינים לא ישמרו על הסטטוס-קוו, ויותירו את ישראל להיות אחראים על הגדה המערבית. 

הפגישה של קרי ונתניהו
 
ביקורו של קרי בירדן מתרחש יומיים לאחר פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בברלין. בפתח הפגישה אמר נתניהו לקרי: "יש לדרוש מאבו מאזן להפסיק להפיץ שקרים לגבי רצונה של ישראל לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית ולפגוע במסגד אל-אקצא".

נתניהו הודה לקרי על כך שארצו גינתה את הפיגועים נגד ישראל. עוד הודה נתניהו לארצות הברית שמכירה לדבריו בזכותה של ישראל להגן על עצמה.

ראש הממשלה הטיל את האחריות להסתה על יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר כי "אתמול היה יום קשה, היו לנו ארבע התקפות טרור. הבוקר הזה התחיל עם שני טרוריסטים שניסו לרצוח ילדים באוטובוס. אין ספק שגל האלימות הזה מונע מהסתה מצד אבו מאזן והרשות הפלסטינית".

בפנייה לקהילה הבינלאומית הוסיף נתניהו: "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תגיד באופן ברור לאבו מאזן: 'הפסק להפיץ שקרים על ישראל', שקרים על רצונה לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית, שקרים על רצונה להרוס את מסגד אל-אקצא ושקרים על הוצאות להורג של פלסטינים". לדברי נתניהו מדובר בדברי כזב: "אנחנו נשארים נאמנים לסטטוס קוו, אנחנו אלה ששומרים על כל האתרים הקדושים. ישראל פועלת להגן על אזרחיה כפי שכל דמוקרטיה היתה עושה במקרה של התקפות בלתי פוסקות".

בתגובה אמר קרי לנתניהו כי "הגיע הזמן להתקדם מעבר לגינויים ולרטוריקה ולנקוט צעדים להרגעת המצב" וכי "חשוב למצוא את הדרך לבנות את האפשרות לתהליך משמעותי יותר. היום אנחנו יכולים להתחיל את התהליך, אנחנו מכירים זה את זה ואני מאמין שיש לנו את האפשרות להגיע להתקדמות", הוסיף קרי.