חשש בקהילה היהודית בצ'ילה מהסלמת המתח בינם לבין הקהילה הפלסטינית הגדולה לאחר שהפדרציה הפלסטינית במדינה הדרום אמריקאית פנתה למשרד החוץ הצ'יליאני בדרישה להכריז על שגריר ישראל רפי אלדד כ"אישיות לא רצויה". לטענת הפלסטינים, האשמותיו של השגריר על הסתה מוציאות את דיבתם ומפריעות להם "להגן על העם הפלסטיני", כהגדרתם.
 
בצ'ילה חיה הקהילה הפלסטינית הגדולה ביותר מחוץ למזרח התיכון והיא מונה כ־300 אלף איש. בשנים האחרונות המתח בינה לבין הקהילה היהודית במדינה הולך וגואה, ואף הגיע לשיא חסר תקדים בעקבות גל טרור הדקירות בישראל ובשטחים.

לדברי גורמים בשגרירות הישראלית, כל אירוע שמאורגן על ידי הקהילה היהודית במדינה מופרע על ידי הפגנות של הקהילה הפלסטינית. בשגרירות גם יודעים לספר על עלייה במספר מקרי האנטישמיות וההסתה נגד ישראל. 
 
במכתב התלונה מתייחסים אנשי הפדרציה הפלסטינית להופעותיו בתקשורת של השגריר אלדד: "אנו דוחים מכל וכל את טענותיו האחרונות של השגריר אלדד, שלפיהן הפדרציה שלנו עסוקה באופן שיטתי ביצירת מחלוקת והסתה לשנאה בין הקהילה הפלסטינית ליהודית", נמסר בפנייה, "זו טקטיקה מוכרת להסיט כל ביקורת מישראל וממדיניותה הרצחנית".
 

בישראל טוענים כי לתלונה הפלסטינית למשרד החוץ הצ'יליאני אין תוקף חוקי וכי מדובר באמצעי לחץ דיפלומטי נוסף שאמור להקשות על עבודת ההסברה הישראלית.

השגריר אלדר עצמו אמר בתגובה: "אנו סובלים כאן ממתח הולך וגואה, בהתאם לאירועים במזרח התיכון. הפלסטינים מנסים להפריע לכל אירוע שאנו עורכים כאן. הם מסיתים באתרי האינטרנט וברשתות החברתיות, ואני בהחלט חושש שהמתח הזה עוד יגיע לכדי אלימות פיזית. את התלונה שלהם עלי אני רואה דווקא כאות כבוד וכסימן לכך שלהסברה שלנו יש תוצאות. אנחנו במאבק תמידי כאן על דעת הקהל".
 
בתוך כך, אתמול היה נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן (מחמוד עבאס) אורח במושב מיוחד של מליאת מועצת האו"ם לזכויות האדם בז'נווה, שווייץ. אבו מאזן קרא בנאומו לאו"ם ולמועצת הביטחון להגן על הפלסטינים באמצעות שיגור כוח בינלאומי לירושלים ולגדה, והודיע כי הרשות תמשיך במערכה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. בין היתר האשים אבו מאזן את ישראל ב"פשעי מלחמה, כולל התעללות בגוויות של ילדים".
 
יצוין כי הנציב החדש של האו"ם לזכויות האדם, הנסיך הירדני זעיד רעד אל־חוסיין גילה מידה של איזון בהצגת האורח: מצד אחד הוא קרא להפסקה מיידית של האלימות בישראל ובשטחים "המוליכה לאסון", ואף הגדיר בזהירות את התגובות הישראליות כ"לא פרופורציונליות". מנגד קבע הנסיך הירדני כי התקיפות באמצעות סכינים והפיגועים שמבצעים הפלסטינים נגד אזרחים וכלי רכב ישראליים "אינם מוצדקים בשום מקרה", כדבריו.