מפלגת הצדק והפיתוח בטורקיה מסתמנת כמנצחת הגדולה של הבחירות שנערכו היום (ראשון) במדינה, חמישה חודשים לאחר הפעם האחרונה ש-54 מיליון אזרחי המדינה הלכו לקלפי.



לאחר ספירת כשלושה רבעים מהקולות, זכתה המפלגה ב-51.9%, כך על פי מדגמי הטלוויזיה. מפלגת העם הרפובליקנית, המהווה את האופוזיציה הראשית, קיבלה 22.5%, המפלגה הלאומנית קיבלה 11.4% ואילו המפלגה הפרו כורדית שוב הצליחה להיכנס לפרלמנט, עם 10.5 אחוזים. עם זאת, התוצאות עשויות להשתנות משמעותית, משום שקולות המצביעים בערים הגדולות טרם נספרו.



ההצבעה התקיימה בצל דיכוי נוקשה מצד שלטונו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן נגד כלי התקשורת ועל רקע הלחימה המחודשת נגד המחתרת הכורדית ונגד טרור מצד פעילי דאע"ש.



הבחירות הקודמות בחודש יוני האחרון הסתיימו כאשר מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמיסטית איבדה לראשונה מזה 13 שנה את הרוב שלה בפרלמנט, אחרי שהמפלגה הדמוקרטית העממית (HDP) הפרו־כורדית הצליחה לחצות בפעם הראשונה את אחוז החסימה. אחרי שראש הממשלה אחמט דבוטאלו, לא הצליח להקים ממשלה חדשה, הכריז הנשיא ארדואן בחודש אוגוסט על בחירות חדשות.




סופרים את הקולות בטורקיה. צילום: רויטרס


מנהיג האופוזיציה, כמאל קיליצ'דראולו מהמפלגה הרפובליקנית, ומנהיג המפלגה הלאומנית, דבלט בהצ'לי, הבהירו טרם הבחירות כי יסכימו לקואליציה עם מפלגת הצדק והשלטון רק אם ארדואן יוותר על תביעתו לשינוי החוקה. "ב־1 בנובמבר אנחנו נלך לקלפיות. אנחנו חייבים ללכת, אנחנו חייבים לשנות את גורלה של טורקיה", אמר קילצ'דראולו בעצרת הבחירות האחרונה ביום שישי, "אסור שטורקיה תישאר בידיהם של פוליטיקאים שרק דואגים לאינטרסים שלהם ולאינטרסים של בני המשפחות שלהם".



אם מפלגתו תצליח להשיג את הרוב המוחלט בפרלמנט, יוכל ארדואן לחדש את מאמציו לשנות את החוקה על מנת ליצור מערכת שלטונית נשיאותית שתעניק לו סמכויות חסרות תקדים, שלטענת יריביו יהפכו אותו ל"סולטן" מודרני.



"לטורקיה אין זמן להפסיד, יום ראשון יהיה נקודת מפנה עבור המדינה שלנו... אם התושבים יעניקו למפלגה אחת את ההזדמנות, תימשך היציבות הזאת", אמר ארדואן לעיתונאים, "בבוקר ה־2 בנובמבר, כולם יחד יראו כבוד ויעמדו מאחורי התוצאה. אחרי זה, אנחנו מקווים, טורקיה החדשה לא תשוב לצרות שבהן התנסינו בחמשת החודשים האחרונים".



ראש הממשלה דבוטאלו הוסיף כי טורקיה צריכה ממשלה חזקה בעת הקריטית הזו. "אנחנו בהחלט נטהר את טורקיה מטרור, לחימה, אלימות ועוינות", אמר בכנס בחירות באנקרה, "אנחנו לעולם לא נעשה ויתורים בדמוקרטיה, בחירות ובזכויות".