מפלגת הצדק והפיתוח בטורקיה היא המנצחת הגדולה של הבחירות שנערכו היום (ראשון) במדינה, חמישה חודשים לאחר הפעם האחרונה ש-54 מיליון אזרחי המדינה הלכו לקלפי. 



לאחר ספירת של יותר מ-95% מהקולות, זכתה המפלגה של רג'פ טאיפ ארדואן ב-49.5%, כך על פי מדגמי הטלוויזיה וקיבלה רוב מוחלט בפרלמנט. עם זאת, הניצחון אינו מספיק והנשיא לא יוכל לשנות את החוקה על מנת ליצור מערכת שלטונית נשיאותית שתעניק לו סמכויות חסרות תקדים.



מפלגת העם הרפובליקנית, המהווה את האופוזיציה הראשית קיבלה 25.3%. המפלגה הלאומנית והמפלגה הפרו כורדית הצליחו ככל הנראה לעבור את אחוז החסימה העומד על 10 אחוזים.



לאחר היוודע התוצאות, החלו מהומות בעיר דיארבאקיר, שנמצאת בדרום מזרח המדינה, אזור שרוב תשובי הם כורדים. כוחות הביטחון הטורקיים ירו גז מדמיע לעבר מפגינים כורדים בעיר דיארבאקרי שבדרום מזרח המדינה, בשעה שמחו על תוצאות הבחירות שנערכו במדינה.



על פי דיווח של כתב סוכנות הידיעות רויטרס, עשרות מפגינים יידו אבנים, חסמו כביש במרכז העיר הגדולה באזור לארח שתוצאות החלקיות הצביעו על כך שהתמיכה במפלגה הפרו כורדית נופלת קרוב מדי אל גבול אחוז החסימה של 10%. האבטחה באזור היתה הדוקה במשך כל היום, כשחלק מהקלפיות הוצבו מאחורי רכבים משוריינים. 



כזכור, הבחירות הקודמות בחודש יוני האחרון הסתיימו כאשר מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמיסטית איבדה לראשונה מזה 13 שנה את הרוב שלה בפרלמנט, אחרי שהמפלגה הדמוקרטית העממית (HDP) הפרו־כורדית הצליחה לחצות בפעם הראשונה את אחוז החסימה. אחרי שראש הממשלה אחמט דבוטאלו, לא הצליח להקים ממשלה חדשה, הכריז הנשיא ארדואן בחודש אוגוסט על בחירות חדשות. 




טורקיה לא תהיה משטר נשיאותי. ארדואן. צילום: רויטרס



ראש ממשלת טורקיה אחמט דאוטוגלו, אמר לאחר היוודע התוצאות, כי מדובר "בניצחון לדמוקרטיה". 
"היום זה ניצחון לעם שלנו", אמר דאוטוגלו לקהל תומכי מפלגת הצדק והפיתוח מחוץ לביתו. "אני מקווה שנשרת אתכם היטב במשל ארבע השנים הבאות ונזכה לתמיכתכם גם בפעם הבאה".

מנהיג האופוזיציה, כמאל קיליצ'דראולו מהמפלגה הרפובליקנית, ומנהיג המפלגה הלאומנית, דבלט בהצ'לי, הבהירו טרם הבחירות כי יסכימו לקואליציה עם מפלגת הצדק והשלטון רק אם ארדואן יוותר על תביעתו לשינוי החוקה. "ב־1 בנובמבר אנחנו נלך לקלפיות. אנחנו חייבים ללכת, אנחנו חייבים לשנות את גורלה של טורקיה", אמר קילצ'דראולו בעצרת הבחירות האחרונה ביום שישי, "אסור שטורקיה תישאר בידיהם של פוליטיקאים שרק דואגים לאינטרסים שלהם ולאינטרסים של בני המשפחות שלהם".