במשך שבעה חודשים הצליחה יו רונגפן, מהעיר רויאן שבמזרח סין, להסתיר מהרשויות לתכנון המשפחה את דבר היותה בהריון, סוד שהיה חייב להישאר כמוס נוכח העובדה שליו ולבעלה, שו ליאנגקאי, היה כבר ילד אחד בבית. אבל כאשר האחראים לאכיפת מדיניות ילד אחד גילו זאת, הם פעלו באופן מיידי. כתריסר פקחים ואנשי ביטחון הסתערו על בית המשפחה. על אף ניסיונה של יו להסתתר בקומה העליונה, היא התגלתה ונלקחה בכוח למשרד המקומי של המחלקה לתכנון המשפחה, לצורך ביצוע הליך הפלה. "יו ביצעה את הבדיקות לפני הניתוח מרצונה", נכתב בדוח הרשמי. "באותו זמן, בעלה ובני משפחה אחרים היו רגועים וישבו בשקט במסדרון".



אבל לפי יו ובעלה, האירועים שהתרחשו לפני כארבע שנים התנהלו באופן שונה לחלוטין. על אף תחינותיהם לאפשר להם להשלים את ההריון, הוכנסה יו בכוח לחדר הניתוחים, שם אחזו בה ארבע נשים, בעוד רופא מזריק לה חומר שנועד להרוג את העובר. אנשי ביטחון מנעו משו ומבני משפחה נוספים להיכנס פנימה בניסיון לעצור את ההליך. "הייתי ביגון עמוק כל כך, התחושה גרועה יותר ממוות", סיפרה יו ל"סידני מורנינג הראלד" האוסטרלי, ותיארה כיצד הרגישה את העובר מת לאטו ברחמה. "אם לא היה לי כבר ילד אחד לדאוג לו, הייתי באמת מתה".
 
גם פנג ג'יאנמיי הייתה בחודש השביעי להריונה כאשר אנשי המשרד לתכנון המשפחה איתרו אותה, בבית של קרוב משפחה במחוז שאאנשי, ב־2 ביוני 2012. בניגוד ליו, היא לא הסתירה את דבר ההריון, אבל אחרי שבעלה לא הצליח לגייס את הסכום הדרוש לקבלת היתר לילד שני, תפסו הפקחים את פנג, הכו אותה, כיסו את ראשה ולקחו אותה בכוח למרפאה מקומית, שם הזריקו לה חומר כימי שהרג את העובר וגרם לה ללדת תינוקת מתה. כמה ימים לאחר מכן התפרסמה הפרשה במלוא פרטיה המזוויעים, כאשר באתרים חברתיים פורסם צילום של פנג שוכבת על מיטת בית החולים ולצדה התינוקת, כשכולה מכוסה דם. מאז נאלצו פנג ובעלה לעבור לעיר אחרת. אבל אפילו הטיפולים הרפואיים שהיא עברה, יחד עם פיטורי האחראים להפלה האלימה והפיצויים שקיבלה, לא מצליחים להשכיח את הכאב. "איבדנו הכי הרבה", אמרה לערוץ הטלוויזיה הסיני "דראגון טי־וי", "איבדנו תינוקת".
 

סיפוריהן המצמררים של יו ופנג הם רק שניים מאינספור מקרים שהיו תוצאה של מדיניות הילד האחד, שהייתה בתוקף בסין מאז ה־25 בספטמבר 1980, אז פרסם השלטון הקומוניסטי בבייג'ינג מכתב פתוח ל־38 מיליון חברי המפלגה ול־50 מיליון חברי הליגה הקומוניסטית הצעירה, ובו הם נקראו להשתמש "בשכנוע סבלני וקפדני" על מנת להבהיר את חשיבות הפיקוח על הילודה ולתת דוגמה באמצעות ילודה של ילד אחד לכל משפחה.
 
המדיניות הנוקשה הונהגה אחרי שמספר התושבים בסין במהלך שנות ה־70 עמד על סף מיליארד בני אדם, והשלטונות בבייג'ינג חששו שהדבר יפגע בהתפתחות הכלכלית של המדינה ויעורר משבר חברתי. על מנת לעודד את ביצוע המדיניות, ניתנו חופשות לידה והטבות נוספות למשפחות שצייתו לתקנה, בעוד שעל מי שהפרו את ההוראות הוטלו קנסות כבדים, ומי שעדיין היו בהריון נאלצו לעבור הפלות אכזריות, כמו יו ופנג. השלטון אף העניק פרסים ללשכות לתכנון המשפחה שהפגינו נחישות רבה ביותר ביישום המדיניות והשיגו את התוצאות הטובות ביותר.
 

חנות למוצרי ילדים ותינוקות בסין. צילום: רויטרס
לאורך השנים נרשמו הקלות במדיניות, כגון ההחלטה לאפשר לזוגות באזורים חקלאיים להביא ילד שני אם נולדה להם בת, וגם הורים מעשרות המיעוטים שחיים במדינה היו יכולים להביא יותר מילד אחד. מינואר 2014 היו יכולים גם זוגות שבהם רק אחד ההורים הוא ילד יחיד להביא לעולם שני ילדים, וזאת אחרי שקודם לכן שני ההורים היו חייבים להיות ילדים יחידים כדי לקבל את ההיתר. ביום חמישי האחרון הורד המסך מעל המדיניות השנויה במחלוקת, כאשר סוכנות הידיעות הרשמית שינחואה הכריזה כי המפלגה הקומוניסטית מתירה לכל המשפחות במדינה לגדל שני ילדים. "כדי לקדם גידול מאוזן של אוכלוסייה, סין תמשיך לקיים את המדיניות הלאומית הבסיסית של בקרת אוכלוסייה ותשפר את אסטרטגיות התפתחות האוכלוסייה", נאמר בהודעה הרשמית. "סין תיישם במלואה את מדיניות 'זוג אחד, שני ילדים' בתור תגובה פעילה לסוגיית הזדקנות האוכלוסייה".
 
ההחלטה עדיין זקוקה לאישור הרשמי של הקונגרס הלאומי, שיתכנס במרץ הקרוב, ובממשלה הבהירו כי המחוזות השונים הם שיקבעו כיצד ליישם אותה. עם זאת, השלטון המרכזי ימשיך להיות מעורב בתכנון המשפחה, מאחר שמי שירצו להביא לעולם ילד שני יזדקקו עדיין לאישור הרשויות.

ילדים יקרים

לפי נתוני הממשלה הסינית, מדיניות ילד אחד מנעה כ־400 מיליון לידות מאז נכנסה לתוקף. אף על פי שמומחים מטילים ספק באמינות המספרים, בראייתו של השלטון בבייג'ינג, התוכנית הצליחה להאט את קצב גידול האוכלוסייה. אז מדוע כעת – כאשר האוכלוסייה עומדת על כ־1.37 מיליארד תושבים – החליטה הממשלה לשנות את המגמה? הסיבה העיקרית היא הזדקנותה של האוכלוסייה. כ־15.5% מהתושבים בסין של ימינו, שהם 212 מיליון בני אדם, הם מעל גיל 60, והתחזיות הן כי בעוד 15 שנה תהיה סין המדינה הזקנה ביותר על פני כדור הארץ. ההערכות הן כי כוח העבודה יצטמצם ב־29 מיליון בני אדם עד סוף העשור הנוכחי, ובשל כך שאיפתו של השלטון להמשיך בצמיחה צפויה להיפגע באופן משמעותי.
 
"סין כבר מרגישה משבר מתפתח במונחים של שינוי האוכלוסייה", אמר וונג פנג, מומחה לדמוגרפיה מאוניברסיטת פודאן, לרשת CNN. "ההיסטוריה תסתכל על מדיניות ילד אחד כאחת מטעויות המדיניות הקשות ביותר שסין עשתה בהיסטוריה המודרנית שלה".
 
בשבוע שעבר, מיד לאחר ההודעה, נרשמה עלייה במניות של יצרניות הפורמולות לתינוקות ויצרניות של מוצרי תינוקות. אבל האם בשל שינוי המדיניות צפויה האוכלוסייה הסינית לעמוד בפני בייבי בום ולצמוח באופן משמעותי בעשורים הקרובים? משרד הבריאות ותכנון המשפחה מעריך כי האוכלוסייה תגיע ל־1.45 מיליון תושבים בעוד 15 שנה בעקבות המהלך, אולם מומחי דמוגרפיה דווקא סבורים שלא יהיה שינוי דרמטי באחוז הפוריות, שעומד כיום על 1.2 עד 1.5 ילדים לאישה, וכי הוא צפוי לעלות במעט ל־1.8 ילדים בלבד. גם הכלכלנים של "בנק אוף אמריקה - מריל לינץ'" העריכו בנייר עמדה כי יהיו רק 2.1 מיליון לידות בכל אחת מחמש השנים הראשונות של המדיניות החדשה. "זוגות שנולדו בשנות ה־70 עשויים לרצות ילד שני, כי הם רוצים לתפוס את האוטובוס האחרון", הסביר לו ג'יחואה, סוציולוג מאוניברסיטת פקינג, בשיחה עם היומון הרשמי "צ'יינה דיילי". "אבל לאלה שנולדו בשנות ה־80 ובשנות ה־90 אין רצון דחוף ללדת ילד שני".
 

הסיבה לירידה בילודה היא יוקר המחיה, משפחה סינית. צילום: רויטרס
הסיבה העיקרית לחוסר ההתלהבות היא יוקר המחיה בסין כיום, במיוחד בכל הנוגע להוצאות על ילדים. "יקר מדי לגדל ילד בבייג'ינג", אמרה ז'אנג סולי, 32, שילדה את בנה הראשון לפני כחודשיים, ל"גרדיאן" הבריטי. "זה יקר בצורה יוצאת מן הכלל. העלות של הדיור היא בין הגבוהות בעולם; הנסיעות, מתקני הטיפול בילדים, כל זה יחד אומר שערים אינן מקום שמעודד פוריות גבוהה".
 
גם ז'ו ג'ואן (28), מוכרת ירקות מבייג'ינג, לא מתכננת להיכנס שוב להריון. "אני לא יכולה להרשות לעצמי ילד שני", אמרה. "הבת שלי רק בת 3, וכבר הוצאתי עליה 80 אלף יואן (12.5 אלף דולר). זה יקר מדי!"

לא רוצים בנות

שינוי המדיניות גם לא צפוי להשפיע על היחס לבנות בחברה שמעדיפה בנים. כיום מספר הגברים גבוה ב־34 מיליון ממספר הנשים, נתון שמשפיע על היכולת להקים משפחה חדשה מלכתחילה. תחת מדיניות ילד אחד נרשמו לא מעט מקרים שבהם הורים העדיפו לבצע הפלה אם גילו שיש להם בת, או שפשוט נטשו את התינוקת – כפי שקרה באוגוסט האחרון, כאשר תינוקת בת ימים אחדים התגלתה בתוך אסלה בתא שירותים ציבוריים בבייג'ינג, אחרי שננטשה על ידי אמה.
 
ארגוני זכויות אדם מיהרו לברך על ההחלטה לשנות את המדיניות הדרקונית, אבל דרשו כי השלטונות יפסיקו לחלוטין להתערב בזכותם של התושבים, ובייחוד של הנשים, להחליט בעצמם כמה ילדים הם רוצים. "הרשויות צריכות ללכת צעד נוסף ולהקל על כל המשפחות שההחלטות האישיות ביותר התקבלו עבורן, ועל כל הנשים שסבלו מהפלישות האינטימיות ביותר לזכותן לחירות בקבלת החלטות על פוריות", נאמר בהודעת ארגון משמר זכויות האדם.