מיהו האדם המשפיע ביותר בעולם? כבכל שנה מנסה מגזין פורבס בפרויקט מיוחד להשיב על השאלה המסקרנת כל כך, ולדרג את האנשים המשפיעים והחזקים ביותר ברחבי העולם. החלטת המגזין מתבססת על עבודת תחקיר ארוכה ומעמיקה אשר בחנה שורה ארוכה של מדדים - החל מכמות האנשים המושפעת, דרך ההשפעה הכלכלית ועד למגוון התחומים המושפעים מפעילותו של כל אחד מחברי הרשימה - וביססה את מעמדה לאורך השנים כאחד הדירוגים המדוברים והמצוטטים ביותר ברחבי העולם.



יותר מכל משקפת פסגת הדירוג בשנים האחרונות את אחת התופעות המדוברות ביותר בעולם - היחלשות מעמדו העולמי של נשיא ארה"ב, ועליית כוחם של מנהיגים חדשים, ובמיוחד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. פוטין כבש את פסגת הדירוג לראשונה בשנת 2013, ומאז שמר על מעמדו בתור האדם החזק ביותר בעולם. גם השנה שמר נשיא רוסיה על הפסגה, בעיקר עקב מעורבותו הגוברת במזרח התיכון, שליחת כוחות רוסיה לסוריה והצלחתו בשימור משטר אסד במדינה, הצלחתו לשמר את האחיזה הרוסית בחצי האי קרים (חרף התנגדות בינ"ל) והמשך שליטה מוחלטת ברוסיה, גם בימים שלאחר המשבר הכלכלי החמור שפקד אותה השנה.



השנה, לראשונה, פוטין מביט לאחור - ואינו רואה במקום השני בדירוג את נשיא ארה"ב, אלא את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. גם מרקל המשיכה השנה לבסס את מעמדה, ולאחר 5 שנים ברציפות בהן כבשה את פסגת דירוג "הנשים החזקות בעולם" של מגזין פורבס, השנה היא עשתה צעד אחד קדימה - אל המקום השני בדירוג היוקרתי. מרקל המשיכה השנה להיותה דמות המרכזית בזירה האירופאית, הובילה את מדינות האיחוד במהלך המשא ומתן למול יוון ועמדה בחזית סוגיית הפליטים הסוריים אשר מגיעים בכמויות אדירות לחופי היבשת.




אנגלה מרקל. צילום: רויטרס



במקום השלישי נמצא, כאמור, נשיא ארה"ב ברק אובמה אשר מתחיל בימים אלו את שנתו האחרונה כנשיא ארה"ב. אובמה אמנם מנסה לנצל את מעמדו (שכן הוא אינו יכול להיבחר פעם נוספת לתפקיד) בכדי להעביר שורה של רפורמות וצעדים פנימיים, אך נדמה כי מעמדו הבינ"ל ממשיך להישחק, שעה שמשטר אסד מוסיף להחזיק מעמד, ארגון דעאש מוסיף ומתחזק ואפילו השליטה הרוסית בחצי האי קרים הפכה לעובדה מוגמרת.



במקום הרביעי נמצא גם השנה מנהיג הכנסייה הקתולית, האפיפיור פרנציסקוס, אשר מוסיף להשמיע דעות ליברליות ולהשפיע על מעל מיליארד מאמינים באופן ישיר ויומיומי. את "החמישייה הפותחת" של הדירוג סוגר נשיא סין שיי ג'ינפינג, אשר שולט במדינה ביד רמה ונחשב למנהיג הסיני החזק ביותר מאז ימי מאו צה-טונג.



מי עוד מככבים במעלה הדירוג? אל המקום השישי הגיע האיש העשיר ביותר בעולם ביל גייטס, אשר מוסיף לנהל ביחד עם אשתו מלינדה אל קרן הפילנתרופיה הגדולה ביותר בעולם ולהיות מעורב ישירות בניהול פרויקטים בהיקפי עתק בכל רחבי הגלובוס. במקום השביעי נמצאת נגידת הפד ג'נט ילן, אשר הפכה בחודשים האחרונים לאחד השמות המוזכרים ביותר ברחבי העולם שעה שהמשקיעים ציפו (ועדיין מצפים) בנשימה עצורה למוצא פיה בכל הקשור למדיניות הריבית של הפד בראשו היא עומדת. במקום השמיני נמצא ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, במקום ה-9 ראש הממשלה ההודי נרנדה מודי, ובמקום ה-10 יו"ר חברת "אלפבית" (הגלגול החדש של גוגל) לארי פייג', אחד האנשים העשירים בעולם ואחד מנותני הטון של הטכנולוגיה המתפתחת.



ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא הישראלי היחיד אשר נכלל בדירוג היוקרתי, והוא מדורג במקום ה-21, לאחר שבשנה שעברה דורג 26. בין הנימוקים לבחירה הסבירו עורכי הדירוג כי נתניהו הוביל השנה את המבצע הצבאי הגדול ביותר בו הייתה מעורבת ישראל בשנים האחרונות (בהתייחס למבצע "צוק איתן" מהקיץ הקודם) וכי עמד למול ביקורת בינ"ל נוקבת. גם נאומו המדובר בקונגרס זכה להתייחסות, ולבסוף נכתב כי "מדינת ישראל בראשה עומד נתניהו מוסיפה לשמור על מעמדה כ'אומת הסטרט-אפ' אשר מציגה את מספר הסטרט-אפים לנפש הגבוה ביותר בעולם".




בנימין נתניהו. צילום: מרים אלסטר



מייסד פייסבוק מארק צוקרברג, אגב, הוא האדם הצעיר ביותר אשר נכלל ברשימה השנה, כשדורג במקום ה-19 בגיל 31 בלבד. נשיא צפון קוריאה קים ג'ונג און שני לו, כשהגיע למקום ה-46 בגיל 32. מנגד, המשתתף המבוגר ביותר ברשימה הוא איש העסקים הסיני לי קה-שינג, אשר דורג 31 והוא בן 87. גם וורן באפט בן ה-85 אשר דורג במקום ה-13 ואיל התקשורת רופרט מרדוק (בן 84, דורג 35) יכולים לספק לשאר המשתתפים כמה עצות ממרום גילם.



בין המדורגים ניתן למצוא גם שניים מהמועמדים לנשיאות ארה"ב, אשר כאמור מתחילים כעת את "הישורת האחרונה" של המרוץ לבית הלבן, אשר יגיע לקו הסיום בעוד שנה. לפחות על פי הדירוג הנוכחי, נראה כי להילרי קלינטון יש סיבה לאופטימיות: המועמדת אשר מתחרה על תואר נציגת המפלגה הדמוקרטית הגיעה בדירוג למקום ה-58 (ולמקום ה-6 מבין הנשים). מנגד, המיליארדר הצבעוני דונלד טראמפ דורג במקום ה-72.



לכתבה המלאה באתר פורבס