סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) גילתה הערב (חמישי) כי על מאדים היו אגמים ועמקים שנראה כי נוצרו בעקבות זרמי מים גדולים, וכל שנותר הוא כוכב יבש כמעט לחלוטין וכי הסיבה היא רוח סולארית.

נציג נאס"א אפילו ציטט את שירו של בוב דילן ואמר כי "התשובה נושבת ברוח" (The answer is blowing in the wind) "מצאנו ראיות למים, אבל מה קרה? מאדים איבד את האטמוספרה שלו. האקלים היה חם יותר ורטוב יותר והאוויר היה סמיך יותר", סיפר.

בנוסף, גילו החוקרים כי החמצן ממשיך "לברוח" כל העת מתוך מאדים. "מה שראינו הוא שלראשונה יש לנו מדדים, לא רק של איבוד החמצן אלא התהליך ששולט בתהליך הזה. וזה חשוב כי אנחנו לא יכולים לעצור את בריחת החמצן בלי להבין מה גרם לזה. הבריחה היום היא של 100 גרם לשניה".

כשהתבקש נציג נאס"א להנגיש את הרעיון לקהל הרחב, הסביר: "למשל, כשאני יוצא מהמקלחת לרוח, המים בשיערי עפים ומתאדים בגלל הרוח".

לשאלות עיתונאים אם אותה התופעה מתרחשת בכדור הארץ או יכולה להתרחש בעתיד, אמרו בנאס"א: "בעיקרון כן, אבל יש שדה מגנטי שמגן על כדור הארץ. אבל יכול להיות שיום אחד יפסק השדה המגנטי".

התגלית הקודמת: מים זורמים על מאדים

לפני כחודש חשפה נאס"א בתזמון מתוזמר היטב עם הוליווד תגלית חסרת תקדים בחקר מאדים: מדעני סוכנות החלל האמריקאית אמרו כי הצליחו למצוא ראיות שמעידות על קיומם של מים זורמים על פני השטח של הכוכב האדום. עם זאת, המדענים סייגו ואמרו כי עדיין לא ברור מהו מקור המים שמופיעים רק בעונות הקיץ החמות של הכוכב.

חקר המאדים מאז שנות ה-70 גילה עדויות המצביעות על כך שבעבר היו אגמים ונהרות על פני הכוכב. מוקדם יותר השנה, חשפה נאס"א ראיות לקיומו של אוקיינוס ענק שככל הנראה כיסה מחצית מהחצי הצפוני של הכוכב. אולם במסיבת עיתונאים דרמטית, הכריזו אנשי נאס"א כי גם כיום עדיין ממשיכים לזרום מים בכוכב שנחשב עד כה לצחיח.

לפי המדענים, שגם פרסמו את ממצאיהם במאמר בכתב העת Geoscience Nature, צילומים ברזולוציה גבוהה שביצע מכשיר הספקטרומטר של לוויין המחקר של נאס"א שמקיף את מאדים, שבחנו את הפסים השחורים המסתוריים שזוהו על המורדות של קניונים ומכתשים בכוכב, זיהו סימנים של מלח מעורבב במים.
עוד גילו המדענים כי המים ככל הנראה זורמים על פני מאות מטרים במהלך החודשים החמים של הכוכב – שבהן הטמפרטורות עולות מעל מינוס 23 מעלות – ואז מתקררים כאשר מגיע הסתיו והטמפרטורות מתחילות לרדת.
"היינו צריכים לבצע כמה משימות מחקר לאורך שנים אחדות על מנת לפתור את התעלומה הזו, וכעת אנחנו יודעים שיש מים זורמים על פני השטח של כוכב הלכת הקר והמדברי הזה", אמר מוביל המחקר, מייקל מאייר, שעומד בראש התוכנית לחקר מאדים בנאס"א. "נראה שככל שאנחנו לומדים על מאדים, כך אנחנו לומדים איך ניתן היה לקיים חיים והיכן נמצאים המשאבים לתמוך בחיים בעתיד".
למרות הגילוי, המדענים הודו כי הם עדיין אינם יודעים בוודאות מהיכן מגיעים המים והעריכו כי ייתכן שמדובר בהמסה של קרח על פני השטח או מתחתיו, מים שהגיעו מהאטמוספרה או שהם השתחררו ממינרלים שהכילו כמויות גדולות של מים ואשר קיים על פני מאדים.
פרופ' מיצ'יו קאקו מהמחלקה לפיזיקה בקולג' העירוני של ניו יורק הסביר כי הגילוי של מקור מים על מאדים מהווה את "הגביע הקדוש" של חקר כוכבי הלכת ועשוי לקדם את התוכניות לשלוח משימה מאוישת ראשונה לאדמת הכוכב האדום. "זה משנה הכל כי זה אומר שהמים האלה יכולים לשמש לחקלאות, מי שתייה ואפילו דלק רקטי", אמר קאקו, שמשמש גם כפרשן לענייני מדע של חדשות CBS.
"מדובר בחדשות גדולות כי זה מגדיל את הסיכוי שיש חיים מיקרו-אורגניזמיים על מאדים. ואם יש חיים כאלה, מי יודע מה עוד קיים על מאדים? זה משנה את כללי המשחק. זה משנה את כל הנוף המדעי", אמר.
"השאלה הנשאלת היא האם התפתחו חיים על פני המאדים, כמו בכדור הארץ. לזה לא נמצא כל סימן, אבל אנחנו חושבים שתנאי הכרחי להתפתחות חיים זה מים. לכן, ההתרגשות הגדולה, כי אם יש שם מים - אולי יש שם חיים. אני מעריך שאנו עדיין רחוקים מגילוי חיים שם, אבל זה עוד צעד בחקר המאדים", סיכם פרופ' מזא"ה.