מדינות זרות לא נענו לקריאות של מצרים לתיאום שמטרתו לוחמה בטרור ולא חלקו מידע מודיעיני עם קהיר על התרסקות מטוס הנוסעים הרוסי בשבוע שעבר, כך לפי הודעה שמסר היום (שבת) שר החוץ המצרי, סאמח שוקרי. "המידע ששמענו עליו כבר לא מגיע לסוכנויות הביטחון המצריות", אמר שוקרי במסיבת עיתונאים, והוסיף: "אנחנו מצפים שהמידע הטכני יימסר אלינו".

החקירה שמטרתה לבדוק מהו הגורם להתרסקות המטוס מעל חצי האי בשבוע שעבר עדיין מתנהל, אך מספר מדינות כבר השעו את הטיסות לנופש בשארם א-שייח', שם אירע האסון. המדינות, ביניהם בריטניה ורוסיה, הזכירו את האפשרות שהטיסה הופלה על ידי פצצה שהוחבאה במטוס טרם ההמראה.

לפני חודשיים נמנע אסון דומה: טייס הצליח לחמוק מטיל בעת טיסה מעל סיני

בתוך כך, כ- 79,000 אזרחים רוסים נמצאים כרגע במצרים, בעיקר באתרי הנופש של הורגדה ושארם א-שייח', ללא היכולת לצאת מהמדינה, כך לפי דיווח של ראש סוכנות התיירות של המדינה. זאת לאחר שרוסיה ומדינות נוספות הפסיקו את הטיסות מעל שמי סיני, עד שתובהר באופן רשמי סיבת ההתרסקות של המטוס.


קרובי משפחות ההרוגים. צילום: רויטרס

נמשכת החקירה אודות גורם ההתרסקות

כזכור, למרות שהסיבה עדיין לא הוברה באופן רשמי, גורמים ואמריקאיים דיווחו כי הסבירות גבוהה לכך שאנשי ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) אחראים להפלת המטוס מעל חצי האי. על פי גורמים רשמיים בארצות הברית מדובר בהערכה ולא במסקנה חותכת לגבי הגורם שהביא להתרסקות המטוס הרוסי: "ישנה הערכה כי מכשיר שהושתל במטוס התפוצץ בתא המטען או במקום אחר", כך אמר גורם במערך המודיעין האמריקאי.

ההערכות מתבססות על מודיעין שנאסף טרם התרסקות המטוס ואחריה. עם זאת לארצות הברית אין מידע מודיעיני מובהק שמצביע על איומים בסיני, אמר המקור וסייג כי "לפני ההתרסקות היו פעילויות נוספות שמשכו את תשומת הלב שלנו בסיני".

המסקנות של ארצות הברית מצטרפות להודעה של בריטניה כי הסיבה להתרסקות המטוס הרוסי במצרים עלולה להיות מטען חבלה שהיה על סיפון המטוס. "בזמן שהחקירה עדיין נמשכת, אנחנו לא יכולים לומר באופן מדויק מדוע המטוס הרוסי התרסק", אמר ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון בהצהרה. "ככל שמידע נוסף נחשף, דאגתנו גוברת כי המטוס הופל באמצעות מטען חבלה", הוסיף קמרון. כאמצעי מנע, הממשלה החליטה כי הטיסות שהיו אמורות להגיע משארם א-שייח' לבריטניה - יעוכבו על מנת לאפשר זמן נוסף לחוקרי התעופה הבריטיים, שעוזבים כעת לשארם, להעריך את הסדרי הביטחון בשדה התעופה בסיני. 

מקור מצרי המקורב לחקירת שרידי המטוס והקופסאות השחורות אמר כי הסיבה להתרסקות המטוס הרוסי בחצי האי סיני שבמצרים נראית כפיצוץ אבל עדיין לא ברור אם הוא קשור לדלק או לפצצה שהייתה על סיפון המטוס. "ניתן להאמין כי מדובר בפיצוץ אבל לא ברור מאיזה סוג. בוחנים את החול שבאתר ההתרסקות על מנת לנסות ולקבוע אם זו הייתה פצצה", אמר המקור לרויטרס.