נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יבקר באירן ב-23 בנובמבר במפגש פסגה של מדינות המייצאות גז, כך הודיע היום (שישי) עוזרו של הנשיא פוטין, יורי אושקוב, על רקע התחממות היחסים בין שתי המדינות. הביקור של פוטין באיראן יהיה הראשון מזה שמונה שנים ובמהלכו הוא צפוי להיפגש עם נשיא איראן, חסן רוחאני.



בעוד עשרה ימים תארח אירן פורום של מדינות העוסקות בייצוא של גז, במסגרת ההיערכות של איראן להסרת הסנקציות של המערב בשנה הבאה, כחלק מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן לבין המעצמות בחודש יולי האחרון.



הודעה זו מצטרפת למגמה של רוסיה, אשר מתחזקת בעקביות את כוחותיה בסוריה על מנת לסייע לצבאו של הנשיא הסורי בשאר אל-אסד במאבקו מול ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) והמורדים. מספר ספינות הקרב והמטוסים של חיל האוויר שנפרסו במדינה הולך וגדל והרוסים מבצעים תקיפות אוויריות נגד יעדים ומוצבים של ארגון הטרור. לאחרונה חיזקה רוסיה את קשריה עם איראן, כך רוסיה התעקשה על צירופה של איראן לשיחות על רוסיה, שם שתי המדינות מתאמות את פעולותיהן.



מוקדם יותר היום פורסם כי רוסיה פורסת בסוריה מערכת הגנה מתקדמת מפני מטוסים, המסוגלת בין היתר לפגוע במטוסים וליירט כלי טיס גם בשמי תל אביב, כך לפי דיווח הבוקר של הדיילי מייל הבריטי.

הצבא הרוסי פרסם תמונות של מערכת הגנה האווירית, מסוג S400, שכבר הוצבה בבסיס לטקיה שבחוף הסורי. על פי הדיווח, מערכת הטילים המתקדמת, שטווח הפגיעה המרבי שלה עומד על 250 מיילים, ויכולה ליירט כלי טיס בגובה של 90 אלף רגל (כפול מגובה טיסה של מטוסי נוסעים), מסוגלת לפגוע גם בחלקים ממדינת ישראל. 
משרד ההגנה הרוסי הזמין קבוצה של 50 עיתונאים זרים לבסיס חיל האוויר בו נמצאת המערכת, על מנת לצפות בה בפעולה. למערכת שלושה חלקים שונים, ויש לה נקודת שליטה מרכזית. דרך הרדאר שלה ניתן לעקוב אחר 300 יעדים ולהפעיל שישה משגרי טילים נגד מטוסים. 

משלוח גם לאיראן

בתוך כך, רוסיה מספקת נשק גם לאיראן. רק לאחרונה החלו הסנקציות על איראן להפשיר, והמדינה הראשונה שהחלה לספק לה טילים ונשק היא רוסיה, פעולה אשר מטרידה בוודאי את מערכות הביטחון בעולם המערבי. שתי המדינות חתמו בזמן האחרון על חוזה לאספקת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300, שתשפר בצורה ניכרת את היכולות של הצבא האיראני. הדברים אמנם לא הגיעו מבכיר בממשל הרוסי, אך מי שסיפק את הכותרת היה מנכ"ל חברת רוסטק, סרגיי צ'מזוב, אשר אמר את הדברים לסוכנות הידיעות הרוסית RIA. 

הדברים נאמרו במהלך תערוכת נשק אווירי בדובאי, שם נערכות עסקאות במיליוני דולרים. צ'מזוב סיפר כי העסקה "חתומה וסגורה". הייתה זו ההודעה הרשמית הראשונה בנושא, אך עצם קיומה של העסקה היה ידוע כבר בעבר. העסקה היתה אמורה לצאת אל הפועל קודם לכן, אך פוצצה ע"י הרוסים, דבר שהביא את האיראנים להגיש נגדם תביעה בנושא. 

טיל S300. צילום: רויטרס