זה היה אמור להיות יום שישי שגרתי במרכז פריז. מקומיים ותיירים צופים בהופעה, נהנים מארוחה טובה, שותים בירה ומסירים את דאגות השבוע החולף.



אך בפעם השנייה בתוך פחות משנה, צרפת ושאר מדינות העולם, ניצבות מול השאלה – כיצד הטרור הצליח לפגוע בחוזקה ואכזריות בעיר האהובה, מתקפה שכלל פגיעה באולם הקונצרטים הממוקם עשרות צעדים מהאזור בו התרחשה רק בחודש ינואר המתקפה האכזרית במשרדי המגזין הסאטירי שארלי הבדו.



"בזמן שהלכנו לכיוון המכונית שלנו, ראינו עשרות אנשים יוצאים מאולם הקונצרטים בטקלן", סיפרה קטרינה ג'יארדינו, תושבת פריז שסיפרה כי התיאטרון הלאומי הפכה למקום הרג, בו אנשים לבושים בשחור חיסלו באופן שיטתי למעלה ממאה בני אדם. "רבים היו מכוסים בדם, אנשים צרחו", היא הוסיפה, ונזכרה כיצד צעיר יצא מאולם הקונצרטים כשכתמי דם מכסים את חולצתו.



שליח מעריב בפריז מדווח מהעיר ההמומה


עדים במקום שמעו את המחבלים הרוצחים צועקים סיסמאות אסלאמיות ומגנים את פעילותה של צרפת בלוחמה נגד ארגון המדינה האסלאמית בסוריה.



מתקפת האירועים כללה ירי והתקפות על אולם הקונצרטים, מתקפה על אצטדיון ומסעדות בבירה הצרפתית, בהם נהרגו למעלה מ-120 בני אדם. רצף האירועים עדיין לא ברור והותיר את צרפת בהלם.



"פרצה מלחמה"


הפיצוץ הראשון נשמע מחוץ לאצטדיון הספורט הלאומי סטאד דה פראנס, בו שיחקו צרפת וגרמניה משחק כדורגל ידידותי, ונכח נשיא צרפת פרנסואה הולנד. צופים שהיו בקהל שמעו פיצוץ שני כשתי דקות מאוחר יותר.



במקביל לכך, בתוך אולם הקונצרטים הופיעה להקת רוק כבד מקליפורניה, שהגיעו לרגל צאת אלבומם הרביעי. באמצע ההופעה, הקהל החל לשים לב שמשהו לא בסדר התרחש.



"הסתובבתי וראיתי את אחד מתוקפים אלה, הוא היה צעיר מאוד, בקושי בן 20, עם זקן קטן", אמר ג'וליאן פירס, כתב רדיו אירופה 1 שהיה בתיאטרון. "בהתחלה חשבה שזה חלק מההצגה, פירוטכניקה או משהו כזה. אבל כשהסתובבתי וראיתי אותו עם רובה הסער שלו, הבנתי שזו לא היתה בדיחה", הוא הוסיף.



כאשר החמוש עצר את הירי שביצע, על מנת לטעון את הנשק מחדש, הצליח פירס להתגנב ולמצוא את דרכו החוצה, אך עדים תיארו כיצד אחרים לא היו כל כך ברי מזל. "אנשים נפלו כמו דומינו," סיפר אחד מהם, מקומי אשר ברח דרך דלתות התיאטרון בעת ששלושה חמושים החלו לירות ללא הבחנה בנוכחים. "לאחד מהם היה כובע גדול. כולם היו לבושים בשחור," הוא תיאר.



עדי ראייה שהיו מחוץ לאולם סיפרו כי אדם רץ במורד הרחוב תוך שצעק "פרצה מלחמה". שירותי החירום בפריז נכנסו לכוננות גבוהה, והמשטרה המקומית החלו לתכנן את הפריצה לאולם הקונצרטים על מנת לחלץ את בני הערובה שהוחזקו במקום. זמן קצר לאחר הודעת הנשיא הולנד, יצאה התקיפה לפועל.



"מפקד משטרת פריז מישל קדוט סיפר בראיון כי "התקיפה הייתה פעולה קשה מאוד. המחבלים פוצצו את עצמם כשלגופם חגורות נפץ".



הנשיא הולנד מיהר להכריז על מצב החירום, לאחר מה שהוא כינה "פיגוע בקנה מידה חסר תקדים על אדמת צרפת".



הממשלה הצרפתית תיאלץ להתמודד בימים הקרובים עם שאלות רבות וקשות. האם ההתקפה הייתה קשורה לפעילותה של צרפת בסוריה? האם אבטחה ומודיעין ברמה גבוהה יותר, והפקת לקחים לאחר האירועים במערכת שארלי הבדו, הייתה יכולה למנוע את התקיפה הקשה הזו? והאם לצרפת, שבחודש ינואר יצאה לצעדת רחבת מימדים והתאבלה על קורבנות פיגוע הטרור, האם יש לה האומץ והיכולות, להתגבר על הפחד, ולעשות שוב את אותו הדבר?